site.btaСпоред "Интелигентни трафик системи" предложените промени в Закона за пътищата ще влошат качеството на пътното таксуване

Според "Интелигентни трафик системи" предложените промени в Закона за пътищата ще влошат качеството на пътното таксуване
Според "Интелигентни трафик системи" предложените промени в Закона за пътищата ще влошат качеството на пътното таксуване
Снимка: "Интелигентни трафик системи" АД

Внесените в Народното събрание на 12 януари 2024 г. предложения на "Продължаваме промяната – Демократична България" (ПП – ДБ) за промени в Закона за пътищата създават предпоставки за влошаване на постигнатото качество и достъпност на услугите за пътно таксуване в България, не съответстват на типа тол система, въведена в страната, и са в противоречие с европейските директиви за тол таксуването, които са хармонизирани с българското законодателство. Това посочиха от "Интелигентни трафик системи" АД.

От дружеството напомнят, че тези законови промени се предлагат за втори път без изменения и без промяна в мотивацията и допълват, че те бяха отхвърлени от Народното събрание само преди една година, на 19 януари 2023 г., поради експертни оценки за тяхната несъвместимост с процеса на тол таксуване в България - изградената смесена система на тол таксуване (на база време и разстояние) прави технически невъзможно "отделянето" на продажбата на винетки и маршрутни карти от тол таксуването.

От "Интелигентни трафик системи" АД напомнят, че за разлика от някои принципи за пътно таксуване в Европа, където системите за продажба и активация на продукти за таксуване на база време (винетка) и системите за таксуване на база изминато разстояние - GNSS системи за таксуване (тол) са отделни системи, в България вече е изградена и функционира "смесена електронна система за пътно таксуване на база изминато разстояние и време". Това прави технически невъзможно предоставянето на услугите диференцирано, както се предлага в законопроекта, посочват от компанията. Според дружеството законопроектът предпоставя изграждането на нова система за продажба на електронни винетки с нови инвестиции от държавния бюджет, като не се използват вече въведените софтуерни решения на тол системата и националните доставчици на услуги.

 "Интелигентни трафик системи" АД е национален доставчик на услуга, сертифициран по стандартите за таксуване на база изминато разстояние и време, и прилага стандартите за коректното изпълняване на допълнителните услуги, които предоставя от името и за сметка на АПИ, изтъкват от компанията. Според фирмата отделянето на дейността по продажба на електронни винетки от смесената система за пътно таксуване, която функционира в България, предполага изграждане и въвеждане в експлоатация на нова система за продажба на електронни винетки. Това води до рискове за пътното таксуване, като неяснота за правилата и техническото обезпечаване на подобен тип "търговец" или "посредник" на винетки, както и реален риск от понижаване качеството на услугата поради множество интеграционни процеси с лица без доказана експертиза, смятат от  "Интелигентни трафик системи".

Според фирмата другото предложено в законопроекта отделяне на дейността по продажба на маршрутни карти също технически е неизпълнимо при смесената система за пътно таксуване. Процеса по генериране, активиране и продажба на маршрутни карти е свързан с обменянето на тол контекст (неразделна и съставна част от таксуването на база изминато разстояние), съгласно международни стандарти ISO 12855 и  ISO 17575-1, приложими за пътно таксувани, възприети от Агенция "Пътна инфраструктура", съгласно изискванията за европейското EETS (Европейска електронна тол услуга) пространство.

Със създаването на ал. 22 на чл. 10л на Закона за пътищата, вносителите на проектозакона предлагат да се създаде изцяло нов ред за продажба на електронни винетки и маршрутни карти чрез програмни интерфейси, различни от досега съществуващите такива. Подобно решение е свързано с изграждането от АПИ и от държавата на програмни интерфейси, за да може определени юридически лица да закупуват електронни винетки по ред, различен от предвидения за останалите лица. Всеки един метод за продажба на електронни винетки следва да отговаря на високите изисквания за качество и сигурност, като със сигурност ще е необходим разход на време, както и на средства от държавния бюджет за изграждането на тези интерфейси, смятат от фирмата. 

Според  "Интелигентни трафик системи" въпроси възникват за начина, по който ще се извършва продажбата на електронни винетки: как ще бъде извършвано активирането на електронните винетки; как ще се извършва плащането и обезпечаването на плащането на цената на активираните винетки. Към настоящия модел на продажба липсва какъвто и да било риск за бюджета, като националните доставчици носят отговорността за всяка продадена винетка, още в момента на активирането й, изтъкват от компанията.  

Държавата усилено работи през изминалите години по хармонизиране на европейските директивите и регламенти с националното законодателство  (Директива (EС) 2019/520; Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/204; Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/203), с фокус върху повишаване изискванията към националните доставчици на услуга, както и намаляване ролята на държавата в процеса по предоставяне на услуги за пътно таксуване, се напомня в прессъобщението. 

Законопроектът определя конкретен размер на възнаграждението за търговците, до три на сто от стойността на електронната винетка, без да е представен икономически и финансов анализ за обосноваването му, посочват от "Интелигентни трафик системи". Според фирмата предложеният таван на възнаграждението е недостатъчен за изпълнение на високите изисквания към националните доставчици на услуги (НДУ) за продажба на електронни винетки, които вече са възприети от ползвателите на услугата и които гарантират достъпността и коректното предоставяне на услугата.

Друг спорен момент в законопроекта според компанията е забраната за реклама на интернет страници на националните доставчици с аргументация, че се извършва услуга, аналогична с предлаганата от държавата. Държавата продължава да има правото да рекламира тази услуга, от друга страна, липсата на реклама на НДУ ограничава ползвателите на услугата от правото да направят своя информиран избор, чрез запознаването с всички възможни канали за продажба, смятат от фирмата. 

От  "Интелигентни трафик системи" посочват, че определянето на националните доставчици на услуги като посредници е неправилно, тъй като съгласно Закона за пътищата те изграждат за своя сметка автономна система, която работи в реално време, интегрирана с централната система на АПИ, носейки пълната финансова и техническа отговорност за безотказното предоставяне на услугата по продажба на електронни винетки.

В компанията остават съмненията за лобизъм в полза на определени фирми в законопроекта, тъй като той предвижда въпреки поставянето на забраната за извършване на реклама за интернет сайтовете на националните доставчици на услуги, същото ограничение да не важи за друг вид търговци.

През втората половина на януари Народното събрание отхвърли на първо четене законопроекта на "Демократична България", който предвиждаше функциите на националните доставчици на услуги да бъдат разделени на свързани с винетки и свързани с тол. "Демократична България" предлагаха също въвеждане на таван от 3 процента на комисионните за предоставяне на услуга за закупуване на електронна винетка; задължение за предоставяне на програмен интерфейс от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за автоматично заплащане на винетки на компании с по-голям автопарк; забрана за рекламиране на сайтове за продажба на винетки в онлайн търсачки, както и възможност Министерският съвет да определи процент от таксите от отделни съоръжения по републиканските пътища да постъпват в бюджета на общината, в която се намират.           

/ЕС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:35 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация