site.btaПандемията ежедневно променя професията на пилота, въпреки това екипажите са мотивирани и адаптивни към промените, заяви пилотът Марио Бакалов

AV 08:00:01 01-12-2021
RI1747AV.043 08:00
авиация - пандемия - интервю

Пандемията ежедневно променя професията на пилота, въпреки това екипажите са мотивирани и адаптивни към промените, заяви пилотът Марио Бакалов


София, 1 декември /Иван Лазаров, БТА/


Настоящата пандемия променя всеки ден нашата работа, както 11 септември 2001 г. промени изцяло авиацията с новите правила за сигурност. Това каза в интервю за БТА пилотът Марио Бакалов. Той управлява най-големия пътнически самолет в света - Airbus A-380, а през 2016 г. за първи път го приземи в София, с което влезе в авиационната история на България. Марио Бакалов живее със семейството си във Франкфурт, Германия, но силната му връзка с България го кара да се прибира често у нас.


Пилотът признава, че мерките срещу COVID-19 усложняват работата на борда, най-вече невербалната комуникация в пилотската кабина, когато маските закриват лицата на екипажа. "В зависимост от дестинацията, престоят на екипажите между полетите се очертава доста по-труден отпреди. На дадени места, например в Китай, не може да се излиза от стаята, а в ЮАР единствената разрешена разходка е до лобито на хотела. Да не споменавам многобройните тестове преди полет и след полет в различните държави", разказа пилотът.


Въпреки затрудненията от настоящата ситуация, екипажите са силно мотивирани да изпълняват задачата си, подчерта той. Случаите на доказано заразяване на борда на самолет са малко, отчита Марио Бакалов, а причините за това са многобройните мерки за безопасност, които предприемат авиокомпаниите. Сред тях са задължителен сертификат за ваксина или негативен тест от страна на пътниците, а често и комбинация от двете, както и носене на маски и стриктна дезинфекция. "Въздухът в самолетите циркулира вертикално от горе на долу и така не се смесва. Той минава през хепа филтри, а на всеки две минути се сменя изцяло с чист въздух отвън. Това води до качество на въздуха, сравнимо с операционните зали в болниците", обясни той.


Според него след настоящия спад неминуемо ще последва авиационен бум, но всичко зависи от времето, за което ще се справим с предизвикателствата на пандемията. Ето защо авиаторът съветва младите хора, чиито замечтани погледи са отправени към небето, да не се спират пред нищо в преследването на мечтата си да станат пилоти.

Следва пълният текст на интервюто:

Въпрос: Как епидемията от COVID-19 промени пилотската професия и пред какви нови трудности я изправи?


Отговор: Както 11 септември 2001 г. промени изцяло авиацията с новите правила за сигурност, така и настоящата пандемия променя всеки ден нашата работа. Постоянно излизат нови регулации и рестрикции, а от екипажите се очаква сериозна гъвкавост. Мерките срещу COVID-19 усложняват работата на борда, най-вече невербалната комуникация между нас, когато маските закриват лицата ни.


В зависимост от дестинацията, престоят на екипажите между полетите се очертава доста по-труден отпреди. На дадени места, например в Китай, няма право да се излиза от стаята, а в ЮАР единствената разрешена разходка е до лобито на хотела. Да не споменавам многобройните тестове преди полет и след полет в различните държави. Поради много динамичната пандемична ситуация се очаква от всички екипажи да бъдат гъвкави относно графиците им, защото често се стига до промени в разписанието.


Всичко описано до тук ни кара да си мечтаем за времето преди COVID-19 и с каква лекота и безгрижност пътувахме тогава.

Въпрос: Как екипажът се приспособява към новите реалности?


Отговор: Екипажите са силно мотивирани да си вършат добре и старателно работа, въпреки затрудненията в тази извънредна ситуация. Ние всички сме изключително адаптивни спрямо промяната, авиацията е много динамична индустрия. Умения като екипност, задружност и отговорност към пътниците ни помагат да се справим и приспособим към новата реалност.

