site.btaПолзите и рисковете от използването на изкуствения интелект и необходимостта от регулации бяха сред обсъдените теми на форум в София
Ползите и рисковете от използването на изкуствения интелект, приложението му във финансовите услуги и необходимостта от регулации, бяха сред темите, обсъдени на форума "Иновации" в София, организиран от "Асоциация банка на годината".
Изкуственият интелект е една от технологиите, които променят нашия свят и индустриите, такива каквито ги познаваме, посочи Мирослав Димитров, старши мениджър "Изкуствен интелект и данни" в "Делойт България". Идеята на изкуствения интелект е проста и се основава на един основен принцип - ако познаваме добре нашите клиенти, ние можем да им предоставяме услуги, които са по-подходящи и по-полезни за тях, и индустриите се възползват от това, обясни той.
Според изследване, цитирано от него, в следващите години БВП на глобално ниво би се увеличил със 7 трилиона долара в резултат на използване на генеративен изкуствен интелект. Генеративният изкуствен интелект навлезе в последните години и взриви пазара, той впечатли с това, че може да създава реално съдържание, което преди това не е съществувало, имитира човешката интелигентност, не само се учи от данни, които ние сме програмирали, отбеляза Димитров. Изследването показва още, че 79 процента от лидерите на различни организации очакват в следващите няколко години да използват поне три продукта в своето портфолио, които включват изкуствен интелект по някакъв начин. Това е увеличение с над 17 процента спрямо предното изследване, което е било правено преди три години, добави той.
Според Мирослав Димитров интегрирането на изкуствения интелект в една организация зависи от хората в нея. По думите му трябва да се създаде култура, която поощрява използването на изкуствения интелект и мотивира служителите да използват изкуствен интелект - да не се страхуват, че евентуално ще бъдат заменени от него, а да се фокусират върху задачи, които имат реална добавена стойност.
Преди да започнем с използването на изкуствения интелект, трябва в дадената организация да сме готови за това, каза експертът. Димитров добави, че е важно в организацията да има правилно управление на данните, да има визия и стратегия за използването на изкуствения интелект, а също правилен оперативен модел, по който изкуственият интелект ще бъде интегриран, и да се спазват регулациите.
Съдбата обича смелите, използвайте изкуствения интелект, но подгответе хората и организацията преди това, даде своя съвет Димитров.
Димо Русинов, директор "Облачни услуги" в "Делойт България", посочи няколко типа рискове от изкуствения интелект във финансовия сектор, свързани със сигурността, инфраструктурата и приложенията, сигурността на данните. Има два пътя оттук нататък - или да се използва изкуствен интелект и да се оптимизират текущите структури на банките, или бавно и полека те да станат неефективни, посочи Русинов.
Със сигурност е необходимо да се направи регулаторна рамка, защото започват злоупотребите със изкуствен интелект и с материал, който се продуцира на база изкуствен интелект - снимки, видеа, подписи, каза Александър Николов, основател и изпълнителен директор на "Ей Ай Солюшънс" (AI Solutions). Така ще имаме рамка, която да казва до каква степен изкуственият интелект ще може да навлиза в определени организации, какви решения ще може да взима и сам ще дава препоръки, добави той. Николов даде пример с проекта за автономността на автомобилите. Технологията вече съществува, в много държави могат да бъдат пуснати колите да се движат сами. В повечето случаи е възможно да са по-сигурни от нас, но кой носи отговорността при инцидент, това не е регулирано, отбеляза той. Николов добави, че въпросът за регулацията на изкуствения интелект се отнася и за банките, и за всички институции и добави, че е важно да е ясно кой носи отговорността, когато имаме негативно събитие.
Следващата стъпка в развитието на изкуствения интелект е когато изкуственият интелект ще бъде до всеки един от нашите служители, ще го подпомага в ежедневната работа, така че той да има допълнителна информация, да може да взима решения, а от гледна точка на клиентите - ще има правилното приложение, което да му дава възможност да получава продуктите, от които той има нужда, посочи Николов. Той отбеляза още, че бъдещето на връзката между потребители и банкови услуги минава през приложенията. Експертът добави, че все повече ще се засилва изискването за кредит, запитване за нови услуги през приложенията, не толкова през офисите. В момента сме в стъпката, в която се прави дигитализация и автоматизация на бизнес процесите, в която всеки от служителите на банката е включен в този процес. Това е задължителна стъпка напред, защото дава възможност за дигитализиране на данните, посочи Николов. Той отбеляза, че без дигитализация и правилно разчитане на данните, изкуственият интелект не може да работи добре и добави, че в съвсем близко бъдеще изкуствен интелект ще бъде имплементиран във всяко едно приложение.
/ЦМ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text