site.btaКомисията по енергетика в Народното събрание отложи гласуването на Пътната карта за климатична неутралност на България за идната сряда

Комисията по енергетика в Народното събрание отложи гласуването на Пътната карта за климатична неутралност на България за идната сряда
Комисията по енергетика в Народното събрание отложи гласуването на Пътната карта за климатична неутралност на България за идната сряда
Снимка: Владимир Шоков/БТА

Комисията по енергетика в Народното събрание отложи гласуването на Пътната карта за климатична неутралност на България с хоризонт 2050 г. за извънредно заседание следващата сряда, 4 октомври т.г. Това бе решено на днешното заседание на комисията по енергетика в Народното събрание.

Заседанието започна с представяне на Пътната карта за климатична неутралност от експерти от Министерството на енергетика (МЕ) с уговорката, че тя вече е одобрена от консултативния съвет по Зелената сделка и от Министерски съвет (МС). Картата предвижда преустановяване на изгаряне на въглища в България през 2030 г. в по-краткосрочния й план и не по-късно от 2030 г. до 2038 г. в дългосрочния й вариант. 

От заседанието стана известно, че в сформираната комисията за енергиен преход, създала Пътната карта, са взели участие всички заинтересовани страни от правителствения и неправителствен сектор, като очакванията са били Картата да бъде завършена още миналата година. 

"От юли т.г. работата по Пътната карта се ускори, основният й фокус е актуализиране на допусканията по отношение на потреблението, което да осигури електроенергийния баланс и ефекта от намаляване на въглеродни емисии", каза председателят на парламентарната комисия Делян Добрев. По негови думи очакванията са към 2025 г. генериращите мощности на България а бъдат близо 3 гигавата. "От 2030 г. до 2038 г. сценарият предвижда 1 гигават генериращи ядрени мощности. Включено е и изграждане на нови водно-акумулиращи електрически централи(ПАВЕЦ), които да допринесат за съхранението на произведената енергия", обясни председателят на комисията по енергетика.  Други важни акценти на Пътната карта са хармонизиране на всички документи в сектор "Енергетика“ през 2024 г., формулиране на секторни политики и цели на индустрията и провеждане на първите търгове за водно-електрически инсталации (ВЕИ) със системи за съхранение. 

Ренета Колева, заместник-министър в Министерството на околната среда и водите (МОСВ), каза, че МОСВ изцяло подкрепя Пътната карта, изготвена от МЕ и обясни, че в момента МОСВ изработва закон за ограничаване на изменението на климата, като екипите на подопечното й министерство работят в ускорен порядък, за да има заложени цели на страната ни за климатична неутралност още през 2024 г.

Депутатите обърнаха внимание, че освен сектор "Енергетика“, сектори като "Транспорт“, "Строителство“ и други, които са сериозни замърсители, не са включени в Пътната карта за климатична неутралност. 

Депутатът Васил Стефанов от ПП – ДБ предложи гласуването на Пътната карта да бъде отложено заради неправилно формулиране на срока в дългосрочен план от 2030 г. до 2038 г., който би могъл да бъде тълкуван многозначно от заинтересованите страни и който трябва да бъде по-старателно описан в текста.

Делян Добрев одобри идеята му и проведе гласуване Пътната карта да бъде разгледана на извънредно заседание идната сряда заради двусмисления срок, което предложение бе прието с единодушие от комисията по енергетика.

Участници в дебатите бяха Ива Петрова и Красимир Ненов - заместник-министри на енергетиката, Ивайло Авджиев, съветник на министъра на финансите, Иван Иванов, председател на КЕВР и много други експерти от правителствения и неправителствения сектор. 

/СЛС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:45 на 07.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация