site.btaЗам.-министрите на труда и социалната политика Гинка Машова и Елка Налбантова представиха резултатите от два проекта, изпълнени от министерството
Заместник-министрите на труда и социалната политика Гинка Машова и Елка Налбантова представиха резултатите от проектите „Центрове за заетост и социално подпомагане“ и „За по-добро качество и ефективност на социалните услуги в България“ в зала „Пресцентър“ в Министерството днес.
Първият от тях е разработен в отговор на Препоръка на Европейската комисия за интегриране на дългосрочно безработните на пазара на труда, обясни Машова. В Препоръката се предвижда продължително безработните да получават необходимите им услуги в т.нар. „единна точка за контакт", каквато са Центровете за заетост и социални услуги, добави тя. В тях безработни и хора, които са обект на социално подпомагане, получават комплексни услуги, насочени към осигуряване на трайна интеграция в заетост, каза още заместник- министърът.
Продължително безработни хора могат да сключат споразумения за интеграция в заетост и комплексни интегрирани услуги, предоставяни чрез мобилни екипи и Мобилно бюро по труда в изнесени приемни на центровете. Изнесените приемни центровете са 64, които обслужват 78 населени места с около 5000 безработни, обясни Машова.
В рамките на проекта от 2015 г. досега са обслужвани средномесечно около 31 000 безработни, ползващи социално подпомагане, както и членове на техните семейства. Хората с увреждания са насочвани към подходящи социални услуги или включване в механизма лична помощ, подкрепяни са за достъп до здравни услуги, добави тя. Безспорен факт е, че включването в заетост е най-сигурният инструмент за трайно справяне с бедността, заяви Машова. Едва 10% от над 275 000 безработни са устроени на работа, от които около 216 300 души на т.нар. първичен пазар на труда, а по програми, проекти и мерки за субсидирана заетост 58 700 души. Над 80 000 са получили услуги за активно поведение на пазара на труда, а в обучения са включени 13 000 души, посочи заместник- министърът.
Наличието на голям брой неактивни и безработни без квалификация и с ниско образование са значително предизвикателство за България при продължаващо намаление на населението в трудоспособна възраст и застаряване на работната сила, сямат Машова. Подобряването на знанията и уменията на работната сила съобразно съвременните изисквания на пазара на труда чрез обучения, квалификация и преквалификация, както и мотивирането на неактивните да търсят работа, да се включват в заетост и обучения е един от приоритетите на активната политика на пазара на труда, обясни заместник- министърът.
Приоритетите и реформаторските действия на политиката по заетостта ще бъдат финансирани със средства от държавния бюджет и от европейските фондове, например чрез Европейския социален фонд+ по Програма „Развитие на човешките ресурси“, която е основен инструмент за изпълнение на мерките по отношение на повишаване качеството на работната сила, посочи Машова.
Налбантова представи постигнатото по проект „За по-добро качество и ефективност на социалните услуги в България“.
Осигуряването на социални услуги, достъпни за всички, с високо качество на предоставената в тях грижа за хората е приоритет за Министерството и за изпълнението му ще помогнат и заложените дейности по проекта, който се изпълнява от Министерството на труда и социалната политика съвместно с Агенцията за качеството на социалните услуги, Агенцията за социално подпомагане и Националното сдружение на общините в Република България, обясни Налбантова. Финансирането е осигурено по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014 – 2020, поясни тя.
Сред заложените по проекта цели е именно гарантиране на качество и ефективност на социалните услуги чрез създаване на ефективно функционираща система за мониторинг и контрол, както и осигуряване на плавен преход към новото законодателство в областта на социалните услуги, каза Налбантова.
Именно това е целта на разработения по проекта модул „Социални услуги“, който се внедрява в момента като част от интегрираната информационна система (ИИС) на Агенцията за социално подпомагане (АСП). Той ще заработи с пълната си функционалност след приемането от Министерския съвет на Националната карта на социалните услуги и ще показва в реално време информация за предлагането, заетостта и чакащите за ползване по видове услуги, финансирани от държавния бюджет, съответно по общини, области и на национално ниво, обясни заместник- министърът.
По проекта над 1500 души, ангажирани с предоставянето на социални услуги, се включиха в обучение в електронна среда за работа с модула „Социални услуги“. Още 1800 представители на доставчици на социални услуги във всички области са обучени за прилагане на въведените с новото законодателство стандарти за качеството на социалните услуги, посочи тя.
За по-ефективното управление на услугите ще помогне и разработената информационна система на Агенцията за качеството на социалните услуги, част от която е електронен регистър на лицензираните доставчици на социални услуги, която също е в процес на внедряване, добави още Налбантова.
/ВД/
news.modal.header
news.modal.text