site.bta Бистра Льошевалие посвети първата си изложба у нас на родителите си
Бистра Льошевалие посвети първата си изложба у нас на своите родители. Откриването на ретроспективната експозиция се състоя тази вечер в „Квадрат 500“.
„Моят баща ме научи какво е свободата, аз да я обичам и да се боря за нея. Майка ми беше лекар, но с душа на артист. Аз много обичах да работя до нея, а тя все ми казваше: „Работи, работи“. И аз работя до днес“, каза Бистра Льошевалие по време на събитието.
Куратор на изложбата е Яна Братанова, уредник в Националната художествена галерия. Според нея изкуството на Бистра Льошевалие е „мощна машина за полет над ограниченията".
Алан Уден, галерист и сътрудник на Льошевалие в нейните изложби във Франция, разказа, че началото на отношенията им започва със закупуването на нейна творба през 1976 година. По думите му това свидетелства за неговия ангажимент към нейните творби от тогава. „Творчеството на Бистра винаги е било много интелигентно и с много поезия. Творческото ѝ чувство е много органично, но същевременно и много еклектично. Едната зала ще видите светла и представя цялото ѝ творчество, а другата е по-тъмна“, допълни още той.
Галеристът Алан Оден представи и дарението, което дарителският фонд Enseigne des Oudin ще направи на Националната художествена галерия. Това са големият „Синьо-черен прозорец“, „Изгорял прозорец“ и двата „Болни столове“.
„Тази вечер е паметна в нашата амбициозна програма, която цели да представи български артисти, живяли и творили извън границата и по-конкретно във Франция“, каза Люк Леви, съветник по сътрудничеството и културната дейност към Френското посолство и директор на Френския институт в България. За нас е голяма чест и гордост да способстваме и посрещнем госпожа Льошевалие за тази първа ретроспективна изложба в България, отбеляза той. „Ако трябва да обобщя нейното творчество с една дума, това е свобода“, допълни Люк Леви.
Според Ярослава Бубнова, директор на Националната художествена галерия, ретроспективната изложба на художничката Бистра Льошевалие демонстрира тази липсваща част в нашето изкуство, свързана с органична абстракция и с постминимализма. „Това, което прави Бистра Льошевалие, е изцяло скулптура, защото представя форми, повърхности, материали, които съществуват в бита ни всеки ден. Бистра залага на кинетичната способност на обекта да съществува в пространството и по този начин маркира самото пространство", каза тя. Бубнова добави още, че талантът на художничката е да превръща тези материали в емоционални състояния, които трудно могат да се назоват с думи, но предизвикват особен отзвук в тези обстоятелства.
Посетителите на изложбата имат възможността да видят скулптури, обекти, рисунки и инсталации от ателието на Бистра Льошевалие и колекцията на дарителския фонд Enseigne des Oudin в Париж. Сред сериите е включена и непоказваната досега инсталация „След“ (2024), изцяло съобразена с пространствените характеристики на изложбената зала. Двадесетте скулптурни форми, издигащи се на височина от 2,5 м, символизират бъдещето.
/АКМ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text