site.btaКлаузите за индексиране на мобилните такси с темпа на инфлацията са неравноправни за потребителите, според омбудсмана

Клаузите за индексиране на мобилните такси с темпа на инфлацията са неравноправни за потребителите, според омбудсмана
Клаузите за индексиране на мобилните такси с темпа на инфлацията са неравноправни за потребителите, според омбудсмана
Омбудсманът Диана Ковачева приложи аргументи защо клаузите за автоматично индексиране на таксите за мобилни услуги са неравноправни и в ущърб на потребителите. Снимка: Владимир Шоков/БТА

Казусът с осъвременяването на мобилните такси с темпа на инфлацията категорично е пример за злоупотреба с неравноправни клаузи в договорите, коментира омбудсманът Диана Ковачева при изслушване пред парламентарната Подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите.

"Клаузите не са уговорени индивидуално. Сключени са във вреда на потребителя и не отговарят на изискването за добросъвестност. Клаузата е неравноправна, защото не позволява на потребителя да прецени икономическите последици от сключването на договора. Когато е част от общите условия, тя няма как да е индивидуално договорена, защото не може да се искат промени в нея“, посочи тя. 

Не става ясно при какви прагове на инфлация се активира клаузата. Няма насрещна възможност за понижение на цените на услугата, ако например има понижение на цените. За много пенсионери повишаването на цените вследствие на клаузата може да направи услугата ценово непоносима, коментира още Ковачева и подчерта, че дори потребители с висока икономическа грамотност не могат да предвидят с колко биха се повишавали цените на потребяваната услуга и колко ще нараснат сметките им при евентуално активиране на клаузата.

Преди нейното изказване пред комисията говори Стоил Алипиев, председател на Комисията за защита на потребителите. Той обяви, че присъства на изслушването, за да се запознае с политическите нагласи към въпроса и да оцени мерките, с които регулаторът да реагира. Той посочи, че най-удачен би бил т. нар. "мек подход" за срещи и разговори с мобилните оператори, и чак на по-късен етап да се търси атакуване на клаузите в съда, или да се предложат промени в законодателството.

"Останах с впечатление, че КЗП защитава интересите на операторите, а не на потребителите", коментира депутатът от БСП Румен Гечев. Председателят на комисията Десислава Трифонова директно обвини КЗП в бездействие и определи като възмутително желанието на Стоил Алипиев да се запознае с политическите нагласи, преди да действа. В същото време му обърна внимание, че мекият подход на договаряне се предприема когато проблем възникне, а не три години по-късно, какъвто е сегашния пример за трето поредно покачване на цените в следствие на клаузата за индексиране на цените с темпа на инфлацията.

/СС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:55 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация