site.btaТоварният транспорт по вътрешните водни пътища в ЕС намалява през 2023 г., а в България расте, отчита Евростат
През 2023 г. преносът на товари по вътрешните речни пътища на Европейския съюз е намалял с 4,6 на сто спрямо обема си от 2022 г., или 6 милиона тонкилометра. Това сочат най-новите данни на Евростат, публикувани днес на сайта ѝ.
Между 2013 г. и 2023 г. транспортната дейност по вътрешните водни пътища на ЕС е била нестабилна. Тя намалява всяка година през периода 2014-2016 г. Леко увеличение се наблюдава през 2017 г. - с 0,5 на сто, последвано от рязък спад през 2018 г. с 10,9 на сто и нов ръст през 2019 г. от 6,6 на сто. През 2022 г. е отчетен нов рязък спад от 9,8 на сто.
Основните видове стоки, транспортирани през 2023 г., са били секторите "метални руди", "кокс и рафинирани петролни продукти", "химикали, каучук и пластмаса, ядрено гориво" и "продукти на селското стопанство". Общо тези категории представляват почти две трети (65,3 на сто) от целия транспорт на стоки по вътрешните водни пътища на общността.
На годишна база през 2023 г. най-големи промени в дела на различните видове стоки в общия транспорт са регистрирани при въглищата и суровия петрол - с намаление с 2,3 процентни пункта (п.п.), както и продукти на селското стопанство (ръст от 1,3 п.п.).
По отношение на обема превозени товари на глава от населението, на ниво ЕС, средно 1 тон е транспортиран по вътрешните водни пътища. Нидерландия има най-голям обем с 18,4 тона на жител, следвана от Белгия - 13,6 тона на жител и Люксембург - 7,2 тона на жител.
Всички други страни, включително България, са регистрирали по-малко от 2,5 тона превозени товари на жител през 2023 г.
По вътрешните речни пътища на България транспортираните товари са възлизали на 4253 милиона тонкилометра, което е с ръст с 12,3 на сто спрямо отчетените за 2022 г. 3787 милиона тонкилометра, показва справка на БТА в база данните на Евростат.
/ИЦ/
news.modal.header
news.modal.text