site.btaУченици организираха базар в подкрепа на жертвите на тормоз в училище
Ученици организираха базар в подкрепа на жертвите на тормоз в училище. Инициативата е на ученическия парламент и клуб Български младежки червен кръст (БМЧК) на столичното 22 СЕУ „Георги Стойков Раковски“. По този начин те отбелязаха Деня на розовата фланелка.
На базара, продължил три дни, учениците продаваха домашно приготвени сладки и изрисувани торби, заедно с розови стикери с надпис „Аз съм против тормоза“.
За инициативата и проблема с тормоза говориха 17-годишните Елица Бачовска и Дария Стоева. Откакто са в училището, за пръв път виждат и участват в честване на Деня на розовата фланелка. По техни наблюдения повечето хора не са запознати с този ден и значението му. Дария смята, че това не е хубаво, защото трябва да научим децата, че никой не се лекува, когато тормози някой друг. И двете познават жертви на тормоз.
Според Елица „агресорите“ се възползват от комплексите на свои съученици, за да прикрият своите. Дария познава такива ученици и добавя, че те тормозят останалите, защото имат свои проблеми, и си го изкарват на по-слаби от тях.
И двете са ставали свидетели на тормоз в училище, познават жертви и са били жертви в предишните си училища. Елица казва, че много по-често обидите се отправят през социалните мрежи, отколкото лице в лице. Дария добавя, че почти винаги границата между лично мнение и обиди се размива. „Думите са много силно оръжие и дори някои хора не осъзнават какво могат да направят с тях“, каза тя. Най-честите обиди, които са чували, са били свързани с външния вид или държанието на някого.
Елица и Дария мислят, че инициативи като тази за Деня на розовата фланелка биха помогнали за подобряването на училищната среда. Чрез тях по-големите ученици дават пример на по-малките да са по-толерантни. Посланието, което отправят към тормозените деца, е да не се предават, да не се променят и да не мълчат.
Учителят и училищен психолог Александър Бунов, който преди 22 СЕУ работи в друго столично училище от по-краен квартал, разказва, че тормозът се среща най-често между пети и осми клас. Неговите наблюдения са, че в девети и десети клас момичетата стават по-агресивни от момчетата. В своята практика почти не е срещал жертви на физически тормоз в училище, за разлика от психически. Според него е притеснително, че много момчета в девети клас са привърженици на неонацизма.
Досегът родител-дете е много малък и детето няма време да изгради моралния си компас, казва Александър Бунов. Също така отбелязва, че в учебния процес всяко дете се движи със свое темпо. Тези, които изостават, се опитват да привлекат внимание по друг начин и стават проблемни. Според него в образователната система липсва правилен подход за превенция на насилието. Затова смята, че първата стъпка към намаляване на тревожната тенденция е екипна работа между хората в сферата на образованието.
Денят на розовата фланелка е другото име на Световния ден за борба с тормоза в училище. Всяка година се отбелязва в последната сряда на февруари. В този ден всички съпричастни с каузата обличат розови тениски. Историята на розовата фланелка започва от Дейвид Шепърд и Травис Прайс. Техен съученик става жертва на тормоз, защото се появява с розово поло в училище. Двамата купуват розови тениски и ги раздават на останалите си съученици. По този начин те показват своята съпричастност към тормозеното дете и всички като него. С времето традицията напуска пределите на училището и се превръща в световно честване.
/ДД
/АКМ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text