site.btaПриобщаващото образование в България работи, каза министър Галин Цоков
Всяка година се увеличават децата, които се връщат в образователната система на базата на механизма за обхват и включване на децата в образователната система. След първия срок на тази учебна година това са 12 000 деца и ученици в задължителна възраст за образование, което е показателно, че системата работи. Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков на национална научна конференция на тема „Актуални предизвикателства и добри практики в приобщаващото образование“, която се състоя в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.
По думите му всяка година се увеличават стандартите, свързани с приобщаващото образование, особено за децата със специални образователни потребности. Тази година има ръст с 14 процента в предвидения за това бюджет.
Проф. Цоков каза, че системата има някои нормативни и практически проблеми. Наложителни са промени в закона за детето, стратегията за детето, за да може образователната система да изведе на преден план интереса на детето. Според него мотивационните стратегии трябва да се насочат и към родителите, особено към тези на деца със специални потребности или на такива, които не посещават училище или по някаква причина са изключени от образователния процес. Приобщаващото образование се нуждае от действащи мотивационни стратегии и различни форми на работа така, че всяко дете да чувства, че неговото място е точно в училище, в групата с останалите, независимо от това какви проблеми има с неговото развитие, каза още той.
Според министър Цоков приобщаващото образование стои в основата на съвременното образование 5.0. То е най-приобщаващо и позитивно от гледна точка на навлизането на изкуствения интелект и технологиите в образованието, поставя на преден план човешкото, личностното развитие, възможността за индивидуално развитие на всяко дете. Това е голямо предизвикателство пред нас и нашето приобщаващо образование - да бъде съобразено с обучението на детето, с неговия индивидуален профил, възможности за възприемане и усвояване на определена информация и на прилагането й, допълни образователният министър.
Другото предизвикателство е социалното емоционално учене, каза Галин Цоков. Той е на мнение, че приобщаващото образование не може да се реализира ефективно без високо ниво на емоционална и социална интелигентност на децата. Според него чрез емоционално учене ще се намали агресията, ще се приобщят децата и ще се дадем възможност по-ефективно да се работи в позитивна образователна среда.
По думите на министъра още малко трябва да се промени законовата и подзаконова нормативна база, за да могат да навлязат тези форми на работа с децата, независимо от коя група са те в наредбата за приобщаващо образование. Съществено е от една страна образователната интеграция на деца от уязвими групи, както и възможността за включване и за развитие на приобщаващо образование чрез изкуството и спорта.
Учебните програми трябва да се структурират, така че да бъдат по-адаптивни, да има възможност на местно, общинско ниво, дори на училищно ниво, да се адаптират в зависимост от възможностите интересите на децата, отбелязва образователният министър. Да не са прекалено трудни и сложни, особено в прогимназиален и гимназиален курс. Това е дълъг процес, той трябва да започне и не е свързан само с работа на МОН и на социалните партньори, но и с цялата обществеността, каза министър Цоков в Пловдив. И добави, че много трудно достигат положителните примери до вниманието на медиите, до обществото и оттам мултиплицирането на добри идеи като възможност за развитие на образователната ни система.
/ТС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text