site.btaЯпония проявява интерес към сътрудничество с България в сферата на изкуствения интелект
Постиженията на България в развитието на високите технологии и изкуствения интелект представляват интерес за бизнеса и научната общност в Япония. Във фокуса на тяхното внимание е институтът INSAIT към Софийски университет “Св. Климент Охридски”. Това стана известно по време на среща на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков с посланика на Япония в България Мичигами Хисаши, съобщават от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН).
“Вече много бизнесмени в Япония знаят за INSAIT. Те са все по-заинтересовани. Бих искал да се възползваме от този факт“, заяви посланик Хисаши. По думите му най-големият национален научен институт в Япония РИКЕН също е сключил меморандум за партньорство с INSAIT. Проф. Цоков каза, че българският институт е единствената организация в Източна Европа, която влиза в първия глобален “Алианс за изкуствен интелект в света”, създаден по инициатива на IBM и Meta и изрази увереност, че сътрудничеството между двете държави в областта на образованието и науката ще се разшири, допълват от образователното министерство.
В момента има 42 споразумения за партньорство между японски и български университети. Около 50 японски студенти учат в български висши училища - основно специалности в областта на медицината и икономиката. България има свой лектор по български език и култура в университета в Кобе. “Надяваме се, че с общи усилия ще можем да разширим лекторите по български език и в други японски университети“, заяви министър Цоков. Посланик Хисаши изтъкна, че през годините 600 български студенти са се обучавали в Япония с правителствени стипендии. Той изрази надежда, че желаещите да учат в страната по тази програма ще се увеличат.
Проф. Цоков изтъкна, че една от важните специалности в Софийски университет “Св. Климент Охридски“ е японистиката, която е защитена от държавата. В три български училища се преподава японски език, като го изучават близо 400 ученици. “Благодаря за вашата подкрепа при квалификацията на учителите, за да могат по-успешно да изучават на японски нашите деца“, заяви министър Цоков.
Посланик Хисаши изрази своето задоволство, че освен език, учениците учат и японска култура, и се занимават с дейности като готварство и флористика. Той представи примери за “положителната дисциплина“ в японските училища, като показа как деца на 7-8 години сами приготвят обяда си, участват в почистването на помещенията в училище, и се учат на екипна работа от малки. Според него това е в основата на икономическия и технологичен напредък на страната. От МОН отбелязват, че проф. Цоков е направил предложение български учители да получат възможност да се запознаят на място с тези детайли от японската образователна система.
На срещата беше обсъдено и задълбочаването на сътрудничеството в науката и обмена на изследователи. В нея участва и заместник-министърът на образованието и науката проф. Генка Петрова.
INSAIT - Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии в София, България, е първият в Източна Европа, който предлага условия за работа на световно ниво, съответстващи на тези във водещите западни университети и институти. Институтът е структуриран като специално звено към Софийския университет "Св. Климент Охридски" и е създаден в партньорство с швейцарските ETH Zurich и EPFL, два от най-добрите технологични университети в света. Водещи учени от топ американски, европейски и израелски университети, и изследователски лаборатории ръководят и съветват института. Основният фокус на INSAIT е върху научните постижения: провеждане на изследвания на световно ниво, привличане на международни учени с изключителни постижения и обучение на слeдващото поколение студенти и технологични лидери.
/РБ/
news.modal.header
news.modal.text