site.bta За втора година България присъства в доклада "Поглед върху образованието" на ОИСР и той ни дава много възможности, каза министър Галин Цоков

 За втора година България присъства в доклада "Поглед върху образованието" на ОИСР и той ни дава много възможности, каза министър Галин Цоков
 За втора година България присъства в доклада "Поглед върху образованието" на ОИСР и той ни дава много възможности, каза министър Галин Цоков
Представяне на данните от доклада на ОИСР "Поглед върху образованието". Снимка: Димитрина Ветова/БТА

За втора година България присъства в този важен за Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) доклад "Поглед върху образованието" и това ни дава много възможности. Годишният доклад по отношение на различните данни и процеси в развитието на образователните системи в ОИСР е много важен за изработването на политики, обвързани с развитието на образованието. Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на резултатите от глобалното изследване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) "Поглед върху образованието" за 2024 г., както и на тези за България.

В доклада има добри новини и една от тях е свързана с това, че през последните десет години заплатите на българските учители, педагогически специалисти, се увеличават с едни от най-бързите темпове сред всички членки на ОИСР. Това е много добър показател, че не само възнагражденията, а и цялостното увеличение на бюджета за образование, който се увеличава от 3 на 3,5 процента от БВП, е показателен за това, че през последните години има усилен темп на увеличаване на средствата за образователната ни система. Вече стартовите възнаграждения на учителите ни не са най-ниски сред страните от ОИСР, като Полша, Словения, Латвия са след нас, а много близо до нас са Чехия и Хърватия, а и Гърция е след нас. Преди десет години не можехме да си представим, че българските учители ще започват с по-високи начални заплати от гръцките учители, които имаха, може би най-високите заплати в Европейския съюз, заяви образователният министър.

Също много важно по отношение на данните е, че разходите за един ученик от първи до последния клас, до постъпването в университета, са се увеличили като средна издръжка. Това означава, че финансирането в нашата образователна система е приоритет и политика, която се припознава от правителства години наред и това може да ни радва, отбеляза министър Цоков.

Той каза, че втората положителна новина в този доклад е свързана със сериозното нарастване на дела на младите учители, като България за десет години прави скок в увеличаването на дела на младите учители и в относителния им дял спрямо преподавателския състав в нашата система за училищно образование. Помогна ни и политиката за въвеждане на менторство, за наставничество към младите учители, добави министър Галин Цоков.

По думите му друга положителна новина в доклада за нас е, че младите хора, които имат завършено средно образование, получават и по-високо възнаграждение. Това се отчита всяка година и в Рейтинговата система на висшите училища в България. 

Данните в доклада са много важни, за да се обособят политиките за професионалното образование в последните години и за допълнителните стипендии на студентите в защитените специалности в университетите, каза министър Галин Цоков. 

Той отбеляза, че е много важно, че в доклада се акцентира и върху ранното детско развитие. През миналата година една от политиките ни беше свързана с ранното детско развитие и с образованието, и с грижите в ранна детска възраст, защото това означава по-голям обхват на децата в тази възраст. За съжаление, въпреки че е задължително вече образованието на четиригодишна възраст, все ще обхватът на децата при нас е около 86 процента и е по-малък от този в другите европейски страни, и във водещите страни в ОИСР. Добрата новина е, че през последната година с националната програма за изграждане и ремонт на сгради в образователната система беше включено изграждане на нови сгради на училища, на детски градини и ясли, за да има сериозна грижа за децата още от две-тригодишна възраст. 

Важен е и диалогът с висшите училища за създаване на програми, свързани с ранното детско развитие, каза образователният министър.

 

 


 

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:58 на 23.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация