site.btaНад 330 хиляди деца и ученици са подкрепени по проекти на МОН за равен достъп до образование през последните шест години, каза министър Галин Цоков

Над 330 хиляди деца и ученици са подкрепени по проекти на МОН за равен достъп до образование през последните шест години, каза министър Галин Цоков
Над 330 хиляди деца и ученици са подкрепени по проекти на МОН за равен достъп до образование през последните шест години, каза министър Галин Цоков
Снимка: Боян Ботев, БТА

За последните шест години над 330 хиляди деца и ученици са подкрепени по проекти на Министерството на образованието и науката (МОН) за равен достъп до образование и формиране на умения. Това заяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на откриването на национален на форум в Пловдив, на който бяха отчетени резултатите от работата по последния програмен период на Оперативна програма (ОП)„Наука и образование за интелигентен растеж".

Във форума участваха още заместник-министрите на образованието и науката Наталия Митева и Мариета Георгиева, кметът на Пловдив Костадин Димитров, Иван Попов заместник изпълнителен директор на ИА "Програма за образование", началници на регионални управления на образованието, директори на училища, ученици, работодатели. Гост на събитието беше и областният управител на Пловдив Илия Зюмбилев.

Равният достъп до качествено образование е един от важните показатели за успешните и качествени образователни системи. Без ние да осигурим това, трудно може да се развива и да се подобрява българското образование, коментира министър Цоков. По думите му проектите, свързани с ОП “Наука и образование за интелигентен растеж”, са една възможност за развитие на образователната система по отношение на осигуряване на този равен достъп. Той посочи, че за да бъде добро, образованието трябва да се преориентира от усвояване на знания към формиране и изграждане на умения и компетентности.

"Когато се наложи да се премине в онлайн среда, по програмата бяха подкрепени учители, ученици и родители. Над 110 милиона лева бяха осигурени, закупени бяха над 20 хиляди устройства за учители и директори, над 65 хиляди устройства за ученици, с които те успяха да проведат качествено обучение в електронна среда", каза още проф. Галин Цоков и допълни, че всички изследвания, проведени през последните години отчитат, че българската образователна система е останала много добре функционираща по време на пандемията от КОВИД -19. "Много е важно, че има устойчивост и след отминаване на кризата, тези устройства продължават да се използват, за да направят по-ефективно обучението", каза още той. 

Министърът напомни и за успешните проекти по отношение на приобщаващото образование. Той подчерта, че грижата за образованието на децата в детските градини, както и на тези със специални образователни потребности също са сред важните приоритети на МОН. Именно към тях бяха насочени проектите за приобщаващо образование в предучилищното и училищното образование, благодарение на които 84 000 деца от уязвими групи и живеещи в бедност бяха подпомогнати с обучения, финансови облекчения и психологическа подкрепа, за да се адаптират и интегрират в детската градина, а достъп до образование получиха 12 000 деца и ученици със специални образователни потребности, хронични заболявания и с изявени дарби.

Министър Цоков отбеляза и важността на проектите, свързани с дуалната форма на обучение. "Училищата с паралелки за професионална подготовка, въвели дуална система, получиха финансиране за оборудване, работно облекло или учебни помагала, а 11 000 гимназисти – възможност за работа още като ученици по проект "Подкрепа за дуалната система на обучение". Други 14 000 ученици усвояваха тънкостите на различни професии по време на стажове в реална работна среда във фирми и предприятия в цялата страна", коментира той.

Министър Цоков беше категоричен, че екипът на МОН ще работи за надграждане на всичко постигнато. Една от реформите в тази посока е за промяна на учебното съдържание и на неговото структуриране, така че учениците да формират умения и компетентности, а не само да възпроизвеждат знание. Предвидени са още законодателни промени в Закона за професионалното образование и обучение, които включват разработване на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение и нови Държавни образователни стандарти за квалификация по професии, посочи министърът.

"Искам да благодаря за това, че форумът е в Пловдив. В мое лице имате един предвидим партньор", каза по време на откриването кметът на Пловдив Костадин Димитров. Той увери всички представители на образователните институции, че могат винаги да разчитат на подкрепата на администрацията.  

Проект “Равен достъп до училищно образование в условия на кризи” е показателен за това как европейската солидарност може да се адаптира към предизвикателствата, каза Иван Попов, зам.-изпълнителен директор на Изпълнителната агенция “Програма за образование”. Той изрази мнение, че проектът е постигнал успех и е подкрепил дългосрочно устойчивостта на българската образователна система за преодоляване на различен тип кризи. Капацитетът, който се създаде в системата за управление на европейски проекти, и това, че в няколко последователни правителства образованието е национален приоритет, позволи в новата програма "Образование" значително да бъде увеличено финансирането от Европейски социален фонд + , като програмата е на стойност близо два милиарда лева, обясни той и допълни, че тя е насочена към целия образователен спектър. Предвидени са шест стратегически операции, които МОН ще изпълнява съвместно с учебните заведения на стойност над 1 милиард лева. С над сто милиона лева програмата подкрепя и "Европейска гаранция за детето". Паралелно в системата се изпълняват и редица проекти по други програми в сферата на образованието.

 

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:34 на 23.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация