site.btaКакви промени настъпват за първолаците и как да им помогнем да направят плавен преход от детската градина, коментират психолози
Първи клас е период, в който децата ще преживеят промяна и затова трябва да бъдат подкрепяни от своите родители. Това коментираха за БТА психолозите Анет Маринова, координатор на психологическата служба в 23 Средно училище "Фредерик Жолио-Кюри", и Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация „Родители“. Двете дадоха съвети как да подкрепим децата в процеса на адаптация и как да им осигурим време за приятни занимания. Те отбелязаха, че е важно децата да направят плавен преход и да привикнат към новата обстановка.
Представата за училище
Анет Маринова открои ролята на родителите в изграждането на представата за училището и учителите. Тази представа, а и подходът относно промяната, която предстои, са пречупени през модела на собственото преживяване и на спомените от времето на родителите в първи клас, обясни тя. Има родители, които искат да спестят на децата си трудностите, които могат да имат. Затова понякога те стават свръхзагрижени за комфорта на първокласниците, отбеляза тя. Идеализираната представа може да бъде разбрана от детето в посока, че то няма да има трудности или ще се справи само, което не включва търсене на помощ от другите. Също така идеализираната представа за училището може да поставя учителя на мястото на самия родител. Така или иначе детето ще пренесе отношенията с родителите си към учители си, коментира Маринова. И добави, че разминаването в тази представа може да породи разочарование у детето. Затова, смята психологът, е добре родителите да кажат на детето си, че сега всичко, което то е научило в детската градина, ще му бъде полезно за училището, но че то вече е пораснало и това е важно за новите задачи и за новите очаквания към него в училище. Маринова счита за важно да не бъде прекъснат контактът с доскорошните приятели, например от предучилищната група.
Според психолога, за да бъде осигурен по-плавен период на адаптация, е важно родителите да обсъждат с децата си преживяното. Прекомерното контролирано участие на възрастните обаче отнема от свободата детето да експериментира, да изследва, да има своите въпроси, които ще го тласкат да търси и да иска да знае, предупреди Маринова. Има родители, които следват своя версия за причините на дадено действие или случка, като „запушват“ възможността детето да бъде чуто и разбрано, коментира тя. По думите ѝ в такива ситуации следва да се потърси мнението на специалистите.
Изграждането на доверието между различните участници в учебния процес, включващ и психолозите, е от ключово значение, каза Маринова. Смятам, че е важно и все по-необходимо училището да бъде партньор на родителите. Моята първа среща с децата, записани в първи клас, е още в началото на юни, когато с децата провеждаме тест за училищна готовност, разказа експертът. За мен години наред беше предизвикателство да помисля как да представя на децата това, което им предстои във връзка с теста, за да не предизвика това напрежение у тях, сподели психологът и разказа как веднъж, докато се е опитвала да намери точните думи, едно от децата е възкликнало спонтанно: „Разбрах! Хората сме като часовниците - някои избързват, други изостават и Вие им помагате!“
По думите на Анет Маринова няма нужда на децата да им се повтаря, че досега в детската градина е било лесно и игра, сега започва друг сериозен етап. И напомни, че всяко дете приема нещата по индивидуален начин. „Има реалност, която наричаме субективна т.е. възприемането за дадено нещо се преживява по уникален начин и несъпоставим между децата“, поясни тя. Според нея децата се чувстват добре и спокойни, когато родителите и учителите им си говорят, когато знаят, че има двупосочна комуникация. Това им дава структура и сигурност, каза Маринова.
Началното училище полага канавата, върху която децата ще разполагат своите успехи, проблеми, преживявания, коментира също психологът.
Наръчник за родители на деца в 1 клас
Според Яна Алексиева от Асоциация „Родители“ децата трябва да бъдат оставени да преживеят промяната. По думите ѝ преди да престъпят прага на училището, бъдещите първокласници трябва да се отдадат на хубава почивка. Според нея е ценно и важно децата да имат време за занимания, които им доставят удоволствие. Не трябва все пак да е и „нищоправене“, хубаво е да има планиране на различни дейности, коментира Алексиева. Добре е, ако детето реши да посвети повече време на четене, да му помогнем в избора на книга, например, но да го оставим то да направи окончателния избор. Избраните през лятото занимания трябва да са добре подбрани, посочи също Алексиева.
От Асоциация „Родители“ са създали Наръчник за родители "Добре дошли в 1 клас", в които са включили съвети за по-лесна адаптация към учебния процес. Тъй като тръгването на училище е период на големи промени за детето, то е склонно да изпитва несигурност, смятат специалистите. Рутинните неща като храненето с близките, лягането по едно и също време, прекараното със семейството време в игра ще му позволят да се чувства комфортно със себе си, въпреки промените в начина му на живот, съветват те и апелират: "Говорете с детето си, обсъждайте видяното и изживяното".
Най-доброто, което можете да направите за вашето дете, за да подобрите представянето му в училище, не е да го запишете на още един курс или занимания при частен учител, а да му осигурите време и условия за свободна игра, коментират също специалистите и подчертават нуждата от играта на децата с родителите. В наръчника се дават и насоки относно самооценката на децата.
От Асоциация „Родители“ напомнят и за необходимостта детето да направи профилактични прегледи, сред които и такъв при офталмолог. Също така не забравяйте да се погрижите и за задължителните имунизации, отбелязват от асоциацията. Оттам напомнят и за добрите хранителни навици.
„Напомняйте на детето, че е важно да пие вода през деня, за да се чувства добре. Обяснете му, че газираната или подсладена напитка не утолява жаждата и е по-добре, когато е жадно, да пие вода“, пише още в наръчника за първи клас. Темите за даването на джобни пари и носенето в клас на мобилни телефони също са застъпени в наръчника. От Асоциация "Родители" посочват, че наръчникът може да се ползва и от начални учители и други специалисти като социални работници, педагогически съветници, психолози, възпитатели, ресурсни учители. И добавят, че наръчникът цели да подбуди диалог между семейството и училището, да стимулира добри взаимоотношения между родители и учители.
/ЛРМ/
news.modal.header
news.modal.text