site.btaМистерия обгръща историята на картина на Густав Климт, смятана за изчезнала от десетилетия

Мистерия обгръща историята на картина на Густав Климт, смятана за изчезнала от десетилетия
Мистерия обгръща историята на картина на Густав Климт, смятана за изчезнала от десетилетия
"Портрет на госпожица Лизер", Густав Климт 1917/1918 Снимка: ©Аукционна къща "Им Кински" ООД

Картина на Густав Климт, смятана за изчезнала от сто години, внезапно се появи на пазара и на 24 април "Портрет на госпожица Лизер" ще бъде продадена на търг.  Първоначалната й оценка е 30 - 50 милиона евро, но предположенията са, че продажната цена ще я надхвърли. 

Но къде беше скрита тази картина през последните сто години и на кого е принадлежала? Телевизионното предаване "Културжурнал" разказва известните факти от историята: красиво лице със замечтан поглед, богато украсена с цветя дълга дреха, на пръв поглед картината се разпознаваема като класическо произведение на Густав Климт.

Аукционна къща "Им Кински" не е избрана случайно. Още преди да я получат в наследство, сегашните собственици са се свързали с директора на къщата Ернст Плойл в качеството му на адвокат, за да бъде установено дали предположенията им за автора на платното са верни и за да се уточнят някои юридически моменти относно реституцията. Огледът на място бързо е показал очевидното - че това е произведение на Климт, но останало без подпис на художника поради неочакваната му ранна смърт.
 
Картината никога не е била показвана пред публика, изкуствоведите я знаят единствено от чернобяла снимка, направена през 1925 година. Други сведения за картината са документираните собственоръчно от Климт суми, получавани за картината и 25 скици на произведението. От тези документи се знае, че Климт е започнал работа върху творбата през 1917 година. В момента на внезапната му смърт през следващата година картината най-вероятно се е намирала в ателието на художника и недовършена е била предадена на възложителите. 

"Допуска се, че няколко госпожици от фамилия Лизер може да са били модел на художника, за възможни възложители се смятат и няколко човека от многочисленото семейство", разказва  директорът на "Им Кински".
Семейство Лизер са едри индустриалци от еврейски произход. Адолф и брат му Юстус са богати текстилни фабриканти и двамата имат дъщери. Специалистите са били първоначално на мнение, че възложителят е Адолф Лизер, който е пожелал да бъде нарисувана 18-годишната му дъщеря Констанце Маргарете. Но при последни проучвания те са стигнали до извода, че по-вероятно е това да е някоя от братовчедките й - Ани или Хелене, дъщери на Юстус. 

Майката на тези две момичета е Хенриете Амалие, наричана Лили,  изключително интересна и еманципирана за времето си жена. Родена като Хенриете Амели Ландау на 4 юли 1875 година като шестото и последно дете на банкера Алберт Ландау и неговата съпруга Фани Менкес, Лили израства в богато еврейско семейство във Виена. Само 30-годишна през 1905 година се развежда с Юстус Лизер и от този момент е неразривно свързана с виенския авангард. Лили е близка приятелка на Алма Малер, последователно съпруга на композитора Густав Малер, архитекта Валтер  Гропиус и поета Франц Верфел, както и незабравима муза на художника Оскар Кокошка. 

Лили притежава голямо богатство и е щедра меценатка на композитора Арнолд Шьонберг, когото настанява в своята вила в един от най-престижните виенски квартали и го подкрепя с парични суми всеки месец. Много са сведенията, които днес сочат, че Лили е възложителката и собственичката на произведението "Портрет на госпожица Лизер".  Журналистката Ирене Сухи изследва от няколко години личността на потъналата в забрава меценатка на изкуството Лили. Тя притежава голямо богатство и е в щастливата позиция да има право да разполага с него и да го управлява самостоятелно, тъй като е разведена, разказва Сухи. Еврейското й възпитание повелява тя да се занимава с меценатство, това е и единствената възможност за една жена от онова време да бъде забелязана и да влезе в кръга на хората на изкуството. Днес специалистите са на мнение, че Лили е възложила на Густав Климт да нарисува портрет на дъщеря й Ани, която става известна изпълнителка на експресивни танци.

Но срещу предположението, че майката на Ани - Лили, е собственичка на творбата, се изтъква фактът, че картината не фигурира в имуществените списъци, които стават задължителни за евреите през 1939 година. Картината не присъства и в реституционните искове на дъщерите, предявени след войната.
От друга страна жената на композитора Албан Берг посочва в едно писмо, че Лили притежава в дома си картина от Климт. Едно сведение сочи, че през 1925 година тя е била изложена в галерията на Ото Калир-Ниренщайн, където най-вероятно е била фотографирана. Негативът на тази фотография и до днес се пази в архива на Националната библиотека като единствено свидетелство за направения портрет. На инвентарния картон е записано: "1925, притежание на госпожа Лизер, Аргентиниерщрасе 20", това е адресът на Хенриете Лизер, известна във виенското общество като Лили. По време на нацисткия режим Лили не напуска Виена, през януари 1942 година е депортирана в гетото в Рига и е убита в Аушвиц през ноември 1943 година.

Много са уликите за собствеността на портрета, доказателствата липсват. Не е установено категорично на кого е принадлежала картината. Какво се е случило с нея след 1925 година? На гърба й няма данни за износ на платното извън страната. Може да се допусне, че добре запазеното произведение никога не е напускало Австрия и е било запазено от любопитни погледи. 

Сигурно е, че "Портрет на госпожица Лизер" е влязъл в търговията с произведения на изкуството в неуточнено време. "Не знам кога и къде е бил купен и продаден", тъй като е "невъзможно да се разбере", обяснява директор Плойл. Сегашните собственици са я наследили от далечни роднини преди около две години, като преди това е била предавана от няколко поколения. От средата на 60-те години на миналия век се е намирала в салона на вила край Виена.

Допълнителните оценки, извършени от аукционната къща, са показали, че е в почти перфектно състояние. След това тя е експертно почистена и анализирана с помощта на инфрачервена технология. Анализът е показал, че Климт е направил много малко корекции в процеса на рисуване.
Преди  да бъде обявена на търг, "Портрет на годпожица Лизер"  ще тръгне на пътешествие - в сътрудничество с частна лихтенщайнска банка (LGT Bank) картината ще бъде представена в различни точки от света, сред които са Швейцария, Германия, Великобритания и Хонконг.

(Снимката може да бъде използвана само като илюстрация към тази новина)

 

 

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 09:51 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация