site.btaРолята на изкуствения интелект като средство за преодоляване на неравенства обсъждат на дискусия “Цената на личния преход" в София
Революцията на изкуствения интелект и ролята му за образованието като средство за преодоляването на неравенства, обсъдиха експерти на дискусията “Цената на личния преход – зелен, дигитален и демографски”, която се провежда днес в София ивент център. Събитието е организирано от Фондация "Фридрих Еберт" - България, Института за социална интеграция и Фондацията за европейски прогресивни изследвания към Партията на европейските социалисти (ПЕС).
Бъдеще няма. То не е нещо, което ни се случва, а нещо което ние случваме. Бъдещето не е предопределено, каза Доброслав Димитров, председател на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) и Българската работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ). По думите му това е важно, защото много хора смятат, че в бъдещето ще има изкуствен интелект (ИИ), а това вече е факт.
Това, което се случва в момента, става много бързо. Времето, за което трябва да се адаптираме, става по-кратко, посочи Димитров. Според него демокрацията или по-свободният начин на живот е по-ефективна система за иновации. Именно когато една държава е по-иновативна, тя е по-богата, отбеляза той. Ако нямаме добро силно ляво, не можем да имаме и силно дсно. За да е добре едно общество, трябва да имаме и от двете и да се балансират, каза той.
Според Димитров животът е преход, който има предизвикателства, с които трябва да се справим. Той отбеляза, че вече се намираме в петата инсустриална революция на искуствения интелект, а всяка следваща революция ще се случва рязко и бързо от тук нататък. Милярд хора трябва да се преквалифицират до 2030 г. Поколението Z ще трябва да сменя професии през пет- шест години, за да се адаптира към предизвикателствата на деня, отбеляза Димитров. Той посочи, че има развиващи се и догонващи икономики. По думите му страната ни е от привилегированите, тъй като имаме традиции в образованието. Проблем е обаче, че не всяко дете разбира какво се пише на дъската, затова има и образователна пропаст, обясни Димитров.
Проблемът не е в знанията, в информацията, а в това да открием коя информация е важна. Трябва да разтоварим учебните програми и да накараме децата да мислят, отбеляза Димитров. Решението на проблемите се корени в изкуствения интелект, защото той е големият изравнител на възможности. ИИ може да преподате урока на всяко дете по начин, по който да го разбере и ИИ няма да загуби търпение, за да обясни отново, добави той.
Димитров заяви, че за първи път страната ни има шанс за равен старт по отношение на ИИ. Сега е моментът да сме бързи и адаптивни. Можем да сме лидерите, каза още той.
Образованието за нас е национална ценност, каза Наталия Митева, заместник-министър на образованието и науката. Има много добри успехи, върху които да стъпим, влизайки в новата епоха на изкуствения интелект. Образованието е най-мощният изравнител на възможности или по-скоро може да бъде, коментира тя.
Според нея образованието трябва да бъде ориентирано не към дейности, а към резултати, а това изисква промяна в мисленето. Изкуственият интелект вече е в образованието, отбеляза Митева. Нашата цел е да освободим повече време на учителите да работят с учениците, добави тя. Митева посочи, че е изключително важно се промени формата на външното оценяване.
/МК/
news.modal.header
news.modal.text