site.btaПредприятията за безалкохолни напитки и бутилирани води в България са платили 11 млн. лв. корпоративен данък за 2023 г., сочи проучване

Предприятията за безалкохолни напитки и бутилирани води в България са платили 11 млн. лв. корпоративен данък за 2023 г., сочи проучване
Предприятията за безалкохолни напитки и бутилирани води в България са платили 11 млн. лв. корпоративен данък за 2023 г., сочи проучване
Снимка: Асоциация на производителите на безалкохолни напитки

Предприятията, произвеждащи безалкохолни напитки и бутилирани води, са създали добавена стойност от над 234 млн. лв. в икономиката на България през 2022 г., което представлява близо 43 процента от добавената стойност в производството на всички видове напитки и над 1,2 процента от добавената стойност в цялата преработваща промишленост. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. 

За изминалата година предприятията в сектора за производство на безалкохолни напитки и бутилирани води са допринесли пряко и за публични приходи в размер на около 11 млн. лв. от корпоративен данък, както и над 42 млн. лв. осигурителни вноски и 8,8 млн. лв. данък върху доходите на наетите лица, съобщиха от асоциацията.

Продажбите на безалкохолни напитки в страната генерират допълнително близо 260 млн. лв. данък върху добавената стойност, платен от крайните потребители. Целта на проучването е да даде актуална перспектива за ключовите показатели за състоянието и развитието на сектора, като се проучи общото въздействие от дейностите на компаниите върху свързаните отрасли и икономиката на страната.

"Предприятията в нашата индустрия осигуряват пряко 4273 работни места, което представлява 41 процента от заетостта в производството на всички видове напитки и близо 1 процента от заетостта в преработващата промишленост. Инвестираме в развитието на служителите си, като същевременно се стараем да осигурим и възможно най-високо трудово възнаграждение. През 2022 г. средният годишен размер на заплати е с 33 на сто по-висок от нивата в преработващата промишленост. Ключов наш приоритет продължава да бъде устойчивостта, като основен фокус през изминалите 2 години е въвеждането на ефективна Депозитна система в страната. Проект с национална значимост и мащаб, в който като основен представител на задължената индустрия с ангажирана отговорност си партнираме с държавата и другите заинтересовани страни, като отстояваме да бъде реализиран така, че освен ползите за опазването на околната среда, да увеличат и генерираната от сектора добавена стойност и принос за българската икономика и общество. Важните стъпки на напредък за обединяване около отстояваните от нас ключови принципи на системата, очакваме да бъдат надградени с приемането на необходимата подкрепяща законодателна рамка до края на 2024 г.", каза Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки, цитирана в съобщението.

Въздействието от дейността на предприятията в сектора за производство на безалкохолни напитки и бутилирани води може да се оцени като създадено съвкупно вътрешно търсене в националната икономика през 2022 г. в размер на 860 млн. лв. Изследването на Института за пазарна икономика показва още, че индустрията на безалкохолните напитки и бутилираните води използва в дейността си местни ресурси на обща стойност близо 528 млн. лв., от които 226 млн. лв. за суровини и материали от български производители, разнообразни външни услуги за 142 млн. лв., както и 46 млн. лв. за придобиване на дълготрайни материални активи. Към тях приспадат и 34 млн. лв. за стоки, както и 79 млн. лв. за заплати и други дейности. Непреките ефекти на генерирано допълнително търсене в икономиката на стопанската активност и вложените ресурси на доставчиците на суровини, материали и услуги, са оценени на 286 млн. лв.

Предприятията в сектора създават продукция за 760 млн. лв., което се равнява на 38 на сто от продукцията в компаниите, занимаващи се с производство на напитки и 1 на сто от продукцията в преработващата промишленост.

За проведеното изследване са използвани отчетните данни от индустрията за 2022 г., когато в българската икономика активно оперират 169 сравнително големи предприятия с основна дейност "Производство на безалкохолни напитки, минерали и други бутилирани води". Заетостта при тях е средно два пъти по-голяма в сравнение със заетостта в компаниите, произвеждащи всякакви видове напитки и заетостта в преработващата промишленост. Освен това предприятията, произвеждащи безалкохолни напитки и бутилирани води, генерират приходи от продажби от 922 млн. лв. за 2022 г. Това представлява близо 43 процента от приходите на компаниите, произвеждащи всякакви видове напитки и 1 процент от приходите за преработваща промишленост в България.

"Оживлението в новите инвестиции и възстановяването на производството на безалкохолни напитки, последвало кризата, свързана с глобалната пандемия, са най-важните тенденции за последните години. Инвестициите са ключови за увеличаването на производителността, което позволява на сектора да създава по-висока добавена стойност на един нает и да осигурява по-високи възнаграждения. Успешните производители от отрасъла също така са и сред основните двигатели на регионалната икономика и пазара на труда в общините, където оперират", посочва Лъчезар Богданов от Института за пазарна икономика, цитиран в съобщението.

В допълнение на локалните резултати, проучване на GlobalData Plc посочва, че европейският сектор на безалкохолните напитки допринася значително за икономиката и обществото на ЕС, като поддържа над 1,8 млн. работни места в цяла Европа. Всяко работно място в сектора за производството на безалкохолни напитки създава още седем във веригата на стойността, включително в секторите селско стопанство, производство, опаковане и други. Веригата на стойността на безалкохолните напитки включва 9 различни сектора и генерира 242 млрд. евро обща стойност в ЕС, произвеждайки над 97 процента от безалкохолните напитки в рамките на ЕС. Малките и средните предприятия в европейската индустрия за безалкохолни напитки допринасят с около 14 процента за общите приходи на пазара.

БТА припомня, че от асоциацията подкрепиха решението капачките да са прикрепени към пластмасовите бутилки, за да се стимулира събирането и рециклирането на пластмаса. 

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:55 на 26.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация