site.btaРусия отстъпва на Боливия павилиона си за Венецианското биенале по сделка за добив на литий

След като Русия бе отстранена от предишното издание на Венецианското биенале на изкуството заради нахлуването си в Украйна, поради продължаващата война не участва и през 2024 г. Тази година страната зае своя павилион на Боливия, след подписване на договор за добив на литий на стойност 450 милиона долара. Част от сделката е безплатен наем на руския павилион във Венецианските градини, твърди изданието Petitpoi. 

Испанският портал Arteinformando посочва, че „прехвърлянето на руския павилион на Боливия подчертава връзката между политика и култура в сценария на международната геополитика, тъй като това се случва в контекста на стремежа на страната да разшири достъпа си до природни ресурси като литий“.

С ПОГЛЕД КЪМ МИНАЛОТО ПРЕМИНАВАМЕ В БЪДЕЩЕТО

„Многонационалната държава Боливия участва в това събитие с цел да покаже своето културно богатство на света, насочвайки се към двестагодишнината от независимостта си, като признава многообразието от местни общности и укрепва единството на страната в рамките на нейното многообразие“, съобщават от Министерството на културата на страната на официалния си сайт. Боливийската изложба е озаглавена „С поглед към миналото преминаваме в бъдещето“. Тя предлага да се замислим върху значението на светогледа на нашите предци, тъй като паметта ни позволява да градим бъдещето, отбелязват от боливийското културно министерство. 

ЕКИПЪТ

Разположена в руския павилион, боливийската изложба представя произведения на около двадесет и петима художници от Боливия и други страни от Латинска Америка. Инсталацията е курирана от Есперанса Гевара, министър на културата, деколонизацията и депатриархализацията на Боливия. Комисар на павилиона е Хуан Карлос Кордеро Нина, заместник-министър на културата, посочват на сайта на Венецианското биенале. Сред творците, които са включени в експозицията, са местната тъкачка Елвира Еспехо Айка, която е и директор на Националния музей за етнография и фолклор на Боливия, амазонският художник Духиго, известният стенописец Лорджио Вака и самоукият художник Освалдо „Ачу“ де Леон Кантуле.

В местните медии колективът бива представян с името Abya Yala Desde la Patria Grande. Първите две думи са термин, използван от коренното население за техния континент и означава „жива земя“ или „процъфяваща земя“, а втората част на името означава „от великата родина/отечество“, обясняват от екипа на проекта. Те уточняват, че когато се използва името Абия Яла, това е начин да се противопоставят на името Латинска Америка, „дадено от нашественика“.

ПРОЕКТЪТ

„Проектът обединява артисти от Боливия и приятелски страни от Латинска Америка“, разказват от екипа пред местни медии. По думите им, инсталацията „е възможност да споделим и демонстрираме братството и радостта, които ни обединяват с тези страни. Това, което ни обединява, е общият корен на нашия местен произход и призванието да „живеем добре“ в хармония и равенство помежду си и с нашата „Майка Земя“.

Изложбата е разделена на два основни раздела  - един съвременен и един исторически. Първият включва произведения на LGBT,  маргинализирани, самоуки и местни артисти. Има и секция, посветена на „Архив на неподчинението“, проект на Марко Скотини, който от 2005 г. изследва видеоклипове, фокусирани върху пресечната точка между артистични практики и активизъм, разказват от изданието Latam Аrte.

Павилионът представя Боливия като многонационална държава, титла, която страната прие през 2009 г. в знак на признание за своите местни общности. Държавата наскоро прие нова конституция, като признава правата на всички местни групи. В тази перспектива изложбата черпи от мъдростта на предците на народите от Андите, смесвайки различни разкази, за да насърчи практиката на „взаимна грижа“ и да подкопае наследството на колониализма и насилието.

„Тази изложба разглежда съвременното преживяване като закотвящо ни в настоящия момент, който държи в себе си семената на бъдещето, изникващи от плодородната почва на нашето минало. Това настояще е етап, в който се преплитат различни времена-пространства, където стратегиите за поддържане на статуквото съжителстват с тези значими обновления. Светът, преобърнат от колониализма, може да се оправи, като разбере историята и използва разумно нейните уроци. Миналото не е фиксирано, но предлага набор от инструменти, включително мъдрост и борба, за създаване на по-справедливо и по-устойчиво бъдеще. Като изследваме внимателно дълбините му, можем да подхраним началото на света, който искаме да видим“, посочват от екипа на Венецианското биенале.

Инсталацията ще остане в руския павилион във Венецианските градини до края на 60-ото издание на Венецианското биенале на 24 ноември. Както БТА писа, тазгодишното издание на биеналето бе официално открито на 20 април. Негов главен куратор е Адриано Педроза, а темата е „Чужденци навсякъде“. 

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:51 на 25.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация