site.btaЕдин от вариантите за финансиране на транспортна инфраструктура след 2027 г., който се обсъжда в ЕС, е на принципа на Плана за възстановяване, каза експерт

Един от вариантите за финансиране на транспортна инфраструктура след 2027 г., който се обсъжда в ЕС, е на принципа на Плана за възстановяване, каза експерт
Един от вариантите за финансиране на транспортна инфраструктура след 2027 г., който се обсъжда в ЕС, е на принципа на Плана за възстановяване, каза експерт
снимка: Христо Касабов/БТА

Един от вариантите за финансиране на транспортна инфраструктура след 2027 г., който се обсъжда в ЕС, да е на принципа на Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Това означава залагане на конкретна цел, изпълнение и получаване на конкретна сума пари. Ако се премине към този метод, вероятно досегашната кохезионна политика ще претърпи сериозна реформа. Това каза Мартин Георгиев, директор на Дирекция "Координация на програми и проекти" в транспортното министерство на конференция "Минало, настояще и бъдеще на пътната инфраструктура в Република България". Форумът е в рамките на честването на 30 години от основаването на Камара "Пътища".

По думите му експертите, които се занимават с транспортно планиране на ниво ЕС, очакват от България да бъде по-активна в проектите с трансграничен ефект.

Темата с поддържането на инфраструктурата е във фокуса на транспортната политика на държави от ЕС и тя отворена, каза експертът. Поддръжка през средства на ЕС не е допустим разход и очевидно този въпрос трябва да се решава, защото той се поставя много сериозно и от доста по-големи във финансов аспект държави от нас, допълни Мартин Георгиев.

По отношение на Програмата "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. експертът посочи, че трудно може да се очаква преразглеждане на бюджети и преразместване. Част от железопътните проекти вероятно ще отпаднат, защото прехвърлянето на проектите, които не можаха да бъдат завършени в периода 2014 - 2020 г., налага почти изцяло наличният ресурс да отиде за приключването им, каза експертът. 

Наличният бюджет за пътищата в момента не е достатъчен за цялостното изпълнение на основните три проекта, сред които е лот 3.2 на "Струма", обходът на Габрово, магистрала Русе - Велико Търново, която е разделена на отделни участъци и по думите на експерта "има някакво поле за маневри". По думите му ще трябва да се вземе решение за наддоговаряне в програмата, което да гарантира пълното използване на наличния ресурс и същевременно завършването на тези участъци, за които ще се насочат средства от програмата. 

По въпроса за развитието на информационни системи в транспорта експертът призова представителите на пътната агенция да бъдат по-активни. Това е огромен приоритет, има пълно разбиране, подкрепа на ниво ЕК и други страни от ЕС, допълни той.

В новата програма са предвидени и проекти за изграждането на връзките към летищата в Пловдив и Бургас. 

Работи се за отварянето за частни оператори на две процедури по програмата "Транспортна свързаност" - финансиране на доразширяването на съществуващи интермодални терминали, която се очаква да бъде отворена за финансиране през есента, а другата схема е за изграждане на зарядна инфраструктура по пътищата, която се очаква да бъде отворена до края на годината, каза Георгиев.

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:19 на 01.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация