site.btaВ първите десет дни от кампанията най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации показва анализ на Института за развитие на публичната среда

В първите десет дни от кампанията най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации показва анализ на Института за развитие на публичната среда
В първите десет дни от кампанията най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации показва анализ на Института за развитие на публичната среда

Анализ на Института за развитие на публичната среда (ИРПС) показва, че в първите десет дни от кампанията най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Разходите за медии на четири от формациите представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.

От ИРПС отбелязват, че средствата за медийно отразяване на кандидатите заемат най-голям дял от общите разходи за предизборните кампании. Така например за местните избори през 2019 г. разходите за медийна реклама са били около 42% от всички отделени в кампанията средства, а за парламентарните през април тази година те са възлизали на 76 %.

От института припомнят, че в настоящата кампания Централната избирателна комисия регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички формации могат да се включват в местни коалиции и така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки такива, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, издигнати от инициативни комитети в съответните населени места.

"Колко ресурси за реклама ще отделят формациите само шест месеца след поредните парламентарни избори? Публикуват ли медиите договорите с кандидатите и обявяват ли се сумите за политическа агитация? На тези и други въпроси ще потърсят отговор в традиционния за ИРПС мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания. В него са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции", посочват от Института за развитие на публичната среда. 

Партиите, похарчили най-много за реклама

Според изборното законодателство тарифите на медиите “…не могат да надвишават средните пазарни цени за търговска реклама през последните 6 месеца преди началото на предизборната кампания”. Освен това цените и условията за отразяване трябва да са едни и същи за всички партии, коалиции, инициативни комитети и регистрирани кандидати. Според изборното законодателство медийните услуги се заплащат от политическите субекти преди съответното излъчване или публикуване.

В първите десет дни от кампанията 40 участници са похарчили общо 830 635 лв. без ДДС.

От Института посочват, че в случаите на договор, сключен от местна коалиция, сумите са причислявани към водещата формация – обичайно тази, която е дала името си на местната коалиция или пък е по-голяма.

Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първи са партия ГЕРБ с 220 005 лв. Без ДДС. С малко под 100 000 лв. ги следват формациите „Продължаваме Промяната – Демократична България“ с 93 630 лв., „Възраждане“ с 92 703 лв. и „БСП за България“ с 91 386 лв.

Така разходите за медии на четирите формации представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.

Пълното проучване е публикувано на интернет страницата на Отворен парламент - граждански гласове.

 

/ВД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:17 на 25.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация