Пет организации с писмо до еврокомисаря по конкуренцията

site.btaЕвропейският туристически бизнес се опасява, че окрупняването на авиокомпаниите ще намали конкуренцията и ще ощети потребителите

Европейският туристически бизнес се опасява, че окрупняването на авиокомпаниите ще намали конкуренцията и ще ощети потребителите
Европейският туристически бизнес се опасява, че окрупняването на авиокомпаниите ще намали конкуренцията и ще ощети потребителите
Снимка: Владимир Шоков/БТА, архив

Европейският туристически бизнес се опасява, че окрупняванията на авиокомпаниите ще намали конкуренцията и ще ощети потребителите. Това се посочва в писмо до Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател в Европейската комисия и еврокомисар по конкуренцията. Писмото е подписано от Европейския комитет на асоциациите на туроператорите (ЕСТАА), Европейската организация на потребителите (BEUC), Европейската пътническа федерация, EU Travel Tech и Международният съвет на летищата - Европа (ACI - Eurоpe). Основанията за подобни опасения дават както неотдавнашните придобивания, така и предстоящите, се посочва в писмото, съобщиха от  Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). Асоциацията, която е единствен представител на България в ЕСТАА, споделя тези опасения.

Авторите на писмото оценяват като "забележителен пример за успех на ЕС" вътрешния пазар на въздушния транспорт в Европа. Те припомнят, че през последните десетилетия либерализацията доведе до по-евтини, по-безопасни и по-всеобхватни въздушни връзки в целия ЕС. Това до голяма степен се дължи на активната конкуренция между авиокомпаниите, които прилагат постоянни усилия да изпреварят своите колеги, като развиват и подобряват услугите си. В момента обаче европейската индустрия за въздушен транспорт се намира на кръстопът. В резултат на последователни сливания са се формирали големи и все по-нарастващи доминиращи групи авиокомпании.  През 2005 г. петте най-големи европейски авиокомпаниите представляваха 47 на сто от трафика в рамките на ЕС, а през 2024 г. се очаква този дял да достигне 73,5 на сто, подчертават представителите на европейските организации. 

Концентрацията ще се увеличи още повече, тъй като в момента са в ход няколко придобивания, които в момента се оценяват от Европейската комисия. Като примери се посочват придобиването на "Ита" (ITA) от "Луфтханза" (Lufthansa Group), на "Еър Еуропа" (Air Europa) от Ай Ей Джи (IAG), закупуването на миноритарен дял в САС (SAS) от "Ер Франс/Ка Ел Ем" (Air France/KLM), както и очакваната продажба на португалската ТАП (TAP).

Консолидацията може драстично да ограничи конкуренцията по отношение на хиляди връзки, като по този начин ще даде възможност на доминиращите на пазара участници да злоупотребяват с позициите си за сметка на европейските пътници, предупреждават авторите на документа. Фактът, че много европейски летища вече са или ще станат претоварени, в съчетание с остарелите правила на ЕС за разпределение на слотовете на летищата само засилва тези опасения. Подобни примери вече се наблюдават на други пазари, като например в САЩ, където високото ниво на консолидация и произтичащите от това последици като липса на конкуренция доведоха до по-високи цени, по-ниско качество на услугите и по-малко доволни пътници. 

Както наскоро обобщи професорът по право от Колумбийския Универститет Тим Ву, колкото по-големи стават авиокомпаниите, толкова са по-лоши. Неотдавна Окръжен съд в САЩ блокира планираното сливане между "Дженблу" (JetBlue) и "Спирит" (Spirit) поради опасения от неблагоприятни последици за потребителите. Консолидацията в САЩ обаче вече доведе до щети за свързаността, местните общности и потребителите. ЕС все още може да избегне същите грешки, се подчертава в писмото.

Авторите призовават Еврокомисията да разглежда внимателно всеки потенциален антиконкурентен ефект при оценяването на операциите, независимо от политическия натиск. 

Когато възникнат сериозни опасения, Комисията не бива да се колебае и да използва инструментите, с които разполага, включително разглеждане на такива сливания като несъвместими с общия пазар или да изисква значителни корективни мерки, се посочва в заключение в документа. 

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:55 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация