ОБЗОР

site.btaДокато Холивуд продължава да стачкува заради ИИ, филмовите студиа се надпреварват в неговото разработване

Докато Холивуд продължава да стачкува заради ИИ, филмовите студиа се надпреварват в неговото разработване
Докато Холивуд продължава да стачкува заради ИИ, филмовите студиа се надпреварват в неговото разработване
Филмовият режисьор Кира Гарднър, член на SAG-AFTRA, протестира заедно хора от нейната гилдия пред студиото на "Нетфликс" в Холивуд, 14.08.2023 г. Снимка: АП

Законът за авторското право не признава произведения, създадени единствено от изкуствен интелект, съобщи в началото на тази седмица агенция Ройтерс. Като стимулират сценаристите да участват в процеса на създаване обаче, студиата имат по-добри шансове да защитят това произведение, пише от своя страна „Холивуд Рипортър“ (Hollywood Reporter). 

В разгара на двойната стачка, продължаваща вече над сто дни, която спря производството на филми и телевизионни предавания, става малко по-ясно как най-големите холивудски студиа биха искали да вградят изкуствен интелект в механизма за създаване на сценарии.

Късно във вторник групата, която представлява студиата и стриймърите - Алиансът на филмовите и телевизионните продуценти (АМРТР), представи предложението си от 11 август до Гилдията на американските сценаристи (WGA), включително как гледа на генеративните инструменти на изкуствения интелект като ChatGPT - бот, който може да генерира логически линии и идеи за сюжети за секунди. AMPTP подчерта, че използването на инструментите от сценаристите няма да саботира авторите, което е знак, че възнамерява да използва технологията, вместо да я забрани.

В предложението, което беше описано като отговарящо на приоритетните опасения на гилдията обаче, липсва въпросът как студиата се нуждаят от сценаристите, за да използват всяко произведение, създадено от изкуствен интелект, съгласно съществуващите закони за авторското право. Това е така, защото произведенията, създадени единствено от ИИ, не подлежат на авторско право. За да получи закрила, човек ще трябва да пренапише всеки сценарий, създаден от ИИ.

„В основата си предложенията объркаха кой на кого прави услуга“, казва Джон Лопес, член на работната група по ИИ на WGA пред „Холивуд Репортер“. „Те се нуждаят от нас“, заключва той. 

Като държат ИИ на масата, студиата може би искат да се възползват от правата върху интелектуалната собственост около произведенията, създадени от инструментите. 

„Ако човек се докосне до материал, създаден от генеративен ИИ, тогава ще започнат да действат типичните защити на авторските права“, казва източник, близък до AMPTP.

Студиата са представили подробно позицията си пред WGA по повод на среща между ръководството на гилдията и изпълнителните директори на Холивуд, която включва шефа на „Дисни“ Боб Игър, на „Нетфликс“ Тед Сарандос и магната на „Уорнър Брадърс“ Дейвид Заслав. На срещата бе предложено в договора да се забрани съдържанието, генерирано от изкуствен интелект, да се смята за литературен материал - дефиниран като разкази, адаптации и сценарии, наред с други видове произведения, за използване при производството на телевизионни и филмови проекти. 

„Писателят няма да бъде поставен в неравностойно положение, ако някоя част от сценария се основава на материал, произведен от ИИ, така че възнаграждението на писателя, кредитът и отделените права няма да бъдат засегнати", се посочва в предложението.

Часове след като офертата беше оповестена от студиата, WGA заяви на членовете си, че не е успяла да защити в достатъчна степен писателите и обвини членовете на AMPTP, че правят усилия не да се договарят, а да заглушат. Организацията подчерта ограниченията, пропуските и несъответствията в предложението, но не даде повече подробности.

Предложението бележи компромис по спорните точки от преговорите, свързани с изкуствения интелект, който изглежда е сред проблемите, възпрепятстващи прекратяването на стачката.

Студиата може би се стремят към продуциране на сценарии, генерирани от изкуствен интелект, но защитата на авторските права за тези произведения е възможна само ако те са преработени от хора. Материалите, създадени единствено от ИИ, ще станат обществено достояние след пускането им на пазара, което потенциално ограничава възможностите за експлоатация.

Британското издание „Гардиън“ припомня, че през цялото това време развлекателните компании или технологичните конгломерати с развлекателни подразделения продължават да увеличават човешкия си персонал, натоварен с разработването, изследването или управлението на ИИ. Миналия месец „Нетфликс“ попадна в заглавията на вестниците заради обява за работа на продуктов мениджър на ИИ с годишна заплата между 300 000 и 900 000 щатски долара (според Федерацията на американските телевизионни и радио артисти (SAG-AFTRA) 87% от актьорите в гилдията печелят по-малко от 26 000 долара годишно). Преглед на таблото с обяви за работа на „Дисни“ от „Гардиан“ откри поне дузина позиции, свързани с машинно обучение, няколко от които в подразделението за медии и развлечения. Технологични компании като „Амазон“ и „Епъл“, разбира се, имат многобройни отворени позиции за машинно обучение, като някои от тях са конкретно свързани с развлекателната индустрия (базираната в Сиатъл позиция на „Амазон“ за разработване на изкуствен интелект предлага, според обявата, "възможност веднъж в живота да оформите бъдещето на телевизията за милиарди зрители по света. Знаем, че бъдещият ни успех е неразривно свързан с това да бъдем център за върхови постижения в науката за машинно обучение и инвестираме в нея.")

Тихото наемане на ИИ в Холивуд, за което първи съобщиха „Холивуд Репортър“ и „Лос Анджелис Таймс“, не е непременно пряко свързано с генерираните от ИИ сценарии или образи на актьори, нито пък всички позиции са свързани с генеративния ИИ, който е обект на много етични дебати и притеснения. Но взети заедно, стремежът за разширяване на заетостта в областта на ИИ показва надпревара в цялата индустрия за изграждане на способности на компаниите за машинно обучение, които обхващат много аспекти на бизнеса. 

„Всички студиа виждат тази възможност“, казва Доун Чимелевски, кореспондент на Ройтерс за развлекателния бизнес в САЩ и съавтор на книга, посветена на войните за стрийминг в Холивуд.

„Очевидно е, че разходите са фактор, но също така е необходимо да се държи сметка за темпа на технологичните промени. Студиата не са наясно как Силициевата долина може да създаде технология, която внезапно и драматично да промени бизнеса им“, 

Някои от тези позиции се основават на съществуващите възможности за изкуствен интелект в развлекателните компании, които вече използват машинно обучение за препоръки, реклама и дублиране на чужди езици. 

„Най-общо казано, има много страх от пропуснати ползи, който наистина обхваща индустрията“, казва Бен Жао, професор по компютърни науки в Чикагския университет. Ръководителите на индустрията не са непременно сигурни какво точно искат, тъй като компаниите все още се опитват да разберат своята стратегия за ИИ.

Бумът на наемането на служители надхвърля сферата на развлеченията. В национален мащаб компаниите заемат лидерски позиции за ръководител на ИИ с неясни мандати от страх да не останат назад. Броят на хората на лидерски позиции в областта на ИИ в САЩ е нараснал три пъти през последните пет години, според данни от LinkedIn. 

„Форбс“ припомня данните от най-голямото глобално проучване на генеративния ИИ в бизнеса, което според компанията за проучване на пазара „Lucidworks“ включва 6000 респонденти в компании с над 100 служители, които участват в решенията за инвестиции в ИИ, сочат, че 96% от ръководителите, участващи в решенията за ИИ, дават приоритет на инвестициите в генеративен ИИ. Това означава, че повечето компании в световен мащаб инвестират. Китай води със 100% от компаниите, които казват, че инвестират в генеративен ИИ, докато 94% от британските и 95% от френските компании казват същото. В Индия 98% от компаниите също влагат ресурси в генеративен ИИ, докато 92% от американските компании казват, че също го правят.

В публикувано през март проучване на OpenAI за потенциала на въздействие на големите езикови модели върху пазара на труда се казва, че множество категории писатели са изложени на до 100% въздействие на ИИ върху кариерата и работата. Това не означава непременно, че ИИ ще отнеме работните им места - макар че в някои случаи би могъл - но почти сигурно ще окаже някакво въздействие върху начина, по който те си вършат работата.

Това, разбира се, е основна грижа на холивудските сценаристи и според Wired те имат право да се страхуват от ИИ. 

„Всички ние ще бъдем засегнати от тази технология“, казва Чмилевски пред „Гардиън“. „А студиата със сигурност виждат императив да я приемат или да рискуват да останат назад.“

 

/ДИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:04 на 06.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация