site.btaНа какви послания заложи германският вицеканцлер Хабек при визитата си в Китай
Стратегията на Германия по отношение на Китай трябва да се актуализира, за да включва дългосрочен план, който взима предвид европейския подход, каза в петък германският вицеканцлер и министър на икономиката и климата Роберт Хабек в началото на своето тридневно първо посещение в Пекин, цитиран от Ройтерс.
В продължение на осем години до 2024 г. Китай е най-големият търговски партньор на Германия. През 2023 г. двустранният стокообмен е достигнал 253 млрд. евро, посочва в. „Китай днес“. Берлин отдавна е обвиняван от някои европейски анализатори, че възприема твърде непоследователен подход спрямо Пекин. Това обаче започна леко да се променя, когато миналата година Германия одобри първата си стратегия за Китай, в която се призоваваше за намаляване на риска в икономическите отношения между двете страни и в която Пекин беше наречен „партньор, конкурент и системен съперник". Документът от 64 страници призоваваше германските фирми да намалят зависимостта си от Китай, но не съдържа цели и изисквания със задължаващ характер.
Според Хабек, който пристигна в Пекин в момент, когато отношенията на азиатския икономически гигант и Европейския съюз са на прага на търговски сблъсък, в стратегията за Китай липсва насока за това как Германия вижда средносрочните отношения между двете страни. „Казвам това, защото съм сигурен, че китайците разполагат с такъв (средносрочен план)", каза Хабек.
Министърът на икономиката заяви, че трябва да се работи в конкретни области на политиката, търговията и действията в областта на климата.
„Стратегията означава, че трябва да се погледне в бъдещето и да се опише поне един път към бъдещето, дори когато това никога няма да се случи така, както е описано", каза Хабек.
Вторият проблем е, че това е стратегията на германското правителство за Китай и липсва европейският подход, каза той.
„Това би било още по-голямо предизвикателство, защото честно казано, много лесно бихме имали 27 стратегии за Китай", каза той.
Пекин предупреди, че ескалиращото напрежение с ЕС по отношение на вноса на електромобили може да предизвика търговска война, а предложените мита бяха сред основните теми в дневния ред на Хабек по време на посещението му в Китай.
Предложените от Европейския съюз мита върху китайски стоки не представляват "наказание", заяви в събота Хабек пред китайски официални лица в Пекин, отбелязва Ройтерс.
"Важно е да се разбере, че това не са наказателни мита", заяви Хабек на първата пленарна сесия на дискусия по въпросите за климата и трансформацията. Държави като САЩ, Бразилия и Турция са прилагали наказателни мита, но не и ЕС, отбеляза той. "Европа прави нещата по различен начин", обясни германският министър.
Хабек посочи още, че в продължение на девет месеца ЕК е проучвала в детайли въпроса дали някои китайски компании не са се възползвали нечестно от субсидиите. Нито една мярка за изравнително мито, която е наложена след прегледа на ЕС, "не представлява наказание", каза Хабек. Той подчерта, че въпросните мерки имат за цел да компенсират преимуществата, които Пекин предоставя на китайските компании. "Трябва да се постигнат общи и равни стандарти за достъп до пазара", каза още германският министър на икономиката.
Хабек заяви пред председателя на Китайската национална комисия за развитие и реформи Чжън Шанцзе, че предложените от ЕС мита имат за цел да изравнят условията на конкуренция с Китай.
"Ще направим всичко, за да предпазим китайските компании", отговори от своя страна Чжън.
ЕС предвижда да въведе временни мита от 4 юли. Същевременно Брюксел ще продължи да води разследване за субсидиите до 2 ноември, когато могат да бъдат наложени окончателни мита за срок от пет години.
Хабек не пропусна отново да предупреди китайското правителство за икономически последици заради подкрепата му за Русия, предаде ДПА.
"Бихме постъпили по различен начин и със сигурност не толкова твърдо, когато анализираме къде имаме зависимости от суровини и технически стоки, ако тази война или подкрепата на Китай за Русия в тази война не съществуваше", подчерта германският министър. „Тези въпроси не може да бъдат разглеждани независимо един от друг“, добави той: "Нашите отношения, нашите преки отношения вече са негативно засегнати", отбеляза Хабек.
В крайна сметка по време на посещението на Хабек в Китай, целящо да успокои напрежението, Пекин се съгласи да започне преговори с ЕС относно решението на блока да наложи по-високи мита върху вноса на китайски електромобили, посочва в. „Файненшъл таймс“.
Хабек, приветства стъпката на Китай за започване на дискусии с Брюксел относно митата на ЕС, но заяви, че това е "първа стъпка и ще са необходими още много".
Коментарите му дойдоха, след като китайското министерство на търговията заяви, че Пекин и Брюксел са се договорили да започнат консултации по антисубсидийното разследване, започнато от ЕС миналата година. Разследването доведе до решението, взето от ЕК този месец, да се увеличат митата върху китайските електромобили до близо 48 процента.
Съобщението беше направено след видеоконферентен разговор между министъра на търговията на Китай Ван Вънтао и изпълнителния вицепредседател и еврокомисар по търговията на ЕС Валдис Домбровскис.
ЕК планира вдигането на митата за внасяните на територията на ЕС китайски електромобили до 48,1 процента. Те трябва да влязат в сила от началото на идния месец, но могат да бъдат свалени със задна дата, ако двете преговарящи страни постигнат съгласие, посочва ДПА.
Настоящите мита за автомобилни производители извън границите на ЕС е 10 процента, уточнява ДПА.
При посещението си в Китай Хабек възприе помирителен тон, защото китайският пазар е изключително важен за огромната германска автомобилостроителна индустрия, което прави Берлин особено уязвим за всякакви ответни мерки от страна на Пекин, който вече обяви собствено антидъмпингово разследване на продукти от свинско месо от ЕС, посочва „Файненшъл таймс“.
Китай е нужен за постигането на глобалните цели в областта на климата, каза вчера Хабек в последния ден от посещението си в азиатската страна, посочва Ройтерс.
„Без Китай няма да бъде възможно да постигнем глобалните климатични цели“, заяви германският министър пред репортери в източния град Ханчжоу ден след срещата си с официални китайски представители в столицата Пекин.
Въпреки че вицеканцлерът Хабек не представлява Европейската комисия, тридневното му посещение в Китай, което приключи вчера, допринесе за известно намаляване на напрежението между Китай и Европейския съюз по въпроса за митата върху китайските електромобили и в двустранната търговия като цяло, посочва в. „Чайна дейли“.
/ГГ/
news.modal.header
news.modal.text