Въпрос: Какво трябва да знаят пътниците, които все още се притесняват да възобновят летенето поради страх от заразяване на борда?


Отговор: От близо две години, от началото на пандемията досега, доказаните случаи на заразяване на борда на самолет са малко. Причините за това са няколко. Първата сред тях е, че всички пътуващи със самолет трябва да представят негативен тест, сертификат за поставена ваксина, дори често комбинация от двете. Това намалява значително риска да има заболели в самолета. Освен това на борда на повечето авиокомпании носенето на FFP2 маска е задължително, което също предпазва.


Освен споменатото, въздухът в самолетите циркулира вертикално от горе надолу и така не се смесва.


Той минава през хепа филтри, а на всеки две минути се сменя изцяло с чист въздух отвън. Това води до качество на въздуха, сравнимо с операционните зали в болниците. Не на последно място може да споменем различните други мерки на борда, които също допринасят за висока безопасност, например влизането в самолета и излизането от него на малки групи от по няколко души, ползването на еднократни продукти, строга дезинфекция на борда и предоставянето на различни принадлежности за хигиена.

Въпрос: Какви са най-честите страхове на пътниците?


Отговор: Най-често пътниците се интересуват какво се предприема на борда и как могат да се защитят, особено на дългите полети. Забелязвам, че хората все повече свикват с новото нормално и летят по-спокойно в сравнение с миналата година например.

Въпрос: Разкажете малко за вашата професия, която е една от най-сложните и вълнуващи в света. Как протича един ден на пилот на пътнически самолет?


Отговор: Първо трябва да уточним за какви полети става дума, дали говорим за полети из Европа, т.е. самолети от тип А320 или B737 или полети до по-далечните места по света. Пилотите, летящи из Европа, имат по-няколко полета на ден и кръстосват континента за отрицателно време. Често преспиват накрая на работния ден в някоя европейска столица и продължават полетите на следващия ден. На този принцип те летят по четири до шест дни, след което се завръщат и почиват между два и три дни там, където са базирани. Предимството на този режим е, че има голямо разнообразие с много кацания и излитания, и се обикаля цяла Европа.


Пилотите на трансконтиненталните полети имат коренно различно работно ежедневие. Те летят по веднъж на ден, съответно имат само по едно излитане и кацане, но работното време често надминава 15 часа и се прелитат много държави, климатични и времеви зони. Наградата пък е повече свободно време на крайната дестинация, често по няколко дни и най-малко 24 часа. Така можем да предприемем разходки или кратки екскурзии и отпочинем малко. Вечен придружител на този режим е времевата разлика, но всеки намира собствена стратегия да се справи успешно с нея.


Независимо от режима на работа, за мен пилотската професия е призвание и една изключителна възможност да изживея детската си мечта. Работата изисква отговорност, дисциплина и умения като съсредоточеност, екипност, запазване на самообладание. Като награда авиацията отваря един динамичен и вълнуващ свят с необикновено ежедневие, интересни хора от различни култури. Дава шанс да виждаме слънцето всеки ден.

Въпрос: Какви са съветите, които отправяте към младите хора, чиито замечтани погледи са насочени към небето, желаейки един ден и те да станат пилоти?


Отговор: Колкото и нереално в момента да прозвучи, аз смятам, че настоящата пандемия не трябва да променя дългосрочните планове на младите, които преследват кариера във въздуха. Даже напротив, най-добре е да се действа антициклично, т.е. да се започне авиационно обучение точно сега. Кризи винаги е имало и ще има, аз лично съм минал през няколко такива. Например след 11 септември, когато авиацията беше на земята, или 2003 г. при първата SARS пандемия, когато останахме без работа и ни казаха да си търсим друга професия. След всяка криза идва бум. През изминалите месеци наблюдавахме именно този факт, че когато рестрикциите паднат и заразените са малко, хората отново летят, дори и повече от преди пандемията. Според мен следващият бум е въпрос на време и зависи от това колко бързо ще се справим с това огромно предизвикателство. Добре е младите авиационни ентусиасти да са готови именно за този очакващ ни скоро бум.






/РИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:32 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация