site.btaЧовешката фигура е най-сложна за претворяване в скулптура, смята художникът Сейфетин Шекеров

Човешката фигура е най-сложна за претворяване в скулптура, смята художникът Сейфетин Шекеров
Човешката фигура е най-сложна за претворяване в скулптура, смята художникът Сейфетин Шекеров
Сейфетин Шекеров, снимка: кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

Човешката фигура е една от най-сложните за изпълнение в скулптурата. Може би причината е, че търся в пластиката да има някакво излъчване и живот, да не изглежда като мъртва статуетка. Това каза пред БТА художникът Сейфетин Шекеров - Сефо, който за първи път гостува със самостоятелна изложба във варненската галерия „Арт Маркони”. По думите му не са лесни за изобразяване и животните, но те могат да се идеализират и в тях „да се излъже“, докато при човека не става, защото го познаваме най-добре. 

В неговата експозиция присъстват образи на риби, бикове, богове и герои. Изваяни са също женски тела и ритони. „Рибите са една от приятните за мен теми за работа. Правя ги от двадесет години с идеята да бъдат странни и нетипични, но често разбирам, че не можем да надминем природата“, сподели авторът. Впечатлен от философията на дервишите, която опознал наскоро, той ги претворява в рисунки и фигури с идеята да продължи с тази тема и занапред. 

Характерен момент за творчеството му са изработените от арагонит постаменти на малките пластики. Това е мраморизиран варовик, който се образува между пукнатини на скални маси в продължение на милиони години. Красотата обаче му се разкрива едва след обработка, в природата не „хваща окото“, обясни скулпторът. 

Всички пластики в изложбата са от бронз, гравиран или украсен с патини. Художникът призна, че още когато избрал да учи скулптура в академията, решил, че ще вкарва в работите си елементи от живописта. Според него патинирането е трудно и затова не се вижда в много творби. 

„Всичко в скулптурата е трудно. Най-лекото е работата с глината, после всичко става мръсно, тежко, отровно, прашно“, призна Шекеров. Оказва се, че и реализацията не е лесна, според него защото в малките ни домове има повече пространство за картини, отколкото за пластики. Не е широко и търсенето на монументално изкуство. Хората, които поръчват такова, гледат да отбележат някакъв исторически момент, не се инвестира в свободни теми, коментира Шекеров. 

Неговата последна мащабна творба е композицията на Настрадин Ходжа и Хитър Петър в Момчилград, открита официално с театрална церемония през месец юни т.г. Той е автор на „Лирата на Орфей“ в град Девин, четириметровите статуи на аспарухов воин и на Екзарх Йосиф в Ловеч, „Паметника на гвардейците” в София, „Морска нимфа” край Бургас, както и на пластиката „Вечният огън“, посветена на майските събития от 1989 г. през възродителния процес, в Община Каолиново. Негово дело са бюст-паметниците на Христо Ботев в гимназията в град Девин и на юриста Живко Сталев в Софийския районен съд. Скулпторът има близо 40 самостоятелни изложби у нас и в чужбина, правил е мащабни по-модерни неща за частни колекции. 

 

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:02 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация