site.btaЮжна Корея се надява нов високоскоростен влак да помогне за повишаване на раждаемостта

Южна Корея се надява нов високоскоростен влак да помогне за повишаване на раждаемостта
Южна Корея се надява нов високоскоростен влак да помогне за повишаване на раждаемостта
Деца си играят с фонтаните в Сеул през август 2023 г. Снимка: АП/Ahn Young-joon

Южна Корея пуска високоскоростен влак, който ще намали времето за пътуване между центъра на Сеул и неговите покрайнини, а служители, работещи по проекта се надяват, че ще това ще насърчи повече млади хора да обмислят да заживеят извън града и по този начин да увеличат раждаемостта, предаде Ройтерс.

Южна Корея има най-ниската раждаемост в света, а младите хора там често  посочват дългите пътувания до работното място и тесните, скъпи жилища в широкия център на Сеул, където живее около половината от населението на столицата, като основни причини да не се женят и да не създават семейства.

Раждаемостта в Сеул е дори по-ниска от средната за страната, а правителството се опита да увеличи броя на новородените чрез субсидии, но с малък успех.

Властите сега възлагат надеждите си на „Великия влак еКСпрес (Джи Ти Екс)“, проект на стойност 134 трилиона вона (99,5 милиарда долара) за подземен скоростен влак, който до 2035 г. ще осигури връзка по шест линии от Сеул до няколко отдалечени района.

Днес президентът  Юн Сук-йол откри част от първата линия, която ще намали времето за пътуване от района Сусео в столицата до близкия град Донтан до 19 минути от сегашните 80 минути с автобус.

По-краткото пътуване „ще позволи на хората да прекарват повече време със семейството си сутрин и вечер“, каза той.

Линията трябва да бъде пусната в експлоатация утре, а след като заработи напълно, Джи Ти Екс ще бъде една от най-бързите подземни системи в света, с влакове, пътуващи със скорост до 180 км в час, казаха служители от местната власт.

Жилищата в Южна Корея са скъпи, със средни цени, които достигнаха връх през юни 2021 г. след покачване с 45% за пет години. В Сеул е особено скъпо, където за цената за квадратен метър се получава една от най-лошите стойности от всяка напреднала икономика, казват анализаторите.

Министърът на държавните територии, инфраструктурата и транспорта Пак Сан-у каза пред Ройтерс, че Джи Ти Екс ще позволи младите хора да обмислят да живеят далече от столицата, без да им се налага да прекарват часове в пътуване до работното си място. Времето, което те ще спестят, те ще могат да използват, за да са заедно с техните семейства, добави той.

„С двучасово пътуване на път за вкъщи, например, как може някой да отдели време за бебета? Идеята е да дадем повече свободно време на хората след работа", каза той.

Някои анализатори обаче смятат, че Джи Ти Екс може да допринесе за упадък на селските райони на Южна Корея, като привлича повече хора във вече пренаселената столица.

„За да съживим областните градове, които са пред изчезване, важното е да снабдим и други зони с подобен вид обществената инфраструктура“, каза Ким Джин-ю, професор по „Градско планиране и транспортно инженерство“ в университета „Кьонги“.

/ГГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:38 на 27.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация