site.btaУчени откриха в Перу останки на мастодонти от ледниковия период

Учени откриха в Перу останки на мастодонти от ледниковия период
Илюстрация: БТА

Вкаменелости на три мастодонта от ледниковия период са открили учени в перуанските Анди, което поставя въпроса как тези зверове са се появили в района, предаде Ройтерс.

Останките са намерени при разкопки, започнали през 2019 г. край град Чамбара, на около 300 км източно от столицата Лима. Смята се, че животните са на възраст между 11 000 и 12 000 години.

Един от екземплярите е почти цял и може да е най-добре запазеният мастодонт в цяло Перу, казва палеонтологът Иван Меса, цитиран от Ройтерс.

"Ако черепът бъде открит - и всичко показва, че бивните са там - това ще има научно значение в национален и световен мащаб", отбелязва той.

Мастодонтите са били подобни на изчезналите мамути, но са имали по-плоски глави и по-прави бивни.

Учените се надяват да открият още вкаменелости в района, които биха могли да хвърлят светлина върху това как и кога са се появили мастодонтите.

"Става дума за площ, която е по-малка от един хектар", каза Меса. "До момента сме открили три екземпляра, като е възможно да има и още, и то от други видове животни".

Експертите смятат, че мастодонтите вероятно са мигрирали от Северна Америка към Южна Америка в търсене на храна и вода, тъй като климатичните условия са се променили, отбелязва Ройтерс.

"С течение на времето планинската верига на Андите се е издигнала и морската вода се е отдръпнала", казва изследователят Оскар Диас. "Този район е пресъхнал и е оставил лагуни в долината на река Мантаро", допълва той. Според Диас те може да са осигурили източник на вода.

Перу е богат на праисторически останки. През април екип от палеонтолози намери фосилизиран череп на речен делфин, най-големият открит досега. Смята се, че той е плувал в перуанска част на Амазонка преди около 16 милиона години, припомня Ройтерс.

/РБ/