site.btaКунстфорум във Виена представя ретроспективна изложба на Роберто Мата

Кунстфорум във Виена представя ретроспективна изложба на Роберто Мата
Кунстфорум във Виена представя ретроспективна изложба на Роберто Мата
Роберто Мата, "Без име", 1979, Масло върху платно, 162 х 214 см, ©Архиви на Мата

Изложбата в Банк Аустрия Кунстфорум във Виена показва цялостна селекция от творби на Роберто Мата, един от най-големите визионери в изобразителното изкуство на ХХ век. Голямата ретроспектива представя всички периоди от творчеството на художника и предлага възможност за първи път след 30 години посетителят да се запознае с художника във всичките му аспекти, разказва директорката на Кунстфорум и кураторка на изложбата Ингрид Бругер.

Мата завоюва двукратно важно място в историята на модерното изкуство: първо при срещата си със сюрреалистите и малко след това, при решаващия обмен с младите художници на абстрактния експресионизъм в Ню Йорк. Но да се разглежда творческото развитие на Мата единствено в контекста на сюрреализма или абстрактния експресионизъм не е достатъчно. Въпреки вниманието, което получава от артистичните среди в Париж, а по-късно и в Ню Йорк, Мата остава самотник, посочват организаторите на изложбата.

Биографията на Мата е на космополит: роден в Сантяго де Чили от испано-френски родители, той живее и работи в Южна Америка, Франция, Мексико, САЩ, Италия, Испания и Англия. По желание на баща си следва архитектура в Сантяго, но през 1933 година напуска Чили и заминава за Европа, където започва работа като архитект в студиото на Льо Корбюзие.

Мата е самоук художник. Слага начало на кариерата си с рисунки, които показва на Салвадор Дали чрез семеен приятел, поета Федерико Гарсия Лорка. Дали го окуражава да продължи да се занимава с изкуство и го запознава с Андре Бретон. 

През 1939 година създава първите картини от серията „Морфологиите на психологията“ (Morphologies psychologiques) - вътрешни светове, които представляват нов подход към продължаването на сюрреалистичния формален език. Мата експериментира с радикално нови пространства, които изобразяват алтернативна пространствено-времева реалност и се намират отвъд света на сънищата, автоматизма, неосъзнатото, характерни за сюрреализма.

Марсел Дюшан, който като приятел оказва огромно влияние върху личното и творческото развитие на Мата, определя "откриването на пространствени области, останали неизследвани дотогава в областта на изкуството" като оригинален принос на Мата към сюрреализма. "Мата последва модерните физици в търсенето на това пространство, което, макар и изобразено на платното, не може да бъде объркано с друга триизмерна илюзия (...). По-късно той успява да въведе описателни и фигуративни елементи в своето пространство", пише Марсел Дюшан през 1946 година.

Вероятно най-важното за формирането на младия Мата преживяване е срещата му с Пабло Пикасо, докато работи като асистент за испанския павилион на Световното изложение в Париж през 1937 година. Пикасо създава "Герника" за Световното изложение на фона на възхода на фашизма в цяла Европа. Влиянието на Пикасо върху младия начинаещ художник се изразява в затвърждаване на схващането му, че изкуството е политическо. Мата избира да работи в големи формати.

Подобно на много художници сюрреалисти, в края на 1939 година Мата заминава в изгнание в Ню Йорк. Благодарение на отличното си владеене на английски език и на своята общителност той излага в галерията на Жулиен Леви още през 1940 година и участва в легендарната изложба "Първи документи на сюрреализма" в имението Уайтлоу Рийд през 1942 година, като бързо установява контакт с нюйоркската художествена сцена. Полезни са големите изложби, които Музеят на модерното изкуство посвещава на Хуан Миро и Салвадор Дали през 1941 година. По този начин европейските художници сюрреалисти в изгнание получават голямо признание, а младите американски художници също проявяват подчертан интерес към срещи и обмен с европейски художници. В този обмен на виждания Мата заема важно място, тъй като още в началото влиза в контакт с Робърт Матуел, Джаксън Полък, Аршил Горки и много други и влиза в ролята на посредник на идеи. Влиянието му върху развитието на абстрактния експресионизъм в Америка е трайно, въпреки че Мата не прави крачка към абстракцията, живописта му винаги остава фигуративна.

През следващите години Мата разработва нов формален език, като се отдалечава от "Морфологиите на психологията" и се насочва към възглед за света, който показва една разглобена вселена, сглобена от фрагменти на един взривяващ се свят. Вдъхновен от мексиканските стенописи на творците около Диего Ривиера, с които Мата се запознава по време на пътуването си до Мексико през 1941 година, художникът се съсредоточава върху особената наративна структура, която се получава в резултат на големите формати. Освен това се фокусира върху социално-критичните теми. Политически теми и изследването на природните науки, особено физиката, остават постоянни елементи в творчеството му, припомнят организаторите на изложбата.

След 1945 година форматите на Мата придобиват размерите на стенописи, като например “Съмнението за трите свята“ (Le doute de trois mondes), създаден за ЮНЕСКО в Париж през 1956 година. Този размер е предпоставка за развитието на специфичната му повествователна структура, която може да се чете като непрекъснат текст и по този начин привлича зрителя в картината. В това ново, непрекъснато повествователно пространство могат да се открият препратки към киното, кибернетиката, космоса и научната фантастика. Монументалната му творба Coïgitum от 1972 година разглежда теми като Ерос, жизнената енергия, природата, любовта, силите на подсъзнанието и желанието на ширина от десет метра. 

Ингрид Бругер характеризира творчеството на Мата и неговата актуалност по следния начин: "Политическият дух на Мата, неговото застъпничество за отворено общество, го правят да изглежда днес като пионер на едно изкуство, което изисква социална отговорност и отрича всякакво съдържателно и формално мълчание." 

Изложбата е организирана в сътрудничество с архивите на Мата и Галерия "Гмуржинска" и ще бъде показана във Виена до началото на юни.

 

(Снимката може да бъде използвана само като илюстрация към тази новина)

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:43 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация