site.btaБлизо 80% от публикациите във Фейсбук, в които се споменават ромите, са с обидно съдържание, сочи проучване
Близо 80% от публикациите във Фейсбук на български език, в които се споменават ромите, имат обидно или предразсъдъчно съдържание. Делът на позитивните или неутралните публикации е 22%. Това сочат резултатите от проучване в периода 1 септември-15 октомври 2023 г. Данните бяха обявени от Боян Захариев от „Институт Отворено общество“ по време на пресконференция в София, организирана на Център „Амалипе“.
Изследването е обхванало първоначално 1252 текста, които са анализирани експериментално с помощта на изкуствен интелект. Методологията и използваните алгоритми за автоматичен анализ са разработени в рамките на проект COUCH (Противодействие на онлайн антициганизма и киберомразата). Вторичен преглед на резултатите е направен от Захариев. След обработване на първоначалните данни, в които са били засечени и рецепти с напитката ром, експертът е обособил около 1100 материала. Публикациите са обособени в девет категории, сред които такива, съдържащи пряка обида, ирония, сарказъм, вицове, истории с участието на животни, предразсъдъци и др. Между 4 и 10% от публикациите са с ирония или сарказъм към ромите. Малко над 11% са тези, които затвърждават стереотипи, отчита още проучването. Сред разгледаните публикации има и обяви за отдаване под наем на имоти, търсене на наематели, работници и др., в които се забелязва дискриминация спрямо ромите, обясни Захариев. Преките обиди „формират до 15% от корпуса с текстове (152 публикации), като невинаги е лесно да бъдат различени от общите обиди“, сочат още данните.
По време на събитието бе обсъдена и темата за интеграцията на ромите. Дълги години смятах, че проблемите са в липсата на финансиране. След като влязохме в Европейския съюз и се отвориха европейските фондове, се убедихме, че всъщност основният проблем е липсата на обществена подкрепа за интеграционните политики и на политическа решимост за по-целенасоченото им провеждане, коментира председателят на „Амалипе“ Деян Колев. В рамките на проекта COUCH искахме да видим какъв е публичният образ на ромите в социалните мрежи и да видим как може да се противодейства на езика на омразата, посочи той. Откроена беше нуждата от показването на добрите примери, на успелите роми и на „богатството на ромската култура“. Но трябва да бъдем деликатни, никой не иска да бъде сочен с пръст: “Ето това е успешният ром, дайте да си направим снимка с него”, каза Колев в отговор на въпрос на БТА за отношението към успехите на ромите. По думите му, въпреки възможните притеснения, е важно да се насърчат ромите да не крият своята идентичност и да не я отричат.
/ВД/
news.modal.header
news.modal.text