site.btaДоверието, лоялността и цената са водещи за българите при онлайн пазаруването, сочи проучване

Доверието, лоялността и цената са водещи за българите при онлайн пазаруването, сочи проучване
Доверието, лоялността и цената са водещи за българите при онлайн пазаруването, сочи проучване
Снимка: Христо Касабов/БТА

Доверието, лоялността и цената са сред водещите ни нагласи при онлайн пазаруването. Делът на пазаруващите онлайн българи на фона на световните тенденции е сравнително висок - средно 71 на сто. Пазаруваме основно от мобилен телефон, правим предварително проучване, влияем се от реклами и промоции и имаме сигурност и доверие в онлайн магазините, които потребяваме. Това са част от изводите от националното представително проучване за пазара на електронна търговия за 2023 г. - "Пулсът на онлайн потреблението в България 2023", представено пред медиите днес.

Проучването на нагласите на потребителите на онлайн магазини е направено от юни до декември сред 1300 души, съобщи Галя Гогова от маркетинг и рисърч агенцията "Маркет Линкс". Изследването се реализира като съвместен проект на списание Enterprise и агенцията, и с подкрепата на компанията SuperHosting.

Според проучването 81 на сто от българите ползват интернет всеки ден или почти всеки ден, а 5 на сто от един до четири пъти седмично. Най-общо може да кажем, че 82 процента са интернет потребителите в страната или 4,8 милиона жители на България ползват интернет и това е пълнолетното население, каза Гогова и допълни, че жените са малко по-активни. При по-възрастното поколение - над 60 години, делът на ползващите интернет е 73 на сто, в по-малка степен го използват и хората в селата, и в малките населени места.

В отговор на въпрос: "Пазарували ли сте онлайн през последните 6 месеца?", 71 на сто от всички, ползващи интернет или 3,3 млн. потребители са посочили, че са направили поне една покупка в онлайн среда. Има тенденция на нарастване на броя на пазаруващите онлайн от малки населени места и села спрямо предходни години, каза експертът.

При последната си покупка според проучването 71 на сто от анкетираните са заявили, че са сравнявали цените, 60 на сто са казали, че четат ревюта за стоки или за сайт, 42 на сто планират какво ще купят онлайн, а спонтанно купуваме дрехи, козметика, продукти, които са на по-ниска стойност. За 75 процента от анкетираните цената на продукта е един от най-важните фактори, наред с доверието в магазина и промоциите. 70 на сто от потребителите са посочили, че се връщат към търговец, ако са доволни от него.

Седемдесет и две на сто от анкетираните са посочили, че са пазарували онлайн дрехи, обувки, аксесоари, 35 на сто - козметика, 27 на сто - книги, домакински електроуреди - 25 на сто. 56 на сто са заявили, че са купували само един продукт и това е планираният. Повече от три продукта обикновено се купуват от категорията "Дрехи и козметика".

Според проучването в отговор на въпрос "За кои онлайн магазини се сещат", 84 на сто от анкетираните са посочили сайтове генератори, след това са модните сайтове, като се откроява изявен лидер - eMAG с 54 процента спонтанна познатост, а над 95 на сто се сещат за този магазин на подпомогнато ниво.

Наложеният платеж е едно от най-използваните средства за разплащане онлайн - 61 на сто са посочили, че избират този начин. Според експерта това е обвързано с доверието към продукта, защото потребителите искат да видят това, което ще купят - особено при дрехите и козметиката. Освен това не е малка частта от потребителите, които отиват да проверят в магазина физически нещо, което биха купили онлайн. Делът на картовите разплащания е 35 на сто, като през последните години се наблюдава трайна тенденция към увеличаване с около 3-4 на сто на година.

Най-предпочитаните начини на доставка са до офис на куриер или с куриер до адрес. Новият за България канал - до кутия, е на трето място с три процента предпочитание.

По-голямата част от купувачите са доволни от покупката, с изключение на тези, които са направил спонтанно пазаруване, като те са и по-склонни да предявят рекламация, но това се отнася за едва 6 на сто от анкетираните.

В крак със световните тенденции българинът също намира вдъхновение за покупките си от социалните медии, предпочитаме интерактивното съдържание и ни е важно визуалното съдържание, каза Галя Гогова. Поле за развитие и надграждане, за да може онлайн продавачите да отговорят на нарастващите очаквания на потребителите в страната, има по отношение на добавената и виртуална реалност, устойчивото етично пазаруване, използването на изкуствения интелект, на иновативните технологии и други.

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:31 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация