site.btaФестивалите са важна платформа за разпространение на филми, смята продуцентката Веселка Кирякова

Фестивалите са важна платформа за разпространение на филми, смята продуцентката Веселка Кирякова
Фестивалите са важна платформа за разпространение на филми, смята продуцентката Веселка Кирякова
Веселка Кирякова. Снимка: кореспондент на БТА във Варна Красимир Кръстев

Не бива да се подценяват фестивалите като платформа за разпространение на филмовите продукции. Това мнение изрази в интервю за БТА продуцентката Веселка Кирякова, която представи няколко филма на 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“ във Варна.

„Фестивалното кино се таргетира като елитарно и нишово с малко зрители, но според мен не е така. Едно заглавие обикновено има по няколко прожекции пред пълни зали и това са зрители, които не бива да се пренебрегват. По цял свят фестивалите генерират много публика и е важно да участваме. Винаги салоните са пълни не само с професионалисти, а и с местни хора“, коментира тя. По думите й България е много малък пазар за разпространение на пълнометражните игрални продукции на голям екран, особено за артпроектите и е трудно да се достигне до широк кръг публика, въпреки че вече има дистрибутори, които полагат огромни усилия за това.

Всички пълнометражни филми, които Кирякова е реализирала досега, са в копродукция с различни държави. Работи много с Германия, Франция, Люксембург, Италия. Тя подчерта, че за да направиш международна колаборация условието е да осигуриш първо пари от държавата, откъдето е проектът. В България нямаме много голям избор за финансиране. Единствената първа крачка е Националният филмов център (НФЦ), възможности дава и Българската национална телевизия, но частните канали не го правят, тъй като си имат собствени продукции с друг профил, уточни тя. 

По думите й осигуряването на средства от чужда държава има различен успех при отделните проекти. Комисиите разглеждат основно сценария и най-вече портфолиото на режисьора, защото в Европа се прави предимно авторско кино. В някои страни се работи с точкова система. Навсякъде се кандидатства с набор от документи, сходен на българския модел и включващ сценарий, синопсис, режисьорски бележки по идеята и средствата за нейната визуална реализация, както и продуцентска стратегия за дофинансиране и разпространение. 

За нея като продуцент няма значение дали развива кратки или пълнометражни проекти, защото те създават почти същото количество работа по подготовката, сформирането на екипа, реализацията на терен и постпродукцията. Само документите при късометражните са по-малко.

Цената на снимачния процес в България започва да се изравнява с останалите държави, каза още Кирякова. Почти винаги постпродукцията се прави в чужбина, макар че и у нас вече има достатъчно специалисти. Причината за това е, че всяка страна в копродукцията има условие част от бюджета на филма да се похарчи на нейна територия. Нормално е когато се снима в България, да се направи постпродукцията другаде, обясни продуцентката. За нашите филми се наемат технически специалисти от чужбина, най-често за записа и обработката на звука. „Това е един пъзел, който трябва да се подреди“, каза Кирякова. 

Нейната продуцентска компания участва на фестивала „Златна роза“ с пълнометражните филми „Безветрие“, „Отдалечаване“ и „Триумф“, спечелили награди на форума, както и късометражните „Басейнът“ и „По голите хълмове“. На награждаването продуцентката благодари на екипа на НФЦ, който е важна част от процесите в българското кино и на всички свои колеги, които правят филми. „Надявам се никога да не се отказват. Надявам се да се осъзнаем, да спрем да саботираме процесите, а заедно да работим за успехите на българското кино“, каза още тя.

Веселка Кирякова е завършила Филмов и телевизионен монтаж в НАТФИЗ „Кр. Сарафов“, практикувала е професията си и още го прави, но при работата по филма „Отчуждение“ на Милко Лазаров се наложило да се справи и с документацията по финансирането, след което веднага започнали планиране на следващия му филм „Ага“ и нещата се завъртели от проект на проект, като сега тя се занимава предимно с продуцентство.  

 

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:21 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация