site.btaПрисъединяването ни към еврозоната няма да доведе до промяна на цените на туристическите услуги механично, каза пред БТА изпълнителният директор на Националния борд по туризъм
![Присъединяването ни към еврозоната няма да доведе до промяна на цените на туристическите услуги механично, каза пред БТА изпълнителният директор на Националния борд по туризъм](/upload/7498490/1000001038.jpg?l=1000)
![Присъединяването ни към еврозоната няма да доведе до промяна на цените на туристическите услуги механично, каза пред БТА изпълнителният директор на Националния борд по туризъм](/upload/7498490/1000001038.jpg?l=1000&original=)
Присъединяването на България към еврозоната няма да доведе до промяна на цените на туристическите услуги механично, защото те и към момента са формирани на евробаза. Това каза пред БТА изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Полина Карастоянова, потърсена за коментар във връзка с желанието на страната ни да стане част от еврозоната в началото на следващата година. Карастоянова участва в международната конференция "Бъдещето на еврото и бъдещето на България в еврозоната" в София.
Туристическият сектор е може би в най-висока степен подготвен за този преход, за тази последна стъпка към въвеждането на еврото, посочи Карастоянова.
Тя припомни, че позицията на Националния борд по туризма в подкрепа на въвеждането на еврото е категорична и е изразена още в началото на процеса, в който започнаха първите стъпки към придвижване към еврозоната. По думите й българската туристическа индустрия де факто вече е в еврозоната, защото в голяма степен преговорите с чуждите туроператори са в евро, а офертите - пакетни цени, настаняване, логистика и т.н., също са в евро.
Практически всички цени в активните фази на предлагане на туристически продукт за летен и зимен сезон са базирани на еврооснова, но заради изискванията на българското законодателство се посочват и в лева, отбеляза Карастоянова.
Ползите от приемането на еврото
Тя изтъкна, че ползите от смяната на лева с еврото са в много аспекти и започват дори от личен план от гледна точка на туриста с удобството да знае, че отива в страна, в която не е нужно да купува местна валута. Това с цялото ми уважение към българския лев, към историята ни, към традициите, които имаме, от гледна точка на фактор за икономическо развитие и насърчаване е много силен аргумент, каза Карастоянова.
Ползите за бизнеса също са големи, защото в момента текат процеси по превалутиране, плащат се такси, а непрекъснатата промяна в различните валути на оборотите предполага допълните разходи и загуби, които са напълно ненужни от гледна точка на инвеститорите, посочи още тя.
Според нея ползите са и имиджови, защото принадлежността към еврозоната е фактор на стабилност, на гаранции, че това е една сигурна държава, която е взела всички мерки по предотвратяване на измами, че начинът, по който се разплаща, е спокоен и е гарантиран от всички институции.
Така че за приемането на еврото има комплекс от финансови, икономически, търговско-потребителски и психологически причини и събрани заедно те влияят благоприятно и положително на туризма, отбеляза Карастоянова.
Конкурентоспособността на туризма
По думите й конкуренцията на пазари не може да бъде на принципа местен пазар и чуждестранни пазари и за българите.
Ние сме по-малките туристически дестинации и страната ни е сравнима например с Австрия и Хърватия. Никога не е стоял въпросът пред австрийците и хърватите за това, че те трябва да очакват някак априори туристическият продукт да е по-евтин за тях в родината им, напротив - тези страни държат едни от високите цени, отговори тя на въпроса дали след смяната на лева с еврото българите ще предпочитат да почиват в чужбина.
Не можем да очакваме висока качество на туристически продукт на ниски цени, смята тя.
Конкурентоспособността на страната ни има съвсем друга задача, а именно да създаде един много силен бранд на България, който да бъде основата за избор и интерес към туризма ни и еврото е просто елемент от този избор и то положителен, отбеляза Карастоянова.
Според нея обаче конкурентоспособността не може да бъде базирана само на един елемент, например разплащането в евро, климатичните условия или цената на услугите.
Идеята, асоциацията с България трябва да е толкова завладяваща, интригуваща вниманието, емоциите, защото върху тези фактори въздействаме и тази съвкупност трябва да предлагаме и продаваме, и точно този образ трябва да преодолее конкуренцията на страни като Турция, Гърция и Хърватия, но това, което ние наблюдаваме в тези страни, които определяме като преки свои конкуренти, е силен бранд. Румъния пред очите ни от една страна, която трудно сме възприемали като туристическа дестинация, а още по-малко като конкурент, започва да се превръща в новия шампион на Европа по интерес, по внимание, по посещения. Всяка от тези държави има свой модел на презентиране, свой бранд, който създаде през годините, за да се рекламира и да се развива, посочи тя.
Карастоянова изтъкна, че България се намира в различна ситуация, защото дори няма актуална стратегия за развитието на туризма, като последната е от преди ковид пандемията. Имаме пет години на пълен застой както в интелектуално отношение, така в ресурсно отношение по отношение на бюджети за реклама, по отношение как те да бъдат реализирани и как да доведат в крайна сметка до най-важното - ръст на приходите от туризъм, реализирането на повече туристи, повече високоплатени туристи, нови пазари. Нашата конкурентоспособност все още е твърда слаба, защото ни липсва най-важното оръжие и то е Бранд България, каза тя.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text