site.btaМинистърът на околната среда и водите издаде решение относно изграждането на „Източен вариант Г 10.5“ от магистрала „Струма“
Да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за инвестиционно намерение „Изменение на инвестиционно предложение „Подобряване на трасето на ЛОТ 3.2 на Автомагистрала (АМ) „Струма“, по „Източен вариант Г 10.5“. Това е записано в решение на министъра на околната среда и водите във връзка с изграждането на магистрала "Струма". То е публикувано на сайта на ресорното министерство. В решението се посочва, че няма вероятност да се окаже значително отрицателно въздействие върху околната среда, както и върху природните местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони. Напомня се също така, че магистрала „Струма“ е национален обект по смисъла на Закона за пътищата и с решение на Министерския съвет от 2013 г.
„Източен вариант Г 10.5“ предвижда лявото платно (посока Кулата-София) да се реализира по нов терен извън пролома, а дясното платно (посока София-Кулата) по съществуващия първокласен международен път Е79 в пролома, с изграждане на нов обход на Кресна, уточниха за БТА от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Оттам припомниха, че решението по ОВОС от 2017 г. е обжалвано от две физически лица и една неправителствената организация, като през май 2018 Върховният административен съд отхвърли жалбите като неоснователни.
„През 2023 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ уведоми МОСВ за изменения в инвестиционното си предложение за Лот 3.2. на АМ „Струма“. Измененията са в резултат от по-подробната фаза на проектиране, при която са отчетени специфичните теренни условия, като са оптимизирани техническите решения с цел прилагане на най-добрите налични технологии. При проектирането са взети предвид условията и мерките от Решението по ОВОС от 2017 г.“, коментират от МОСВ. Изменението на инвестиционното предложение се отнася основно за лявото платно на Лот 3.2, което ще осигурява еднопосочното движение от Кулата към София и обходния път на Кресна, поясняват също от ведомството.
„Изменението на инвестиционното предложение не разглежда дясното платно, преминаващо през Кресненското дефиле и рехабилитацията на съществуващия път Е-79, с изключение на връзката на пътен възел Симитли – Център с международния път“, се казва още в отговора на МОСВ.
От Министерството обръщат внимание, че настоящото произнасяне се отнася до изменение на вече одобреното инвестиционно предложение, като за изменението компетентният орган по околна среда е определил процедура по реда на Глава шеста от Закона за опазване на околната среда - процедура по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС. "Процедурата е проведена съгласно изискванията на нормативната уредба по околна среда и е приключила с Решение 5-ПР/2024 г., с което е преценено да не се извършва ОВОС за предложените изменения", посочват от МОСВ. Изводите от проведената процедура са, че изменението на инвестиционното предложение няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху околната среда, както и върху защитените зони от екологичната мрежа „Натура 2000“, уверяват от министерството.
Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд.
/ЛРМ/
news.modal.header
news.modal.text