site.bta Ще успее ли коалицията на САЩ за охрана на корабоплаването в Червено море да постигне целите си
Миналата седмица САЩ обявиха създаването на сили за охрана на корабоплаването, които да действат в южната част на Червено море в опит да предотвратят нарастващите атаки на йеменските хуси срещу търговското корабоплаване. Министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин заяви, че операцията ще се нарича "Пазител на благоденствието" (Prosperity Guardian) и е необходима за справяне с "неотдавнашната ескалация на безразсъдните атаки на хусите, идващи от Йемен", съобщи британският в. "Гардиън".
Йеменските хуси, които са свързани с Иран, се стремят да демонстрират подкрепата си за групировката "Хамас" в Газа и започнаха с опити за нападения с ракети с голям обсег срещу Израел. Повечето от тези атаки обаче бяха прехванати от Саудитска Арабия и САЩ и не успяха да постигнат съществени резултати.
Хусите драстично промениха тактиката си преди месец, когато техни бойци превзеха товарния кораб "Галакси Лийдър" при нападение с хеликоптер, което бе заснето на видео и публикувано в социалните медии. Корабът все още се намира в йеменското пристанище Ходейда. Макар че първоначално хусите заявиха, че се стремят да атакуват израелски кораби, те засилиха атаките си срещу най-различни търговски танкери, които се насочват към и преминават през протока Баб ел Мандеб.
САЩ обявиха създаването на новата военноморска коалиция в Червено море след продължили няколко седмици преговори, отбелязва в. "Монд". Контурите на този нов военноморски съюз обаче остават неясни. На този етап коалицията представлява просто разширяване на една от петте Комбинирани оперативни групи, които САЩ от около 20 години командват в Червено море и Персийския залив от база в Бахрейн и в които членуват военноморските сили на 39 страни. На практика всички държави, които Пентагонът обяви, че ще участват в коалицията, вече са част от една или друга от тези оперативни групи, а някои от тях, като Франция и Испания, вече разполагат с кораби в района.
Вашингтон почти бе принуден да вземе решението за създаването на по същество насочена срещу хусите коалиция. В началото на ноември американски ескадрен миноносец свали няколко изстреляни от Йемен ракети и тогава САЩ се опитаха да не афишират заплахата от страна на йеменската групировка.
Докато хусите се опитваха безуспешно да изстрелват ракети срещу Израел, САЩ можеха да твърдят, че няма сериозна регионална ескалация на конфликта в Газа. Обаче след като многократните нападения срещу кораби, пътуващи към и от Суецкия канал, застрашиха сигурността на международните морски пътища, САЩ бяха принудени да действат.
Военноморските сили на САЩ вече разполагат с огромен брой кораби в региона, така че защо им е необходимо да искат от приятелски страни да предоставят повече? Една от причините е, че въпреки че разполагат с толкова многобройни сили, САЩ не могат да отделят много кораби за тази задача, тъй като те са разпръснати по целия свят. Другата причина е политическото нежелание да бъдат единствената държава, която атакува Йемен, тъй като това вероятно би било изтълкувано, особено в Близкия изток, като пряко военно действие в помощ на Израел.
САЩ смятаха, че ще могат да съберат солидни сили от около 20 участващи страни за провеждане на операцията "Пазител на благоденствието". В рамките на няколко дни обаче големите надежди бяха попарени след няколко отказа. Пентагонът смяташе, че Китай - страна, която има голям интерес да запази отворени морските пътища, по които се осъществява износът ѝ за Европа, ще се присъедини към операцията, още повече че вече разполага със самостоятелна оперативна група от един ескадрен миноносец и една фрегата в западната част на Индийския океан.
Пекин обаче отговори, че няма интерес да се присъедини към операцията. Откази дойдоха и от големите арабски военноморски сили, разположени на бреговете на Червено море - Саудитска Арабия и Египет. Те намекнаха, че не желаят да изглежда, че арабски страни вземат участие в съюз, насочен срещу братска мюсюлманска страна и в полза на Израел. САЩ очевидно проявиха разбиране към тяхната позиция, уверени, че няма да имат проблем да привлекат достатъчно кораби.
Междувременно обаче Франция, Италия и Испания посочиха, че няма да се присъединят към мисия под командването на САЩ, а биха участвали единствено ако става въпрос за сили на Европейския съюз или НАТО. Така в коалицията на САЩ официално останаха само Великобритания, Норвегия, Нидерландия, Гърция, Канада и Австралия.
Повечето от тях вече разполагат с кораби или в Индийския океан, или в Източното Средиземноморие и биха могли да достигнат Червено море в рамките на няколко дни, което ще позволи на съюзническите сили да започнат да съпровождат търговски кораби преди Нова година.
Първата реакция на компаниите за търговски морски транспорт дойде в неделя, когато датската компания за морски транспорт "Мерск" (Maersk) обяви, че нейните кораби ще продължат да преминават през Червено море, съпровождани от коалицията. Ако тя успее да осигури безопасно преминаване на корабите, това ще засили подкрепата за усилията ѝ и може да повлияе на други корабоплавателни компании, както и на петролния гигант Би Пи (BP) и други компании, отново да започнат да използват маршрута. "Мерск" обаче даде да се разбере, че може да се върне към по-дългия маршрут около Африка в зависимост от това как ще се развият условията за безопасност.
Американската телевизия Ен Би Си цитира главния изпълнителен директор на фирмата за морска сигурност "Драяд глоубъл" (Dryad Global) Кори Ранслем, който смята, че заплахата за корабоплаването "ще продължи в обозримо бъдеще, докато трае конфликтът в Газа". "В зависимост от начина, по който се развие водената от САЩ коалиция, бихме могли да станем свидетели и на намаляване на нивото на заплаха срещу търговското корабоплаване, ако усилията им са ефективни", добавя той.
"Предизвикателството пред хусите ще бъде да се представят като достатъчно голяма заплаха, за да откажат компаниите за морски транспорт да преминават през Баб ел Мандеб, като същевременно избягват действия, които биха могли да предизвикат съкрушителен военен отговор от страна на водената от САЩ коалиция", коментира Торбьорн Солтведт, главен анализатор за Близкия изток и Северна Африка във консултантската компания за оценка на риска "Версик Мейпълкрофт" (Verisk Maplecroft). "Не е необходимо хусите физически да възпрепятстват преминаването на кораби през Червено море - те трябва само да причинят достатъчно смущения, за да направят цените на морските застраховки непосилни или да принудят повечето компании за морски транспорт да преустановят дейността си там", добавя експертът.
/ЛМ/
news.modal.header
news.modal.text