site.btaРосен Цаковски: Журналистиката е като шоколадово яйце, никога не знаеш какво ще ти се падне

Росен Цаковски е редактор в отдел „Социални мрежи“ на Българската телеграфна агенция. Завършва висшето си образование със специалност „Журналистика“ във Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) официално тази година. Започва като стажант в БТА, след това става младши редактор, а днес вече е повишен в редактор.

В интервюто ще разберете повече за това кой стои зад социалните мрежи на БТА и как се развиват и адаптират те в постоянно променящата се медийна среда.

Разкажи малко повече какво си завършил и защо реши да следваш и да се развиваш в сферата на журналистиката?

Започнах професионалния си път с бакалавърска степен във Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) със специалност „Журналистика“. Завърших официално тази година през май месец. Започнах работата си преди почти 2 години в БТА като стажант, след това младши редактор и в момента редактор. Избрах журналистиката, защото когато бях на 18 години, все още в гимназията, имах схващането, че искам да променя света. Журналистиката и писането много ме привличаха и ги виждах като един адекватен способ за промяна в света около мен.

С какво те привлече работата в БТА?

Привлече ме с екипа и динамиката. Също така това, че БТА гони бързина, пускаме информациите своевременно и често първо до нас достига информацията.

От колко време се занимаваш професионално със социални мрежи?

Професионално със социални мрежи се занимавам може би от 3 години. Преди да дойда в БТА работих в една от големите рекламни агенции в България.  

Кои социални мрежи смяташ за най-важни и защо?

Колективно социалните мрежи са важно явление, но в контекста на българското общество бих казал, че Фейсбук е може би най-важната социална мрежа. Там се изказват лидери на политически партии и не само, изказват се и публични лица. От друга страна за осведомеността на младите хора бих казал, че социални мрежи като Инстаграм и ТикТок са изключително важни.    

Как измервате успеха на публикациите в социалните мрежи?

Успехът измерваме на база на рийча (reach) - това до колко човека е достигнала дадена публикация и на база на енгейджмънта (engagement) – колко човека са се ангажирали със съдържанието, което сме публикували.

Кои са актуалните тенденции в социалните мрежи, които БТА следи?

БТА има ТикТок акаунт от близо 2 години. Всъщност това беше и една от причините да бъда назначен на работа в БТА. В края на 2023 г. създадохме и акаунт на БТА в Тредс, където също публикуваме новини и съдържание. Следваме всички актуални трендове – визуално съдържание, видео съдържание като се стремим да го подобряваме с всеки изминал ден.     

Какви очаквания имаш за развитието на БТА в социалните мрежи?

Надявам се да достигаме до все повече хора. Предизвикателство е да задържим интереса на младите хора към съдържанието, което публикуваме, свързано с политическия живот в България и по света.

Какви типове съдържание са най-успешни в различните платформи?

Ще започна от Фейсбук, тъй като отбелязах важността на тази социална мрежа в България. Във Фейсбук съдържанието, което публикуваме и се тиражира най-добре, са снимки и видеа. Видеата достигат до повече хора и това отново е свързано с една по-дълготрайна стратегия, която следваме в нашия отдел – да публикуваме възможно най-много визуално съдържание, тъй като то ангажира аудиторията много повече, отколкото един обикновен линк към дописка, която е публикувана на сайта на БТА. В Инстаграм отново са снимките, видеата и сторитата. Докато единствените две социални мрежи, които може би се различават в съдържанието, което публикуваме, са Х (предиш. Туитър) и Тредс, където текстът е по-важен от самата визия. Трендът и всъщност това, което върви в момента, е, че снимките и видеата достигат до много повече хора и ангажират по-ефективно.

Използваш ли в работата си навлизащия все повече и повече изкуствен интелект?

Понякога да, случвало се е. Експериментирали сме с изкуствен интелект, използвали сме генеративни AI чатботове за създаване на сценарии за видеа, които след това, разбира се, естественият интелект трябва да редактира така, че да бъдат подходящи за аудиторията на БТА.  

Какъв съвет би дал на младите, които искат да се занимават с журналистика и социални мрежи?

Да работите, адски много да работите, да се запознавате с хора. Тази среда изисква изключително много контакти и познанства. Не само в медиите, а и отвъд тях - с политически фигури, с активисти, с всякакви хора от различни среди на обществения живот, тъй като никога не знаеш какъв материал ще ти се падне. Журналистиката е като шоколадово яйце, никога не знаеш както ще ти се падне. 

Джулиана Попова, стажант „Социални мрежи в Интернет“

Студентка в Университета за национално и световно стопанство (УНСС), специалност „Медия икономика“, ІII курс 

Радвам се, че бях стажант в Българската телеграфна агенция, която е утвърдена като достоверен източник на информация и пазител на етичните и журналистически стандарти. Избрах да бъда част от тази стажантска програма, защото исках да придобия опит в областта на журналистиката и социалните мрежи. Имах удоволствието да работя с подкрепящ и насърчаващ ментор като Ива Тончева, и с креативни и вдъхновяващи млади хора.

Като част от екипа на отдел "Социални мрежи" научих как да създавам атрактивно съдържание в онлайн пространството, успях да развия уменията си и да изляза от зоната си на комфорт. Сигурна съм, че опитът, натрупан в БТА, ще ми помогне в бъдещите ми професионални начинания. 

/АП/

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:45 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация