ОБЗОР

site.btaВъпреки забавянето на сухопътната офанзива, информационната война между "Хамас" и Израел напредва, а заинтересуваните в сянка влияят върху световното обществено мнение

Въпреки забавянето на сухопътната офанзива, информационната война между "Хамас" и Израел напредва, а заинтересуваните в сянка влияят върху световното обществено мнение
Въпреки забавянето на сухопътната офанзива, информационната война между "Хамас" и Израел напредва, а заинтересуваните в сянка влияят върху световното обществено мнение
Роднини и приятели са се събрали на погребението на Лили Тамари и Рам Итамари, убити по време на нападението на "Хамас" на 7 октомври в Кфар Аза, близо до границата на Израел с ивицата Газа, 29 окомври 2023 г. Снимка: АП

В дните след координираната атака на бойци от ислямистката групировка "Хамас" срещу Израел в ранните часове на 7 октомври вълна от видеоматериали и снимки, твърдящи, че показват истината, прелива от социалните медии. Това прави почти невъзможно за аудиторията да различава факт от фикция като в повечето случаи потребителите въобще не осъзнават, че може и да са манипулирани и също се превръщат в "косвени жертви" на новата война в Близкия изток.

И двете страни във войната, заедно със съюзниците си, се съревновават за вниманието на местната, регионалната и глобалната аудитория, която търси най-новите новини, свързани с конфликта, много от които са в платформите на социалните медии.

Всички войни са едновременно и информационни, военната пропаганда не е нещо ново, обобщава в. "Крисчън сайънс монитър". Но пороят от фалшиви и подвеждащи онлайн кадри от Израел и Газа се превърна във визуална какофония, накарала мнозина да поставят под въпрос какво всъщност се случва и дали доставянето на новина почти на мига реално информира някого.

Кадрите, които се въртят, включват видеа от минали конфликти, епизоди от игрални екшън филми, фалшиви постове и скрийншотове и подправени изявления и изображения. След това постовете се споделят и популяризират от привърженици или от лица, които просто се домогват до повече кликове и лайкове.

За новинарските институции опитът да се съобщава точно и коректно за ставащото във военна зона, този потоп от недостоверна информация, доставяна направо на екрана на потребителя, създава етична дилема, смята Филип Сийб – почетен професор по журналистика в Университета на Южна Калифорния, отбелязва КСМ.

Журналистите носят отговорност да удостоверяват фактите и да не усилват недоказани твърдения. "Но те не могат да отлагат прекалено дълго (съобщаването на новина), защото рискуват да загубят аудитория и хората да се пренасочат към информация, която може да не отговаря на никакви журналистически стандарти", подчертава Сийб.

В епохата на светкавично доставяни новини удостоверяването им представлява истинска дилема за журналистите. Показателна в това отношение беше експлозията в болница "Ал Ахли Араб" в Газа на 17 октомври. "Хамас" веднага обяви, че израелски въздушен удар е убил стотици цивилни, а твърдението рикошира из световните медии. Израел бързо отрече това обвинение и каза, че изстреляна от ислямисти ракета се е отклонила и е паднала до болницата. През следващите дни се появиха визуални доказателства в подкрепа на израелската версия за случилото се, подкрепена от Държавния департамент на САЩ, който пък се позова на данни от американското разузнаване. Успоредно с това новинарските институции се опитваха да установят източника на експлозията, сравнявайки видеа и консултирайки се с експерти по взривни вещества, проучили снимки на последиците от взрива.

Според Питър Сингър – преподавател по практически упражнения по киберсигурност в Център за бъдещето на войната в щатския университет на Аризона, цитиран от КСМ, е лесно новинарските медии да бъдат манипулирани с фалшиви твърдения, като се има предвид, че натискът да си пръв с ексклузивна новина, означава да бързаш да обявиш нещо преди фактите да са се изяснили.

Сингър е на мнение, че медиите и притежателите на социални мрежи не са научили почти нищо по отношение на заливащата ни онлайн невярна информация и съзнателна дезинформация, която днес е даденост при конфликти.

Твърдението за предполагаем израелски въздушен удар по болница – която е защитена от военни атаки по Женевските конвенции – имаше незабавни политически и дипломатически последици: в арабски държави избухнаха протести, планирана среща между президента на САЩ Джо Байдън и лидери от арабски държави беше отменена. А в. "Ню Йорк таймс" написа в редакционен материал, че "би трябвало да бъде по-внимателен" при първоначалното съобщаване на инцидента, което "остави читателите с погрешно впечатление за това какво се знаеше и колко благонадеждни бяха разказите за това".

Непосредствено след смъртоносната експлозия някои от най-големите и най-авторитетни медии в света безкритично ретранслираха твърденията на управляваното от "Хамас" палестинско правителство, което хвърли вината за касапницата върху Израел, анализира на 18 октомври на сайта си Си Ен Ен. В първите си информации някои медии дори категорично заявиха, че Израел носи отговорност.

През по-голяма част от човешката история гражданското население е било лошо осведомявано или подвеждано за развоя на конфликтите, включително в собствената му държава. Но в сравнение с предишните сто години хората днес имат достъп до огромен обем онлайн данни и изображения, които, теоретично, предлагат контрапункт на правителствената пропаганда и воюващите страни, обобщава КСМ.

Днес много от тази информация се разпространява от социални платформи, притежавани и контролирани от американски технологични компании. През 2011 г., когато избухнаха антиправителствени протести, разпространили се в арабските държави, "Туитър" (сега "Екс") и "Фейсбук" предлагаха както нецензурирано пространство, за да могат заинтересуваните да се организират, така и прозорец за външния свят, през който да наблюдава протестите, превърнали се в Арабска пролет, обобщава КСМ.

Но да следиш избухналия през 2023 г. конфликт в Газа по "Екс" е все едно да се взираш в криво огледало в лунапарк, в което на почти нищо не може да се има доверие, смята Матю Инграм, който отговаря за отразяване на дигиталната сфера в "Къламбия джърнълизъм ривю". "Повечето хора усещаха, че преобладаващата част от това, което получават през "Туитър", е достоверна информация…, а усещането сега е, че това не е истинно".

Да се използва днес "Екс" като източник на новини е много по-трудоемко от преди, подчертава Инграм. Акаунтът може да е фалшив, снимката може да е фалшива.

Други платформи за социални медии като "Фейсбук" и ТикТок също се борят с подвеждащи постове, както и с дезинформационни кампании. Служител на Cyabra ("Сиабра") – израелска фирма за мониторинг на ботове, каза за Ройтерс, че са открили над 40 000 фалшиви акаунти, споделящи съдържание в подкрепа на "Хамас" и много от тях са били създадени много преди атаката на 7 октомври.

"Мащабът предполага, че е имало предварително подготвено съдържание и "жива сила", която да го разпространява, изтъква вицепрезидентът на "Сиабра" Рафи Менделсон.

И макар мнозина да обвиняват Илон Мъск, че е занижил стандартите на "Екс" срещу невярна информация, чистият обем на съдържанието с фалшива и подвеждаща информация е толкова голям, че представлява почти непреодолим проблем за потенциални служители по контрола му. "Дори и да имаме милион проверители (факт чекъри), не съм сигурен, че ще сме в състояние да решим този проблем. Това е проблем, свързан с хората, а не е технически", коментира Инграм за КСМ.

Обратът при информацията за експлозията до болницата в Газа накара представител на Израелските сили за отбрана ЦАХАЛ на следващия ден да постави ребром въпроса на новинарите и да заяви, че медии по целия свят побързаха да разпространят новината според "Хамас", без да са извършили проверка на фактите.

В изявление за Би Би Си говорител на ЦАХАЛ каза, че медията съобщава за експлозията като взима информацията, подадена от "Хамас", и я разпространява като "чиста монета".

Освен това, на 19 октомври ЦАХАЛ заяви, цитиран от ДПА, че броят на убитите при експлозията в болницата "Ал Ахли Араб" е завишен от "Хамас". Министерството на здравеопазването в Газа беше съобщило за 471 жертви и 314 ранени.

Израелски армейски говорител каза, че "ЦАХАЛ разполагат с разузнавателна информация, която силно навежда на мисълта, че броят на трагичните смъртни случаи  в резултат на отклонила се ракета, изстреляна от "Ислямски джихад", е завишен от страна на "Хамас", като част от неговата дезинформационна кампания", предаде ДПА.

А израелският президент Ицхак Херцог обвини Би Би Си в "ужасяващо" отразяване на конфликта между Израел и "Хамас" след решението на британската медийна корпорация да не нарича "Хамас" терористична организация.

В интервю за британския в. "Дейли мейл" Херцог каза, че "цели израелски семейства са били заличени от лицето на земята" и попита риторично какво още трябва да се случи, за да приеме Би Би Си, че "си имаме работа с най-зловещата терористична организация в света".

Би Би Си отговори, че според редакционните указания медията не използва думата "терористичен", но посочва и заявява ясно, че групировката "Хамас" е обявена за терористична организация от британското правителство. Би Би Си заяви също, че е получила оплаквания и обвинения в предубеденост във връзка с отразяването на конфликта и от двете страни в него.

От друга страна, според изданието "Политико", след 7 октомври Израел залива социалните медии със съобщения, за да формира благоприятно обществено мнение по отношение на войната. Изданието посочва, че усилията на Израел са насочени главно към Европа с наратив, целящ спечелване на подкрепа. На 17 октомври "Политико" съобщи, че снимка на окървавено мъртво бебе със замъглено лице циркулира в "Екс" през последните четири дни. В съпровождащия текст в "Екс" се казва, според "Политико": "Това е изображението, което ни е било най-трудно да публикуваме. Докато пишем това, не спираме да треперим".

Кадрите не са от журналистически репортаж за конфликта между Израел и "Хамас" или от безбройните акаунти, споделящи ужасяващи видеа за зверствата, посочва "Политико". Това е платено съобщение на израелското министерство на външните работи. 

След нападението на 7 октомври израелското правителство предприе широкомащабна кампания в социалните медии в ключови западни държави, за да укрепи подкрепата за военния си отговор срещу групировката "Хамас". Част от стратегията на правителството на еврейската държава е да публикува десетки постове, съдържащи брутални и емоционални изображения на смъртоносното насилие на ислямистите в Израел в платформи като "Екс" и ЮТюб, по данни на "Политико".

Израелските усилия да бъде спечелена информационната онлайн война са част от нарастващата тенденция правителства по целия свят  да действат агресивно онлайн, за да оформят имиджа си, особено по време на кризи. Пиар кампаниите по време на война и свързани с военни конфликти не са нещо ново. Но плащането за онлайн популяризиране, насочено към конкретни държави и демографски среди, днес е един от основните инструменти на правителствата, за да достигне посланието им до възможно най-много хора.

Действията на Израел бяха предприети докато "Хамас" разширяваше собствената си пропаганда в платформи като "Телеграм" и "Екс". Групировката бързо публикува онлайн и първото видео с млада израелско-френска заложничка.

За по-малко от седмица израелското МВнР беше разпространило онлайн 30 съобщения, гледани над 4 милиона пъти в "Екс", по данни на платформата. Платените видеа и снимки, които започнаха да се появяват на 12 октомври, пише "Политико", бяха насочени към пълнолетни над 25-годишна възраст в Брюксел, Париж, Мюнхен и Хага, според същата медия. В материалите "Хамас" беше представена като "зла терористична група", подобна на "Ислямска държава". Те показваха мащаба и видовете издевателства, включително ужасяващи снимки като тази на безжизнена жена без дрехи, хвърлена в пикап. Друго платено видео, публикувано в "Екс", с надпис, който се видоизменя от ИДИЛ към "Хамас", съдържаше смущаващи непрекъснато променящи се изображения, които в даден момент сливат в едно имената на двете терористични организации.

В ЮТюб израелското външно ведомство е поместило над 75 различни съобщения, включително няколко особено стряскащи. Те са насочени към аудитория в западни държави, включително Франция, Германия, САЩ и Великобритания, и са публикувани в периода веднага след атаката на 7 октомври, по данни на "Гугъл трансперънси".

"Преди никога не бихме публикували такива неща", каза служител на представителството на Израел в ЕС. "Това е нещо, което не е част от нашата култура. Отнасяме се с голям респект към починалите", каза още служителят и добави, че "войната не се води само на бойното поле", цитира го "Политико".

В едно от видеата, озаглавено "Бебетата не могат да прочетат това, но родителите им могат", звучи приспивна песен на фона на дъга и прелитащ еднорог. Съобщението гласи: "Знаем, че вашето дете не може да прочете това" и призовава родителите да съпреживеят как се чувстват онези, чиито деца са били убити по време на атаката срещу Израел.

Понастоящем компанията "Екс" е обект на разследване от Европейската комисия дали при процедирането с незаконно съдържание и дезинформация, свързани с "Хамас", се съобразява със Закона за цифровите услуги на ЕС (DSA), който се отнася до модериране на онлайн съдържание. Законът задължава компаниите бързо да премахват незаконно съдържание, включително терористична пропаганда, и да ограничават разпространяването на фалшиви новини. В противен случай биват налагани глоби, достигащи до 6% от годишния им доход в световен мащаб.

"Тази тактика е почти толкова стара, колкото и войната… Да предизвикаш морален гняв, за да получиш подкрепа за войната, е много стара практика", казва Емерсън Брукинг от американската НПО Атлантически съвет. "Но не мисля, че досега това се е сблъсквало със социалните медии точно по този начин", отбелязва експертът.

И все пак в условията на яростна атака с дезинформация и незаконно съдържание, свързано с нападението на "Хамас", онлайн кампанията на Израел може да се окаже по-усложнена. Тиери Бретон – еврокомисарят, отговарящ за прилагането на закона за цифровите услуги, предупреди онлайн платформи да защитават по-добре младите потребители от вредно съдържание.

И докато Израел засилва настъплението си онлайн, неговите ответни въздушни удари поразиха телекомуникационната инфраструктура в Газа и оставиха населението там на ръба на пълно интернет затъмнение.

Трудно е да си представим масирано онлайн противопоставяне от пропалестински групи, които биха могли да използват същия "рекламен носител", отбелязва Брукинг пред "Политико". "Това е част от бойното поле в социалните медии, където Израел има истинско предимство".

Според в. "Вашингтон таймс" обаче, анализатори са на мнение, че "Хамас" и иранските му поддръжници вече са навлезли дълбоко във втората фаза на грижливо планираната си кампания за представяне на Израел като агресор. Специалисти смятат, пише вестникът, че предизвиканият отговор на Израел бързо ще измести фокуса от атаката на "Хамас" към участта на палестинците и възприеманите като брутални и нехуманни ответни действия.

И наистина медийното отразяване вече до голяма степен се прехвърли към бързо влошаващите се хуманитарни условия в Газа, което включва десетките хиляди палестинци, които отчаяно се опитват да избягат от северната част на анклава, болниците, в които няма храна и лекарства, децата без достъп до укрития и чиста вода.

"Хамас" и съюзниците му изглежда вярват, че могат да извлекат дивиденти от тези изображения и да нанесат трайна вреда на Израел – както на публичния му образ, така и на геополитическия фронт, като може би завинаги отровят перспективите арабски сили като Саудитска Арабия да нормализират отношенията си с еврейската държава, анализира изданието.

"Хамас" печели войната в ЮТюб, казва Майкъл Доран – директор на Център за мир и сигурност в Близкия изток в Института "Хъдзън". Спектакълът с цивилни жертви в Газа има много по-голям ефект в мюсюлманския свят от извършените от "Хамас" зверства при атаката му срещу Израел. 

Доран посочва, че Иран, който подкрепя "Хамас", има много ефективно действаща пропаганда. Тя е глобална по същност, насочена главно към социалните медии. Пропагандата на Техеран изтъква убедително, че бойците от "Хамас" са благородни, не убиват цивилни, не убиват бебета, не изнасилват момичета, за разлика от ционистите, които убиват семейства и бебета в домовете им, изрежда Доран пред ВТ.

Той изтъква, че е пределно ясно, че "Хамас" е искал да провокира масиран израелски отговор и "Хамас" и Иран вече са пуснали в действие плана си за насочване на общественото мнение срещу Израел, веднага щом той започна контраатаката си.

Бенджамин Антъни – бивш резервист от ЦАХАЛ, а сега директор на института МирЯм – базиран в САЩ израелски мозъчен тръст, изтъква пред ВТ, че израелците изчакват с пълномащабната си офанзива, не защото международното обществено мнение им го налага, а защото правилата за прехвърляне на цивилни на безопасно място са централни за етоса на ЦАХАЛ и израелския народ.

Част от войната обаче, със сигурност ще се води и през приложението за незабавни съобщения "Телеграм", смята анализатор на Франс прес. "Телеграм" се е превърнал в любим канал за комуникация и е известен като предпочитан от "Ислямска държава". Базиран в Дубай, "Телеграм" се измъква от разпоредбите за модериране, въведени от отделни държави, във време, когато САЩ и ЕС оказват натиск върху големи платформи да премахват незаконно съдържание, отбелязва АФП.

В "Телеграм" изобилства от омразно, неонацистко, педофилско, конспиративно съдържание, изброява АФП. През лятото на 2022 г. ЮНЕСКО разкри, че половината от съдържанието, свързано с Холокоста, е отрицателно. Израелци и палестинци веднага осъзнаха ключовата роля на "Телеграм" като основен източник на необработена информация. На 8 октомври Павел Дуров – изпълнителен директор на "Телеграм", написа в блога си, че стотици хиляди хора се регистрират от Израел и палестинските територии, съобщава АФП.

"Голяма част от най-шокиращите видеа първо стигат до "Телеграм", а след това си проправят път към основните платформи. Терористичните организации го използват широко. Там се публикуват много изображения от дронове", казва френският експерт по социални мрежи Тристан Мендес Франс.

На 18 октомври собственикът на "Фейсбук" – компанията "Мета", въведе временни мерки за ограничаване на "потенциално нежелани и неприятни" коментари на постове за конфликта между Израел и "Хамас", съобщи Ройтерс. "Мета" определя "Хамас" като "опасна организация" и забранява съдържание, хвалебствено за групировката.

Същия ден еврокомисарят Бретон обяви в реч пред Европарламента, че е поискал от платформите на социалните медии да се подготвят за риска от пряко излъчване на екзекуции на заложници, "риск, от който нашите граждани трябва да бъдат защитени".

/ПТА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:39 на 06.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация