site.btaУчилища в САЩ променят началните часове за занятия на тийнейджърите съобразно нуждите им от сън

Училища в САЩ променят началните часове за занятия на тийнейджърите съобразно нуждите им от сън
Училища в САЩ променят началните часове за занятия на тийнейджърите съобразно нуждите им от сън
Снимка: АП

Средни училища в американските щати Калифорния и Флорида промениха от тази учебна година началните часове за занятията на гимназистите, съобразявайки ги с препоръките на учените за нуждата от сън на тийнейджърите, съобщи платформата СайЛайн на Американската асоциация за развитие на науката (AAAS). Много училища в различни други щати и региони на САЩ също правят подобни промени.

Тъй като изследванията показват, че тийнейджърите са биологично предразположени да имат нужда от сутрешен сън, Калифорния и Флорида наскоро приеха закони, изискващи по-късен начален час за средните и висшите училища, а в цялата страна училищните райони и отделните училища правят подобни промени.

„В периода на юношеството в мозъците на тийнейджърите настъпва промяна, която се нарича циркадна фаза на забавяне или просто забавяне на съня, което е биологично обусловено. И това е валидно за всички хора, когато преминават през юношеството”, каза в интервю за СайЛайн д-р Кайла Уолстрьом, преподавател в Колежа по образование и развитие на човека в университета на Минесота. Тя обясни, че биологичните причини за тази промяна са свързани с начина, по който организмът съзрява, докато достигне около 19-годишна възраст. След това организмът се връща към това, което човекът е бил преди юношеството. „Всички ние имаме генетично предопределени цикли на сън и бодърстване и предпочитания. Но през юношеството всички тийнейджъри имат тази промяна в мозъка си, която ги кара да не заспиват преди 22:45 или 23 часа и те наистина не се събуждат напълно, мозъкът им не се събужда,  до около 8 часа сутринта”, обясни д-р Уолстрьом .

Тийнейджърите не могат да се събудят и да функционират пълноценно преди 8:30 часа, каза специалистката. „Всъщност знаем, че 20-25% от всички тийнейджъри, ако училището им започва по-рано, ще спят на чиновете си в първия час на класа. Така че идеалният начален час за гимназиите е 8:30, а за среден курс - 8:00 часа”, каза тя. 

Оптимално е тийнейджърите да спят девет часа и петнадесет минути всяка нощ, уточни д-р Уолстрьом и подчерта, че това се отнася и за почивните дни. Най-ниската стойност, критичната точка, е осем часа на нощ. Сън под осем часа е в опасната зона, каза специалистката.

„Интересно е, че според мен понякога и родителите, и тийнейджърите си мислят, че могат просто да наваксат със съня си през уикенда. Това е напълно погрешно предположение. Ако сънят е храна за мозъка, а аз вярвам, че е така, представете си, че се лишим от подходяща храна три дни от седмицата и след това се натъпчем с храна през уикенда. Това не е здравословно. Не е здравословно и да спим средно по-малко от осем часа всяка нощ. Защото това е нещото, което поддържа тялото захранено и мозъкът работещ в оптимален капацитет - когато детето, ученикът, спи минимум осем часа всяка нощ," каза д-р Уолстрьом.

В отговор на въпрос как началният час на учебните занятия може да повлияе на физическото и психическото здраве, безопасността и академичните постижения на тийнейджърите, д-р Уолстрьом отговори, че всеки тийнейджър, който спи по-малко от осем часа на нощ, е изложен на риск от негативни последици, отчетени в изследвания.

„Например знаем, че когато тийнейджърът спи по-малко от осем часа, се увеличава употребата на наркотици, цигари и алкохол. Също така знаем, че съществува значителна връзка между депресията при тийнейджърите и количеството сън, което е по-малко от осем часа”, посочи тя. В САЩ, където младите хора шофират от по-ранна възраст, изследвания са показали и повече рискове за безопасността, свързани със способността на недоспалите юноши да шофират. „При тийнейджърите, които са лишени от сън, има много по-голяма статистически значима вероятност да попаднат в автомобилна катастрофа, да вземат лоши решения и дори да предизвикат катастрофа”, каза тя. 

За резултатите от обучението тя каза, че през нощните часове цялата информация, която ученикът научава през деня, се каталогизира от мозъка в различни папки, като начин за организиране на информацията.  Когато ученикът спи достатъчно, количеството информация и знания, усвоени в учебния процес, се увеличава значително и учениците се справят по-добре в училище, каза специалистката. 

През април тази година във Флорида бе приет закон, който забрани на училищата  занятия да започват преди 08:30 часа. Училищата в щата трябва да променят графиците си до юли 2026 г. В Калифорния подобен закон бе приет през 2019 г., а прилагането му е задължително от току-що започналата учебна година. В Ню Йорк, Ню Джърси и на американските Вирджински острови също се обмислят подобни промени.

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:43 на 11.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация