site.btaТанкерът "Престиж" със 77 000 тона петрол потъва край Испания на 13 ноември 2002 г. и предизвиква екологична катастрофа

Танкерът "Престиж" със 77 000 тона петрол потъва край Испания на 13 ноември 2002 г. и предизвиква екологична катастрофа
Танкерът "Престиж" със 77 000 тона петрол потъва край Испания на 13 ноември 2002 г. и предизвиква екологична катастрофа
Почистване на мазут след потъването на танкера "Престиж" 2002 г. край бреговете на Испания. Снимка: АП/Сантяго Лион

Танкерът "Престиж" с повече от 70 000 тона петрол аварира край северозападния бряг на Испания. Сигнал за произшествието е подаден на 13 ноември 2002 г.  на испанската брегова охрана от танкера, че потъва на 50 км от бреговете на Галисия. Корабът е пътувал от пристанище в Латвия и трябвало да пристигне в Гибралтар. Три хеликоптера участват в спасяването на 26-членния екипаж, а четири влекача  правят опит да изтеглят кораба в открито море, за да се намали вероятността от петролен разлив. Спасените моряци разказват, че са усетили разтърсване, като че ли корабът се е сблъскал с нещо, преди да започне да потъва. Вследствие на мазутното изтичане са замърсени големи територии от крайбрежието, както и на Атлантическия океан.

В бюлетина “Международна информация” БТА съобщава за произшествието:

Танкер със 77 000 тона петрол потъва край северозападния бряг на Испания

Мадрид, 13 ноември 2002 г. /БТА/ Танкер със 77 000 тона петрол потъва край северозападния бряг на Испания и спасителните екипи се опитват да евакуират екипажа от 27 души, съобщи Ройтерс. Спасителните работи са затруднени от силните ветрове. 
Танкерът "Престиж", плаващ под бахамски флаг, сигнализирал на испанската брегова охрана, че потъва на 30 км западно от бреговете на Галисия. 

***

Продължават опитите да бъде изтеглен потъващият край бреговите на Испания танкер

Сантяго де Компостела, 14 ноември 2002 г. /БТА/  Продължават опитите да бъде изтеглен на буксир потъващият край бреговете на Испания гръцки танкер "Престиж", плаващ под бахамски флаг, предаде ДПА.  
Изтичащият от него петрол увеличава опасенията от екологична катастрофа.  Танкерът "Престиж" със 77 000 тона петрол започна да потъва вчера на 50 км от нос Финистере в района на Галисия. Спасителните отряди се опитват с влекачи да изтеглят плавателния съд по-далеч от брега, за да намалят последиците от разлива на петрол.
Хеликоптери евакуираха 24-ма членове на екипажа, докато капитанът и още двама останаха на танкера, за да помагат в спасителните операции. Екипажът се състои от филипинци, гърци и румънци.
Спасителните операции се осъществяват при много трудни атмосферни условия - силни ветрове и шестметрови вълни. Крайбрежието на Галисия е известно като Коста де ла Муерте - Бряг на смъртта, заради честите бури и корабокрушения в този район.

***

Авариралият край Испания танкер се разцепи на две

Мадрид, 19 ноември 2002 г./БТА/ Авариралият край испанския бряг танкер "Престиж", плаващ под бахамски флаг, се е разцепил тази сутрин на две части, съобщиха властите в автономната област Галисия, цитирани от Ройтерс.
Танкерът, превозващ 77 000 тона петрол, претърпя авария в сряда край северозападния испански бряг по време на силна буря.  Оттогава до днес в морето са се излели около 5000 тона петрол.
Районът на аварията на "Престиж" е в близост до една от най-богатите на риба акватории, ползвани от испанския риболовен флот, посочва Ройтерс. Агенцията цитира еколози, според които разцепването на морския съд може да доведе до екологична катастрофа. 

***

Двете части на танкера "Престиж" потънаха на 270 км от бреговете на автономната област Галисия

Мадрид, 19 ноември 2002 г. /БТА/ Двете части на разцепилия се днес край Испания танкер “Престиж”, са потънали на 270 км от бреговете на Галисия, съобщи говорител на холандската компания “Смит Селвидж”,  цитиран от АФП.
Говорителят на компанията, която се зае с изтеглянето на танкера към открито море, не можа да уточни количеството мазут, изляло се в морето след аварията. Той се надява, че по-голямото количество от превозваните 77 000 тона мазут са останали в контейнерите на танкера и са потънали заедно с него.
По-рано днес природозащитната организация "Грийнпийс" предупреди, че инцидентът с танкера "Престиж" ще има сериозни последици върху околната среда в продължение на години. Говорител на организацията уточни, че опасността не идва само от мазута, който е достигнал до бреговете, но и от този на морското дъно, който ще унищожи коралите, рибите и другите морски видове в района.

***

295 км от испанското крайбрежие са замърсени от петролния разлив

Мадрид, 20 ноември 2002 г. /БТА/ Горивото, което се изля от танкера "Престиж" вече е замърсило 295 км от испанското крайбрежие. Нанесени са щети за 42 милиона евро, каза испанският министър на околната среда Жауме Матас, цитиран от АФП.
Мадрид ще поиска обезщетение за щетите от компанията, на която принадлежеше танкерът, съобщи министърът на правосъдието Хосе Мария Мичавила.
Около 40 км от плажната ивица с обща площ от 1,5 милиона кв. метра са замърсени от петролни петна. Почистването ще отнеме около шест месеца. В работата  вече участват стотици доброволци и войници, а Германия, Франция и Холандия ще изпратят специални плавателни съдове за събиране на разлетия мазут от водната повърхност, съобщават агенциите.
Едно от петната с размери 37 км на 500 м се е разнесло заради  бурното време, съобщиха португалските власти. Другото, което се образува на мястото на аварията, все още се намира на 25 морски мили от португалската икономическа зона.
Според испанските власти около  4000 тона са се излели около бреговете на Галисия, а вчера - около 6000 тона, на 270 км от брега, където танкерът аварира.

***

Ново петно от мазут се приближава към бреговете на Испания

Мадрид, 21 ноември 2002 г. /БТА/ Ново петно от мазут с размери осем на четири километра се приближава към бреговете на северозападната испанска провинция Галисия, предаде АФП. Мазутът е от танкера “Престиж”, който миналата сряда аварира в океана.
Ветровете насочват петното в посока към няколко района в Галисия, които досега не са засегнати от екологичното бедствие. Кметът на едно от селата там заяви снощи пред националното радио, че в този район няма защитни бариери и мазутът ще достигне брега. Това, според него, ще е истинска икономическа катастрофа за жителите на крайбрежните селища.
В Лондон застрахователите на танкера “Престиж”, плаващ под бахамски флаг, съобщиха, че веднага ще платят компенсация от 25 милиона долара. По-нататък може да бъдат изплатени допълнителни обезщетения на обща стойност до 180 милиона долара. 

В бюлетина “Международна информация” е публикувана информация и за разпита на капитана на потъналия танкер:

Капитанът на "Престиж" обвини испанските власти, че отказали на повредения танкер  да акостира

Мадрид, 28 декември 2002 г. /БТА/ Капитанът на танкера "Престиж", който потъна и причини голям петролен разлив край бреговете на Испания, обвини испанските власти, че не са разрешили на кораба да акостира в тяхно пристанище, след като аварирал, съобщава местният вестник "Ла Вос де Галисия".
Испанските власти отпратиха кораба в морето и там пробивът в него стана още по-голям, твърди капитанът на "Престиж" Апостолос Мангурас. Вместо това танкерът трябваше да бъде допуснат в някое спокойно пристанище, където да бъде разтоварен, смята капитанът.
Той съобщи за отказа на испанските власти да приемат кораба, докато даваше показания в продължение на двучасов  съдебен  разпит, отбелязва АФП.

В началото на 2003 г. мазутни петна се появяват и покрай френското крайбрежие, съобщава БТА в бюлетина “Международна информация”:

Малки петна мазут и мъртви птици по френското крайбрежие; очаква се по-силно замърсяване в близките дни

Бордо, 2 януари 2003 г. /БТА/ Мазутът, който изтича от танкера "Престиж", потънал край  бреговете на Северозападна Испания преди месец и половина, е започнал да замърсява френските плажове, предаде АФП. Очакват се по-големи петна мазут в следващите дни.
Замърсени са туристическите плажове на департаментите Ланди, Жиронда и Шаранта. Там са открити мъртви и изцапани с мазут птици. Екипи по почистването обхождат плажовете, за да оценят размера на щетите.
Досега произходът на замърсяването е потвърден само в Ланди. Очакват се анализите на пробите от Жиронда и Шаранта.
Според френския министър на екологията г-жа Розлин Башло големи петна  мазут от “Престиж” могат да навлязат в устието на река Жиронда към 5 януари. Замърсяването от потъналия танкер дълго ще тегне над Франция, предупреди Башло в интервю за вестник "Паризиен".

Френски специалисти се включват в операциите в испански води по неутрализирането на разлива от потъналия танкер, пише в бюлетина"Международна информация" на БТА:

Френски водолази успяха да запушат част от отворите на танкера "Престиж", от които изтича мазут

Мадрид, 8 януари 2003 г. /БТА/ Френски водолази, които се спуснаха на морското дъно с батискафа "Наутилус", затвориха 8 от 20-те пробойни в корпуса на танкера "Престиж", предаде ИТАР-ТАСС. "Престиж" потъна край северозападния бряг на Испания на 19 ноември 2002 г. и от него изтичат около 120 тона мазут на денонощие. 
Съобщението за успешната операция на водолазите бе направено днес в Мадрид от испанската комисия за ликвидиране на последиците от екологичната катастрофа. С   френската компания-собственик на "Наутилус" испанските власти са сключили договор на стойност 1,2 милиона евро, по силата на който французите се задължават да затворят пробойните, за да спре изтичането на мазут в морето.  
Първоначалният оглед на танкера е показал, че в корпуса му има 20 отвора, от които тече петролният продукт. Един от тях е била запушен със стоманена пластина, която е била притисната с 50-килограмова тежест, а другите седем - с торби, пълни с метални топчета. Работата на водолазите от "Наутилус" продължава.      

БТА съобщава и за мерките предприети от европейските институции след случая край бреговете на Галисия:

Евродепутатите дадоха зелена светлина на процеса за изваждане от употреба на танкерите с единична обшивка на корпуса 

Страсбург, 4 юни 2003 г. /БТА/ Европейският парламент даде днес зелена светлина за ускоряване на процеса за изваждане от употреба на танкерите с единична обшивка на корпуса, като "Ерика" и "Престиж". Това решение беше взето в края на март от министрите на транспорта на Петнайсете и трябваше да бъде одобрено от ЕП, предаде АФП. Евродепутатите приеха предложението с 501 гласа за, 5 против и 14 въздържали се. Решението им ще позволи скоро да се въведе забрана в рамките на Европейския съюз подобни танкери да превозват тежки петроли, които са най-силно замърсяващи. 
По думите на еврокомисаря по транспорта Лойола де Паласио новото европейско постановление, предвиждащо забраната, трябва по принцип да бъде прието без дебати на срещата на министрите на Петнайсете в четвъртък в Люксембург.
На 27 март, след потъването на танкера "Престиж" край бреговете на Испания, министрите от ЕС постигнаха принципно съгласие да забранят достъпа до европейските пристанища на танкери с единична обшивка на корпуса, превозващи тежки петроли, припомня АФП.

/МГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:13 на 20.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация