site.btaДизеловите автомобили със стандарти за емисии Eвро 4 или по-стари са отговорни за 56 процента от общите вредни емисии в София, показва проучване

ZB 16:10:31 08-12-2021
ES1607ZB.004
София - замърсяване - проучване

Дизеловите автомобили със стандарти за емисии Eвро 4 или по-стари
са отговорни за 56 процента от общите вредни емисии в София,
показва проучване


София, 8 декември /Антоан Николов, БТА/
Най-старите дизелови автомобили, сертифицирани по стандарти за емисии Евро 4 (Euro 4) или по-стари (дизелови превозни средства, регистрирани преди 2011 г.), са отговорни за 56 процента от общите емисии на азотен оксид (NOx) и за 85 на сто от общите емисии на фини прахови частици (ФПЧ), като в същото време съставляват едва 28 процента от автомобилния парк. Това показват данните от ново проучване за възможности за понижаване на нивата на мръсния въздух на инициативата TRUE в София, което бе представено днес по време на хибридното събитие "Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха", организирано от Clean Air Fund в партньорство с ICCT, FIA Foundation, TRUE, Шведско-Българската търговска камара и Зелена София.
Проучването "Въвеждане на нискоемисионна зона в София: Очаквани ползи по отношение на емисиите от NOX и ФПЧ" е направено от ICCT през 2021 г. по поръчка на Clean Air Fund. Според представените резултати жителите на София са изложени на нива на замърсяване на атмосферния въздух, които са сред най-високите, наблюдавани в европейските градове. Един от основните източници на замърсяването на въздуха е използването на лични автомобили, а населението на града става все по-моторизирано през последните няколко години. Важен фактор е и възрастта на автомобилния парк, който също допринася значително за замърсяването на въздуха.
Изследването "Въвеждане на нискоемисионна зона в София: Очаквани ползи по отношение на емисиите от NOх и ФПЧ", проведено от ICCT, проучва въздействието от въвеждането на потенциална нискоемисионна зона (НЕЗ) в София върху емисиите на вредните замърсители на въздуха от превозните средства. Чрез въвеждането на НЕЗ през 2022 г. и затягане на мерките всяка година, до 2027 г. би могло да се постигне: понижение от 90 на сто на средния емисионен фактор NOx на пътническите автомобили; 75 процента намаляване на средния за автомобилния парк емисионен фактор 10 до 11 години по-рано за NOх и 4 до 6 години по-рано за ФПЧ.
Въвеждането на НЕЗ ще изисква стимулиране на дейности с нулеви емисии - ходене пеша, колоездене, електрически автомобили, електрифициран обществен транспорт, и би донесло ползи от намаляването на емисиите веднага след задействането й. Ефективността на зоната ще зависи и от територията, която ще бъде обхваната от ограниченията - по-голяма географска област би довела до по-големи ползи от намаляването на емисиите за по-голяма част от населението.
/ЕС/



Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 16:02 на 21.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация