site.btaЧетири български ученически отбора стигнаха до европейските финали на олимпиадата по статистика

Четири български ученически отбора стигнаха до европейските финали на олимпиадата по статистика
Четири български ученически отбора стигнаха до европейските финали на олимпиадата по статистика
Снимка: Екатерина Тотева/БТА

Четири отбора на български ученици от две възрастови групи - от 10. до 12. клас - категория "А", и от 8. и 9. клас - категория "Б", станаха победители в националния кръг на Европейската олимпиада по статистика за ученици. Те ще имат право да представят на европейските финали видеоклипове от две минути на тема "Някога всичко беше много хубаво - истина ли е?", базирани на днешните им едноименни презентации, оценени от жури, председателствано от проф. д-р Михаил Кончев, зам.-председател на Националния статистически институт (НСИ), с участието на проф. д-р Силвия Трифонова от УНСС, доц. д-р Ралица Ковачева от Факултета по журналистика и масови комуникации в СУ "Св. Климент Охридски".  Международното жури ще избере европейските победители през юни.

В категория "А" победителите са отбор SEARCH от ПМГ "Христо Смирненски" в Перник и отбор CoffeeNG от Втора английска езикова гимназия "Томас Джеферсън" в София, а в категория "Б" победители са отбор PRIMA на Варненската търговска гимназия "Георги Стойков Раковски" и отбор DEIMOS на ПМГ "Иван Вазов" в Добрич.

Дали е истина, че някога е било много по-хубаво, учениците доказваха с езика на числата, ползвайки различни данни на националната статистика и Евростат, а в работата си по презентациите те са били напътствани от ментори - техните учители.

В отбор SEARCH от ПМГ "Христо Смирненски" в Перник участват Деян Ботев, Деян Тасев и Николай Йорданов, които са в 12. клас. Техен ментор е била Лозка Симеонова. Оценката дали миналото е било по-добро от настоящето е субективна и зависи от индивидуалните възгледи, опит и ценности на хората, е заключението на учениците. Според тях и двете измерения на времето - миналото и настоящето - имат своите предимства и недостатъци. "Важното е да се ценят и опитът на старостта, и ентусиазмът и иновациите на младите. Човек трябва да се стреми към бъдеще, без да се затваря в илюзии за миналото. Ние, младите, живеем в настоящето и се фокусираме върху това, което можем да променим, за да направим живота си по-добър днес", изтъкват учениците.

В отбора CoffeeNG на втора английска езикова гимназия "Томас Джеферсън" в София са учениците от 12. "А" клас Ивайло Чернев и Ясен Русинов, а техен ментор е била Нели Хинова. За да отговорим на този въпрос, решихме да сравним не много далечното минало с настоящето спрямо различни показатели - като безработица, продължителност на живот, смъртност на пътя, цена на жилищата, доходи, вредни емисии във въздуха и други, разказват учениците. Постарахме се да съпоставим не само данни за България преди и сега, а да я сравним с други държави от Европейския съюз, посочват още те. Изводът им е, че социално-икономическата обстановка в България през последните петнадесетина години се е подобрила значително. Същата тенденция се наблюдава и в другите страни от Европейския съюз. Колебанията в някои от критериите учениците отдават на пандемията от Ковид 19. "Можем да заключим, че животът преди не е бил по-добър от този днес и освен това можем да прогнозираме, че ще става все по-добър и за напред. България е едно по-добро място за живеене от преди и така ще бъде", убедени са учениците.

В отбор PRIMA на Варненската търговска гимназия "Георги Стойков Раковски" участват Румяна Тодорова, Юлиана Димова и Емил Русев, а техен ментор е била Милена Станева. Според тях твърдението, че "Някога всичко беше по-добре" е субективно и зависи от индивидуални гледни точки и контексти. Статистическите данни предоставят ценна информация, но те трябва да се разглеждат заедно с личните преживявания и ценности на хората, когато се оценява дали е било, или не по-добре за България, смятат учениците. Миналото може да има своите предимства, но настоящето предлага нови възможности за еволюция и прогрес, убедени са младите хора.

В отбор DEIMOS е Калоян Тодоров от ПМГ "Иван Вазов" в Добрич. Според него "представата за отминалото щастие, за Златния век, е мит в човешката цивилизация, но цифрите показват, че човечеството неотклонно е вървяло напред. Хората живеят по-дълго, по-здрави и по-образовани са. Много болести са изчезнали". Следователно усещането за "отминалото хубаво" е субективно, което обаче не означава, че не е реално, смята Калоян Тодоров. Той представя данни от обзорно изследване на Our World in Data за промените в света за 200 години - през 1820 г. в крайна бедност живеят 94 на сто от населението, а през 2015 – малко под 10 на сто. Преди 200 години шансът на едно дете да доживее петия си рожден ден е бил приблизително 50 на сто, днес детската смъртността е 4 на сто". По данни, представени от ученика за България за периода 1920-2021 г., за сто години детската смъртност намалява повече от 30 пъти. От почти 50 на сто делът на неграмотните при последното преброяване е под 2 на сто. През 1945 г. жените получават равни избирателни права с мъжете и от под 6 на сто достигат до около 25 на сто от народните представители.

Вие и останалите участници в престижното международно състезание изминахте труден, но славен път, решавахте тестове, подготвяхте презентации, а в публичния кръг представихте идейните си проекти за видеоклипове в европейския кръг на надпреварата, обърна се към учениците председателят на Националния статистически институт доц. д-р Атанас Атанасов. Той изтъкна, че целите им са били високи, а постиженията – впечатляващи. Днес преживяваме радостни чувства, когато положеният труд дава високи резултати, допълни той. По думите му международното състезание Европейска олимпиада по статистичка за ученици ни учи, развива ни дълготрайно за напредъка на обществото и за гражданите. Няма по-силна емоция от това един дългогодишен преподавател и председател на НСИ да види как млади и амбициозни ученици се развиват, каза Атанасов.

/ЦМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:31 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация