site.btaЕвропейски практики за опазване на културното наследство се учат и прилагат в България
Европейски практики за опазване на културното наследство се изучават и прилагат все по-усилено в България.
От инициативата „Градоскоп“ обявиха конкурс за трима българи, които да изследват и анализират добрите практики в шест европейски държави. Над 120 архитекти са завършили курса „Шайо“ - България - двугодишно обучение с френски преподаватели по опазване на недвижимото културно наследство. Младите архитекти от сдружение „Мещра“ пък предават традиционни знания и занаяти с цел опазването на културното и природно наследство.
„ГРАДОСКОП“ СТАРТИРА ПРОГРАМА ЗА ПОДГОТОВКА НА ПРОФЕСИОНАЛИСТИ И ИНОВАЦИИ В КУЛТУРНО НАСЛЕДСТВО
Трима млади експерти от България с опит и интерес към развитието на иновации в културното наследство ще придобият знания и умения за устойчиво развитие на културни пространства в рамките на проекта New Inherit и инициативата „Градоскоп“. Победителите ще бъдат избрани от жури от европейските партньори по проекта. Всички кандидати трябва да попълнят апликационна форма, каза пред БТА Адрияна Михайлова от „Градоскоп“.
Те ще имат достъп до европейски примери и ментори и ще участват в три петдневни посещения в Берлин, Ваймар, Ерфурт, Мурсия и Брюксел, по време на които ще се запознаят на място с много успешни примери, и с опита на водещи европейски експерти в креативното използване и развитие на исторически сгради. „В рамките на курса кандидатите ще се запознаят с всичко, което касае опазване, развитие, adaptive reuse (от англ. ез - адаптивно повторно използване на съществуваща сграда за цел, различна от тази, за която първоначално е била построена или проектирана), показване на културно наследство, обясни тя.
Сред разглежданите теми ще са режимите за опазване във всяка държава спрямо нормативната рамка, финансиращи инструменти, работа с местни общности и заинтересовани страни при такива проекти, работа с институции, самофинансиращи организации и бизнеси. По думите на Михайлова ще бъдат разгледани и съществуващи инициативи от Европа. В момента тече изследователската част в търсене на успешни практики в шестте държави - по 15 проекта от всяка.
„От тези 15 избираме по пет, които са по-иновативни и от които може да се почерпи добър опит, който ще бъде предаден в течение на обучението. В тези обучения ще се посещават и реални примери – сгради в София, Ваймар, Брюксел, Мурсия, Палермо и Омодос“, обясни още тя. Сред българските примери са Бузлуджа, Сточна гара, фестивалът „Реките на София“ (защото каналите са културно наследство), инициативата „КвАРТал“, гробницата в Свещари. „Ние сме се старали да подберем по различна типология, така че да обхванем възможно най-много теми“, обясни тя.
Културните посланици ще имат възможността да приложат наученото на практика в България, като работят с екипа на „Градоскоп“ по стратегията за активация на сградата на Сточна гара в София, уточни тя. Конкурсът е отворен до 10 септември.
НАД 120 АРХИТЕКТИ СА ЗАВЪРШИЛИ КУРСА „ШАЙО“ ЗА ОПАЗВАНЕ НА НЕДВИЖИМОТО КУЛТУРНО НАСЛЕДСТВО
Над 120 архитекти са завършили курса „Шайо“ за опазване на недвижимото културно наследство. Деветият випуск на курса „Шайо“ се дипломира това лято. 11 архитекти защитиха дипломните си работи след двугодишно обучение по опазване на недвижимото културно наследство, казаха за БТА от Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН), който е сред организаторите на обучението.
„С близо 24-годишната си история курсът „Шайо“ - България е най-старото и устойчиво международно партньорство на авторитетната френска школа. През годините курсът се превърна в образователна институция, която създава новото поколение специалисти в областта на опазването на недвижимото културно наследство. Над 120 архитекти са завършили обучението“, казват от НИНКН.
По думите на екипа лекциите по история на архитектурата, консервация и реставрация на сгради, патология на строителните материали, международно и национално законодателство се съчетават с архитектурни ателиета, в които учениците, групирани в екипи, изминават в реални условия целия процес от проучването и документирането, през анализа и синтеза, до концепцията за новия живот на ценния обект. Тазгодишното „Ателие Видин“ създаде проекти за 4 емблематични сгради в града, които местната община планира да осъществи, отбелязват още от НИНКН. Следващото издание на курса „Шайо“ – България ще стартира през есента.
СДРУЖЕНИЕ „МЕЩРА“ ПРЕДАВА ТРАДИЦИОННИ ЗНАНИЯ И ЗАНАЯТИ
През 2015 г. млади архитекти създават сдружение „Мещра – традиционни знания и занаяти” с цел опазването на културното и природно наследство.
„Наша висша цел е развитие на изключително важни основни знания у младите специалисти относно традиционните строителни техники и материали в региона и подпомагане на действащо гражданско общество в сферата на опазването на наследството“, отбелязват на сайта на сдружението. По думите им за най-добър резултат разчитат на всички досега натрупани документи и проучвания. „Осъществяваме връзка между местна, централна власт, учебни заведения, проучватели, историци и др. Вярваме, че всичко, което вършим, е част от по-голяма система, която се опитваме да задвижим с нашите дейности. Проучваме архиви и ги допълваме с актуална информация, създаваме актуална база данни за културното наследство“, отбелязват още те.
Екипът изследва слабо населени региони в страната с цел проучване и документиране на техния потенциал за растеж върху основата на традиционния им културен облик. „Изграждането на информационни бази данни за характеристиките на тези места предполага повишаване на интереса към тях и възможност за тяхното ревитализиране, но и съхранение“, посочват още от екипа на „Мещра“.
ЕВРОПЕЙСКИ ПРОЕКТИ И КУЛТУРНОТО НАСЛЕДСТВО
На 22 май 2018 година Европейската комисия по култура приема програма за развитие на културата, като с нея предоставя стратегическа рамка за действие на Европейския съюз (ЕС) в сектора на културата. Това установи проверка на БТА в сайта на Европейската комисия.
Сред проектите в програмата са „Творческа Европа“, „Европейски столици на културата“, „Знакът за европейско наследство“ и „Европейската година на културното наследство 2018“.
„Знакът за европейско наследство“ започва през 2005 година като междуправителствена инициатива между няколко държави членки. Етикетът е официално създаден като инициатива на ЕС през 2011 година с решение на ЕС. Според решението целта на проекта е да засили междукултурният диалог и чувството на хората за принадлежност към ЕС. Обектите със „Знака за европейско наследство“ са избрани заради тяхната символична стойност, ролята, която са изиграли в историята и културата на Европа и ЕС. Проучване на БТА сочи, че за 2023 година сред държавите, работили по този проект, са Австрия, Чехия, Германия, Полша, Словения, Испания, Нидерландия, Белгия, Финландия, Румъния и Италия.
За същата година италианското участие в програма е „Sant’Anna di Stazzema“. Според проекта това е място за възпоменание – село, разположено във вътрешността на тосканските Апенини. Там на 12 август 1944 година се е състояло цивилно кръвопролитие през Втората световна война. Над 500 души, включително 130 деца, са убити от SS дивизия. Днес Sant'Anna di Stazzema е домакин на Националния парк на мира, основан през 2000 година. Паркът е домакин на повече от 30 000 посетители годишно с 250 училищни посещения. Организира дебати, семинари и изложби, фокусирани върху паметта и мира.
Румънският Атенеум е забележителност на Букурещ и също носи Знака за европейското наследство. Построен е от румънското дружество „Атенеум“ в края на XIX век. Идеята е била да бъде домакин на обществена библиотека, конференции, концерти с класическа музика, изложби и други културно-артистични дейности като част от мисията му за разпространение на културата по всякакъв начин. Атенеумът е домакин на публични лекции на лауреати на Нобелова награда, писатели и професионалисти от цяла Европа, които подчертават демокрацията и европейските ценности и насърчават културата и науката.
Сред другите културни паметници, получили знака, са манастирът „Сан Херонимо де Юсте“, който се намира в провинция Касерес, Испания, скритата църква „Нашият Господ“, намираща се в музея „Attic“ в Амстердам, кралският театър „Toone“, който се определя като място, където европейската литература и история са представени в постановки на куклен театър за възрастни и други.
/ХК/
news.modal.header
news.modal.text