site.btaБюджетната комисия прие на първо четене промени в Закона за местните данъци, с които отлага с 1 година новия механизъм за такса битови отпадъци

Бюджетната комисия прие на първо четене промени в Закона за местните данъци, с които отлага с 1 година новия механизъм за такса битови отпадъци
Бюджетната комисия прие на първо четене промени в Закона за местните данъци, с които отлага с 1 година новия механизъм за такса битови отпадъци
Снимка: Владимир Шоков/БТА

Комисията по бюджет и финанси прие на първо четене законопроекта за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), внесен от депутатите от ГЕРБ-СДС Николай Нанков, Теменужка Петкова и Александър Ненков, който предвижда отлагане с една година на влизане в сила на новия механизъм за изчисляване на таксата за битовите отпадъци.  

"За" гласуваха 20 депутати от комисията, "против" и "въздържали се" нямаше.

Сега действащите текстове на ЗМДТ предвиждат от 1 януари 2025 г. да се премине към новия механизъм за формиране на таксата за битови отпадъци за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците.

Теменужка Петкова (ГЕРБ-СДС), която представи мотивите на вносителите, каза че са направили поредица от срещи с НСОРБ и с общински администрации, в които е станало ясно, че те нямат необходимата степен на готовност за въвеждането на новия механизъм и е необходимо още малко време, което да им даде възможност да се подготвят. Тя отбеляза, че е необходимо и да се създаде автоматизирана електронна система  за обмен на данни между общинските администрации, НАП, ГРАО, Агенцията по геодезия, картография и кадастър, НОИ, така че да може да бъде получена максимално точна и достоверна информация, свързана с механизма за определяне на такса "битови отпадъци". Необходимо е да бъде проведена и разяснителна кампания сред населението, тъй като подходът за изчисляване на таксата ще бъде различен, аргументира се Петкова. Тя посочи, че се очаква тези такси да скочат значително - между 3 и 10 пъти, което по думите й ще бъде сериозно изпитание за всички и затова е необходимо технологично време, за да могат общините да бъдат готови за този процес.

Законопроектът предвижда още общините да имат възможността средствата за отчисления и обезпечения по Закона за управление на отпадъците да се ползват текущо през годината и да не се внасят по сметки на РИОСВ, а после да се теглят оттам обратно по местните бюджети.

Жени Начева, директор на Дирекция "Финанси на общините" в Министерството на финансите (МФ), припомни, че начинът на определяне на такса "битови отпадъци" на база количество като водеща основа е законово регламентиран в ЗМДТ. Тя посочи, че МФ изготви и беше приета от МС наредба, с която се предвижда изготвяне на план сметка и определяне на такса "битови отпадъци" в съответствие с изискванията на ЕК и правила на принципа "замърсителят плаща". Коректното определяне на такса битови отпадъци изисква най-вече сериозни усилия от страна на кметовете на общини и общинските съвети, и от избора на Общинския съвет как точно да се изчислява таксата "битови отпадъци" зависи какъв ще е размерът на съответните задължения на физическите и юридическите лица, добави Начева. Тя отбеляза още, че НСОРБ е информирало МФ няколкократно, че на този етап общините имат различна степен на готовност за приключване на работата, свързана с изпълнение на техните ангажименти във връзка със закона и наредбата относно новия начин на определяне на таксата.

Начева каза още, че ако депутатите приемат промените, от МФ изразяват готовност за пълно съдействие, така че отлагането със срок от една година да се използва ефективно и ефикасно за целите на събиране на необходимите данни и извършване на съответните анализи и оценки. МФ ще съдейства в рамките на своите правомощия и ще настоява пред НСОРБ да бъде изготвен конкретен график за изпълнение на определени задачи, така че да се гарантира активна работа от общините през 2025 г. за осигуряване на необходимата информация с цел постигането на целите от прилагане на новия механизъм за определяне на такса битови отпадъци, каза Начева. Тя добави, че по този график следва да бъдат ангажирани всички институции - МОСВ, НСИ, МРРБ, относно предоставяне на информация и реализиране на необходимите изчисления и обмен на данни. Жени Начева обаче отбеляза, че същевременно е налице процедура по нарушение към България в офиса на ЕК по отношение неизпълнение на задължението съгласно европейска директива и предупреди, че е възможно да бъдат наложени санкции на страната.

Служебният заместник-министър на околната среда и водите Виктор Атанасов каза, че МОСВ не би могло да подкрепи предложената промяна, тъй като не разполага с анализи и данни, въз основа на които да се доказва необходимостта и да се предлага отлагане на срока за прилагане на такса "битови отпадъци" на база количество отпадъци. Преди да бъде разгледан и приет законопроектът за промени в ЗМДТ, следва да бъдат взети предвид основните принципи за управление на отпадъците, залегнали в европейското и национално законодателство, така и поетите ангажименти на България като член на ЕС, каза Атанасов. Залегналият в действащия ЗМДТ срок от 1 януари 2025 г. е въведен още през 2017 г., което предполага време, в което сме имали възможност да извършим повече действия за имплементирането му, каза още той. В настоящия момент съществува механизъм в действащото законодателства за отлагане на определена такса "битови отпадъци" във основа на количеството генерирани отпадъци, но следва да бъде мотивирано и от Общинския съвет, а не чрез промени в националното законодателство, които са в противовес на ангажименти, поети от държавата пред ЕК и ОИСР, каза той. Атанасов също припомни, че през 2023 г. след официално уведомление с писмо на ЕК започва наказателна процедура, свързана с нарушение по отношение на неизпълнение на задълженията на България за въвеждане на практика на принципа "замърсителят плаща".

Атанасов посочи и че една от препоръките, свързана с процедурата по присъединяването ни към ОИСР, които следва да бъдат изпълнени, е въвеждане на принципа "замърсителят плаща" с цел реално определяне на таксата за битовите отпадъци въз основа на количеството генерирани отпадъци, от 1 януари 2025 г. В случай, че бъде отложено въвеждането на този принцип с една година, ще бъде поставено под въпрос присъединяването на страната ни в ОИСР през 2025 г., отбеляза той.

На заседанието на комисията представителите на работодателски организации изразиха резерви и се обявиха против предложения законопроект. Обратно мнение изразиха от НСОРБ. Заместник-председателят на сдружението и кмет на Димитровград Иво Димов коментира, че НСОРБ не са против тази реформа, но тя е достатъчно сериозна и изисква време, за да могат да се напаснат системите и да бъде проведена в съответните общини. Димов поиска депутатите да им дадат известно време, за да може общините най-справедливо да проведат реформата. Това не е просто промяна в методиката, а цялостна реформа, която изисква ангажимент от страна не само на общините, а и на законодателната и изпълнителната власт. Заради това напасване на всички системи ние трябва да имаме достатъчно време, в противен случай такса "битови отпадъци" ще се превърне в "такса хаос", каза Димов.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:12 на 31.10.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация