site.btaЗапочва иновативният европейски проект "Зелени момичета", финансиран по програмата "Еразъм+"
От днес започва иновативният европейски проект "Зелени момичета" (GirlsGoGreen), финансиран по програмата "Еразъм+". Сдружението "АЛДА асосиейшън" е основен партньор и координатор на проекта, съобщиха организаторите.
Доклад на Евростат на тема "Жените в науката и технологиите" (2022 г.) посочва, че средно България е с 58 процента, а Гърция с 53 процента жени, заети с такива професии, но предимно в услугите. Въпреки че жените съставляват по-голямата част от хората, заети в науката и технологиите, те са били недостатъчно представени като учени и инженери, като представляват само 41 процента от общия брой на учени и инженери в Европа през 2022 г.
В инженерните професии (техници по физически и инженерни науки, инженерни професионалисти), които са сред най-разпространените зелени професии, жените представляват по-малко от една на всеки четирима работници (ОИСР, 2023 г.). Например, делът на жените на зелени работни места в Гърция е 32 на сто, според тази статия. България има около 38 на сто, докато Турция има по-малко от 20 на сто жени на зелени работни места, според проучването преди проекта.
Проектът "Зелени момичета" насърчава интегрирания подход - наука, технологии, инженерство и математика (I-STEM), сред учителите по СТЕМ дисциплини, като интердисциплинарен метод на преподаване и изготвяне на уроци в контекста на околната среда и кръговата икономика (CE). Фокусира се особено върху повишаването на интереса на момичетата към STEM и зеленото образование.
Проектът въвежда предимствата на педагогиката, базирана на предизвикателства за съвместно създаване (CCC_BL) на STEM и зелени умения сред участващите организации, и техните учители, и ментори. CCC_BL е педагогически подход, който комбинира елементи на съвместно създаване, обучение, базирано на предизвикателства, и обучение, базирано на проблеми. Използва се в различни образователни среди за подготовка на учениците за кариери в областта на СТЕМ/STEM, включително тези в зелени индустрии, и се използва за подготовка на ученици за зелени работни места.
Изчислява, че кръговата икономика ще създаде 700 000 нови работни места в ЕС до 2030 г. (Cambridge Econometrics, Trinomics и ICF 2018). Инженерите и професионалистите в областта на STEM са водещите в новите технологични разработки и иновациите, и следователно се предполага, че преходът към кръговата икономика ще увеличи търсенето на нови умения в областта на инженерството и общия STEM сектор, в който жените са недостатъчно представени.
Партньори по проекта са училищата Platon School – в Гърция, и Istanbul Ataturk Fen Lises – в Турция. От българска страна асоцииран партньор е частното училище "Абрахам Линкълн". В проекта се включва и иновативното STEM 125-о училище в София.
Проектът е насочен към изграждане на зелени умения за зелени професии сред момичета от средните класове в училищата. GirlsGoGreen (GGG) има за цел да даде възможност на момичетата от средното образование (SE) да придобият зелени умения чрез иновативен, базиран на предизвикателства педагогически подход и ангажиране на момичетата в практики за устойчивост.
Конкретните цели на проекта са свързани с проучване и споделяне на най-добрите европейски учебни практики за ангажиране на момичета от средните класове в STEM образование с акцент върху зелените умения; подкрепяне на TEM учители от средното образование с нови знания и умения в I-STEM преподаване в рамките на околната среда и CE контекст; повишаване на интереса към STEM и осведомеността относно СТЕМ образованието за зелени умения сред момичета от средни училища в ЕС и една неформална група чрез пилотния нов инструмент на GGG; осигуряване на ценна обратна връзка за кариерното ориентиране в ЕС на 60 момичета от средните училища в ЕС; създаване на европейска мрежа от посланици на GGG между средните училища, местните общности и бизнеса чрез организиране на три мултиплициращи събития GirlsGoGreen в България, Гърция и Турция, и европейски хакатон в областта на зелените умения и знания.
Проектът ще подготвя момичета за професиите: производител на паспорт на материала, асистент за зелена мобилност, анализатор на данни за околната среда - мениджър устойчиво развитие, градски микро фермер - експерт в устойчиво селско стопанство и хранителни системи.
Международната организация на труда (МОТ) определя зелените работни места като "трансформацията на икономики, предприятия, работни места и пазари на труда в устойчива икономика с ниски въглеродни емисии, осигуряваща достоен труд". Според Европейската генерална дирекция за климатични действия (2023 г.), целта на ЕС за намаляване на емисиите с 55% до 2030 г. и крайната ни цел за климатична неутралност до 2050 г. ще изискват дълбоки промени в нашата икономика и енергийни системи. От проектирането на електрически автомобили до експлоатацията на огромни слънчеви ферми, които генерират възобновяема електроенергия, нови работни места и нови умения ще са необходими за изграждането на тази по-екологична икономика. Започвайки от детството, момичетата и момчетата се социализират по различен начин, което ги възпира да следват "трудни" предмети по природни науки и математика (УНИЦЕФ 2020 г.). Други фактори могат също да бъдат неравенството в образованието, остарелите методи на преподаване и учебни програми, и липсата на програми за жени STEM в училище.
Момичетата са също толкова склонни да работят в научната сфера, колкото и момчетата, но те представляват само един от всеки трима завършили STEM (Европейска комисия 2022 г.).
В съответствие с член 13 (Насърчаване на участието на жените в STEM) от Плана за действие на Комисията за цифрово образование, GGG се стреми да се справи с разликата между половете в STEM и ИКТ, и да даде възможност на минимум 60 тийнейджърки да се включат отново в обучението по STEM и CE, и да увеличат своите пригодност за заетост, отбелязват организаторите на проекта.
/ДД/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text