site.btaПроцедурите за модернизация на железопътния транспорт не са изложени на риск, увери служебният министър Георги Гвоздейков

Процедурите за модернизация на железопътния транспорт не са изложени на риск, увери служебният министър Георги Гвоздейков
Процедурите за модернизация на железопътния транспорт не са изложени на риск, увери служебният министър Георги Гвоздейков
Снимка: Милена Стойкова/БТА

Процедурите за модернизация на железопътния транспорт не са изложени на риск, заяви служебният министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, който отговаряше на актуални въпрос пред депутатите от ресорната парламентарна комисия. 

Тези процедури се провеждат при стриктно спазване на Закона за обществените поръчки и всички други закони, свързани с тяхното провеждане, увери Гвоздейков. 

От думите му стана известно, че полската компания Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA ще бъде избрана за изпълнител за доставката на 35 мотрисни влака съгласно Закона за обществените поръчки, тъй като Stadler Polska Sp. Z.o.o., класирана на първо място, се е отказала от процедурата и е поискала прекратяване на договора за доставка на седем двуетажни влака, финансирани със средства по Плана за възстановяване и устойчивост.

„Започна да тече комуникация по тяхна инициатива с искания за подписване на различни видове анекси към договора. Искам ясно да кажа, че Законът за обществените поръчки категорично казва, че договорите, подписани по закона, могат да се изменят само несъществено. И то в определен обхват. Ние сме се придържали през цялото време към изискването, като не сме давали повод това да бъде нарушавано. Първото искане за подписване на анекс беше удължаване на срока на банковата гаранция, който беше един месец. Ние удължихме срока на 52 дни“, обясни министър Гвоздейков. 

По думите му след това са започнали да идват поредни искания от тях за промяна в конкретни параметри в договора, сред тях и промяна на неустойките, при вече подписан договор. 

На 26 април 2024 г. беше подписан договор с предмет „Доставка на седем броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал“. Първоначалният срок за внасяне на банкова гаранция от страна на изпълнителя беше 30 работни дни от получаване на уведомление за осигурено финансиране. След изпратено мотивирано искане от Stadler, срокът беше удължен с още 52 работни дни. Крайният срок за подаване на банковата гаранция изтече на 22 юли 2024 г. и до този момент тя не е предоставена, което е още едно потвърждение за отказа на компанията да изпълни възложения ѝ договор, според информация на транспортното министерство. 

По думите на министър Гвоздейков са били положени усилия за постигане на взаимноизгодни решения, но в рамките на закона, а от страна на Stadler се поставили ултимативни изисквания. 

Министър Георги Гвоздейков увери, че има непрекъснат диалог с Европейската комисия и се полагат максимум усилия, за да се реализира в цялост и в срок реформата в железопътния сектор, заложена в Плана за възстановяване и устойчивост. 

 

/БИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:35 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация