site.btaВсяко трето престъпление у нас се извършва на пътя, сочи доклад на Съвета за криминологични изследвания към Министерство на правосъдието

Всяко трето престъпление у нас се извършва на пътя, сочи доклад на Съвета за криминологични изследвания към Министерство на правосъдието
Всяко трето престъпление у нас се извършва на пътя, сочи доклад на Съвета за криминологични изследвания към Министерство на правосъдието
Снимка: Министерство на правосъдието

"Всяко трето престъпление у нас е пътнотранспортно, като нарастват случаите на шофиране в пияно състояние, след употреба на алкохол или на наркотици. Общият брой на престъпленията по пътя намалява, а засилването на наказателната репресия не решава нито един от проблемите с тях".

Това са част от заключенията в изследването „Тенденции и превенция на престъпленията по автомобилния транспорт (чл. 343-343г от Наказателния кодекс (НК)“, изготвено от екип с ръководител доц. д-р Екатерина Салкова и представено пред Съвета за криминологични изследвания към Министерство на правосъдието, съобщиха от ведомството.

За миналата година, 1/3 от разгледаните от Върховния касационен съд (ВКС) дела са класически престъпления на пътя, отчете съдията от ВКС Красимир Шекерджиев, част от изследователския екип. Наказанията са основно лишаване от свобода, повечето от тях – условни. Той посочи, че докато са проучвали, обобщавали и анализирали данните, които могат да послужат за разумни законодателни инициативи, миналия август парламентът е променил НК и в частта за престъпленията на пътя, като ВКС намира измененията за противоконституционни.

Увеличават се само пътнотранспортните престъпления, свързани с употреба на алкохол или наркотици. Причините и условията за тях трябва да се разглеждат комплексно и да се работи най-вече по превенцията им, заяви доц. д-р Салкова.

Екатерина Салкова отчете наличието на сериозни затруднения с основни експертизи като автотехническите и токсикологичните. При първите проблемът е малкият брой вещи лица, които извършват качествени експертизи, при втория – дългото време за изследване на пробите. Препоръката е да се засили капацитетът при експертизите.

Обърнато бе внимание и на недостига на екипи на пътната полиция в София, които се занимават с автопроизшествия. Това води до забавяне и понякога до изкривяване на закона, каза съдия Шекерджиев.

Изследването проследява и анализира статистиката на престъпленията на пътя, законодателната рамка и нейните промени, съдебната практика, основните проблеми при прилагането на съответните норми на НК и Наказателно-процесуалния кодекс (НПК). Основният период на изследване е 2016-2021 г., сравнен с 2010-2015 г., отбелязват от Министерството на правосъдието.

От там съобщават още, че до края на годината ще бъдат готови и резултатите от други две изследвания - „Тенденции и превенция на престъпленията по чл. 279, 280, 281 от НК“ – незаконното преминаване и превеждане през границата, както и незаконното подпомагане на чужденци да пребивават и преминават в страната в нарушение на закона, както и изследването на тема „Тенденция и превенция на трафика на хора“.

Преди седмица от прокуратурата организираха среща със служебния министър на правосъдието, представители на МВР и експерти по темата за разследването на пътни катастрофи. От държавното обвинение предложиха конкретни законодателни промени.

/РИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:25 на 18.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация