site.btaПрез 1966 г. параходът "Радецки", възстановен в автентичния му вид, е пуснат на вода

През 1966 г. параходът "Радецки", възстановен в автентичния му вид, е пуснат на вода
През 1966 г. параходът "Радецки", възстановен в автентичния му вид, е пуснат на вода
Козлодуй (28 май 1966) Тържествено пускане на вода на новия кораб "Радецки" Пресфото-БТА снимка: Димитър Ангелов БТА/Архив

На 28 май 1966 г. възстановеният параход "Радецки" е пуснат на вода. Австрийският параход "Радецки" е построен през 1851 г. в корабостроителница "Обуда" в Будапеща, Унгария, и носи името на австрийския фелдмаршал Йозеф Радецки. На 27 и 28 май (16 и 17 май ст. ст.) 1876 г. при рейс на кораба по р. Дунав от различни пристанища се качват участниците в четата на Христо Ботев, сформирана за участие в Априлското въстание (1876). На 17 май преди Козлодуй Ботев принуждава капитана да спре на българския бряг, където четата слиза и поема към Стара планина. Корабът е използван до 1918 г., през 1924 г. е бракуван и разрушен. През 1964-1966 г. с  помощта на запазени реликви и с подкрепата на 1 200 000 български деца, които събират средствата, корабът е възстановен в автентичния му вид, като са ползвани стари чертежи и снимки. В памет на 90-годишнината от гибелта на Христо Ботев възстановеният параход е пуснат на вода на 28 май 1966 г. и на 30 май акостира на Козлодуйския бряг. Новият кораб е дълъг 57,40 м и широк 17,50 м. Кабините на капитана и на екипажа са възстановени по подобие на оригиналния "Радецки". В момента корабът се намира в специално изградено за него място на Козлодуйския бряг, а от 16 март 1982 г. е Национален музей "Параход Радецки". 

БТА пише:

Историческият кораб "Радецки" пред първия си рейс 

Русе, 28 май 1966 г. /кор. на БТА Р. Атанасов/  Незабравим ще остане днешният ден за българските пионери и чавдарчета, на вода е пуснат корабът „Радецки“. По този случай в корабостроителния и кораборемонтен завод „Иван Димитров“ се състоя голям митинг. Водени от чистата си обич и синовната си любов към народните герои, тук дойдоха над 10 000 пионери от града и страната.
Заедно с тях дойдоха делегации на Светския съюз, Полша, Чехословакия, Румъния и ГДР, гости от Будапеща, Виена и други.
След тържествения фанфарен сигнал командирът на Окръжния пионерски щаб Георги Борилов рапортува как пионерите от окръга с трудови и патриотични дела са участвали в съревнованието за построяването на „Радецки“.
Директорът на завода инж. Дочо Дочев разказа за старанието на русенските корабостроители при изграждането на историческия кораб, което бе осъществено под ръководството на главния конструктор на завода инж. Тодор Тодоров.
С приветствено слово към пионерите се обърна първият секретар на Централния комитет на ДКМС Георги Атанасов. Той подчерта, че високо патриотичната инициатива за построяване на историческия кораб е дело на българските пионери. Тя изпълни с богато съдържание и дълбок идеен смисъл цялостната дейност на пионерските дружини и отряди, стана дело на чест и достойнство. В съревнованието са се отличили пионерите от Врачански окръг, помогнали в строителството на кораба с 36 000 лева, пионерите от Русе - с 29 000 лева и др. В спестовната книжка на Национална щаб по строителство на „Радецки“ са отбрани над 522 000 лева, вместо предвидените 450 000 лева.
По време на строителството на кораба пионерите в страната са организирали много сборове, срещи, тържества, конкурси, концерти, изложби и пр. Те са открили и много неизвестни досега документи, снимки и вещи на четници, поставили са паметни плочи и са издирили 27 синове и дъщери на Ботев и четници.
От името на Централния комитет на комсомола др. Георги Атанасов благодари на предприятията и обществените организации, които са участвали в построяването на кораба.
Еква командата „Мирно“. На палубата застават пионерите от отряда „Валентина Терешкова“ от Русе - победители в съревнованието „Кой отряд ще вдигне флага на „Радецки“. Под звуците на националния химн те издигнаха българския трибагреник на корабната мачта.
Изпратен с мощно „ура“ от хилядите пионери, величествен „Радецки“ отново запори водите на тихия Дунав, за да разнася славата на героичния български народ. 

***

София, 28 май 1966 г.  Русенските корабостроители построиха кораба-паметник „Радецки“ за рекордно кратък срок – само за 6 месеца. Новият „Радецки“ е същите размери, както оригиналите. Той е дълъг 57.90 м и широк 17.50м.

***

Пионерите от дружинката „Митко Палаузов“ от Враца, победители в републиканския конкурс за ушиване знамето на Ботевата чета, подариха на кораба „Радецки“ ушитото от тях знаме. Деветгодишният Георги Симов – правнук на байрактаря на Ботевата чета Никола Симов – Куруто, връчи зеленото знаме на капитана на „Радецки“ Никола Трифонов.

***

Пионерите от Асеновград подариха на екипа на „Радецки“ изработен от тях корабен дневник.

***

Началникът на отдел при Австрийското параходно дружество д-р Никола Недев връчи на българските пионери флага на дружеството.

***

Племенникът на капитана на старият кораб „Радецки“ Алоис Енглендер, който подари на кораба-паметник далекогледната тръба на своя чичо, с която Ботев е наблюдавал българския бряг, заяви, че инициативата на българските пионери – наново да бъде построен историческият кораб „Радецки“, е чудесна. Той изказва пожелание корабът да послужи за засилване приятелските връзки между българския и австрийския народ.

***

Осемдесет и пет годишният Киралий Йожеф от Будапеща, който е боядисвал оригиналния „Радецки“, изрази задоволството си от голямата прилика между новия и стария кораб.

***

Утре „Радецки“ ще потегли в първия си рейс до Козлодуй. 

/ГИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:51 на 29.03.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация