site.btaВарненската опера представя премиерно балета „Нижински“
Премиера на балета „Нижински“ представя днес Варненската опера. Той е част от програмата с концертни изпълнения на „Триптих Пучини“ и ще бъде изпълнен веднага след едноактната опера „Сестра Анджелика“.
Балетът е изграден върху музиката от симфоничната поема „Островът на мъртвите“ от Сергей Рахманинов, съобщават от екипа на спектакъла. Той пресъздава драматичните взаимоотношения между прочутия руски танцьор Вацлав Нижински, съпругата му Ромола Пулски и руския импресарио Сергей Дягилев, който ръководи трупата „Руският балет на Дягилев“. Хореограф е Михаил Лавровский, адаптацията е дело на главния балетмайстор на Варненската опера Сергей Бобров, който е изпълнявал ролята на Дягилев в своята танцова кариера.
В премиерата на „Нижински“ в главните роли ще танцуват солистите на Варненската опера Витторио Сколе в главната роля, Аниезе Ди Дио Маза като Ромола, Джовани Помпей като Дягилев, Конста Роос и Сам Робърт Даруел.
Руски балетист от полски произход, роден в края на XIX век, Вацлав Нижински е едно от най-големите имена в световното балетно изкуство, изтъкват от трупата на операта. Дете на балетисти, той получава първите си уроци по танц от родителите си. След като бащата напуска семейството, майката се мести от Киев в Санкт Петербург и записва сина си в Императорската балетна школа, където държавата поема издръжката му. Там забелязват невероятно техничните му високи скокове, които го превръщат в най-добрия танцьор на школата, въпреки че учението никак не му се удава. Прочул се бързо с таланта си, след завършване на училището Нижински става солист в Мариинския театър. Дързостта му да излезе на сцената само по тясно трико предизвиква скандал и става причина за уволнението му.
Нижински се запознава със Сергей Дягилев, който е импресарио на прочутия „Руски балет“. Впечатлен от изключителния талант на артиста, Дягилев го кани в трупата си, която представя руското балетно изкуство в Европа, Северна и Южна Америка, а в „Парижките сезони на Дягилев“ Нижински става абсолютен любимец на публиката.
Балетният стил на Нижински е авангарден, изпреварил времето си, със съвсем нова пластика на мъжкия танц. Хореографската му работа се смята за първа стъпка към съвременното танцово изкуство. Яркият му талант се проявява особено силно в постановките, създадени специално за него от Михаил Фокин. Партиите, завинаги свързани с името му, са главните роли в балетните спектакли „Петрушка“ и „Пролетно тайнство“ по музика на Игор Стравински, „Шехеразада“ по музика на Николай Римски-Корсаков, „Шопениана“ („Силфиди“), „Призракът на роза“ по музика на Карл Мария фон Вебер. Именно в негово изпълнение те се превръщат в шедьоври на танцовото изкуство.
На 30-годишна възраст Нижински е диагностициран с шизофрения. Консултират го големите имена на психоанализата Зигмунд Фройд, Карл Густав Юнг и Алфред Адлер, но през следващите 30 години балетистът периодично е хоспитализиран в клиники. Дягилев се опитва чрез танца да го върне към активен живот, но усилията му са напразни. Съпругата на Нижински, от която той има две деца, се грижи за него до края на живота му през 1950 г. Погребан е в Париж, а на гроба му има статуя на Петрушка от едноименния балет.
/АКМ/
news.modal.header
news.modal.text