site.btaИскаме да наложим Видин не само като туристическадестинация, но и като туристическа марка, заяви в интервю за БТА кметът Огнян Ценков

BOBSTH 06:30:01 26-10-2016
AM1501BO.004 06:30
Видин - кмет - интервю

Искаме да наложим Видин не само като туристическа
дестинация, но и като туристическа марка,
заяви в интервю за БТА кметът Огнян Ценков


Видин, 26 октомври /Ирена Данаилова, БТА/
Искаме да наложим Видин не само като туристическа дестинация, но и като туристическа марка, заяви в интервю за БТА кметът Огнян Ценков.
"Димитровден - духовният празник на старопрестолния Видин, е един от най-хубавите празници за града, за видинчани и за неговите гости. По повод празника Видинската художествена галерия ще получи днес като дарение оригинална творба на родения във Видин световноизвестен импресионист Жул Паскин", съобщи кметът Огнян Ценков.

Следва цялото интервю:

Въпрос: Днес - 26 октомври, Видин за пореден път ще отпразнува деня на града - Димитровден. Как ще посрещнете празника?
Отговор: Димитровден - духовният празник на старопрестолния Видин, е един от най-хубавите празници за града, за видинчани и за неговите гости. По традиция общината се готви за този празник цяла година и той е съпътстван от богата културна програма, гостувания на различни творци, изложби, представяния на книги, концерти, театрални постановки, спортни събития.
Сред тазгодишните прояви бих отбелязал изложбата "Стари икони от видинските църкви", която е експонирана в музея "Конака" във Видин. Експозицията, която показва 24 икони, е дело на Видинската Света митрополия и Регионалния исторически музей. Иконите са от катедралния храм "Свети великомъченик Димитър Солунски", Видинската митрополия и Митрополитския храм "Свети Николай" във Видин.
С творчески изложби се представят и двама от най-талантливите видински художници - Красимир Кръстев, който подреди свои творби под надслов "Видински нюанси" и Димитър Качев, който показа най-новите си произведения.
В навечерието на празника видинчани и гости ще могат да се насладят на изпълненията на Петя Буюклиева и Симфониета-Видин, а специалното въздушно шоу "Акробатика в небето" на площад "Бдинци" ще е поздрав за всички за празника Димитровден.
На Димитровден по традиция в катедралния храм "Св. Димитър" ще бъде отслужена тържествена литургия и литийно шествие ще премине от храма до централния площад "Бдинци", където ще бъдат издигнати националният флаг и знамето на община Видин.
На тържественото заседание на Общинския съвет - Видин ще бъдат обявени новите почетни граждани на Видин, а за всички на централния площад ще има възстановка на набор на доброволци за Трети пехотен Бдински полк. Празникът ще завърши с богата програма - зона "Традиция", в която ще участват самодейци от региона, кулинари от сдружение "Български северозапад" и оркестър "Канарите".
За празника на града Видинската художествена галерия ще получи днес като дарение оригинална творба на родения във Видин световноизвестен импресионист Жул Паскин.

Въпрос: Г-н Ценков, в началото на септември във Видин се проведе едно от най-мащабните събития за града - традиционният панаир. Каква е равносметката от тазгодишното му издание?
Отговор: Традиционният Видински панаир имаше рекордна посещаемост. През деветте дни е посетен от над 100 000 души. В "Алеята на занаятите" на панаира участваха производители от България и от Република Сърбия. Целта, която като община си поставихме, е да запазим традицията, водеща началото си в далечната 1892 г. и, естествено, да можем да възстановим средствата, които сме изразходвали за провеждането на Видинския панаир. Основната ни цел беше Видинският панаир да търпи развитие, да има надграждане.
След приключването на панаира направихме точна равносметка, като приходите от отдаване на тротоарно право за осъществяване на търговска дейност са 54 434 лв., а получените дарения - 30 хил. лв. Общият приход е 84 434 лв. Разходите са 62 351,14 лв..Така на финала сме реализирали приход от малко над 22 000 лв.
Една голяма част от участниците в панаира се включиха с различни прояви безвъзмездно. Това са Патриотичен клуб "Бдинци", самодейните читалищни състави и други изпълнители. Бяха направени допълнителни дарения - собствениците на атракционите осигуриха 100 безплатни билета за деца в неравностойно положение, а заведенията осигуряваха вечеря на самодейните състави също безкористно.
И, тъй като стана въпрос за дарителството - ще отбележа един благотворителен акт. За началото на учебната година и привеждането в съответствие със законовите уредби на пътната маркировка в град Видин бяха монтирани светещи пътни знаци "D17", непосредствено пред пешеходни пътеки, където пресичат ученици. Тези пътни знаци на обща стойност около 10 хил. лв. са дарени на Община Видин от дамите от Инер Уил клуб и членовете на Ротари клуб-Видин.

Въпрос: По кои оперативни и трансгранични програми работи Общината и какви проекти се реализират?
Отговор: По трансграничната програма България-Сърбия Община Видин участва с три проекта. Първият е "Развитие на конкурентна туристическа атракция за целогодишен фестивален туризъм", партньор ни е Община Зайчар, която е и водещият партньор, а нашата част от бюджета по проекта възлиза на около 350 хил. евро. Основните дейности за Община Видин ще са свързани с популяризиране на ежегодния фестивал "Дунавски вълни" и закупуване на музикални инструменти за Градския духов оркестър, за Ансамбъла за народни песни и танци "Дунав" и Симфониета - Видин.
Вторият проект е "Предотвратяване и ограничаване на последиците от трансгранични действия", също в партньорство с Община Зайчар. Община Видин е водещият партньор, а средствата, които ще получим, са около 240 хил. евро. Основните дейности за Община Видин ще са свързани със закупуване на специализирани автомобили за сметосъбиране и почистване.
Третият проект е "Създаване на диагностични центрове за ортостатични и опорнодвигателни нарушения при деца в училищна и предучилищна възраст". Община Видин е в партньорство със Спортен съвет - Княжевац, който е водещият партньор. Нашите средства по този проект са около 300 хил. евро. Предвидените дейности включват създаване на диагностично-терапевтичен център, което предвижда извършване на текущ ремонт на покрив и помещения, обзавеждане и оборудване с медицинска апаратура.
Тези три проекта са спечелени от Община Видин - те са подготвени и подадени в нашия мандат в началото на годината и предстои тяхното изпълнение. По трансграничната програма с Румъния също имаме подадени проекти - в първата отправена покана за набиране на проектни предложения имаме три подадени проекта, а във втората имаме един.
Първата покана е свързана с инвестиционни проекти - подадените от Община Видин проекти са за строително-монтажни дейности, ремонти на пътища, реконструкция и разкриване на експозиционен център. Четвъртият ни проект, който е по втората покана, е във връзка с повишаване ефективността на публичните администрации, където кандидатстваме и се надяваме да получим финансиране, за да можем да развием електронно управление и електронна община.

Въпрос: Кога ще е възможно дейностите по чистотата, осъществявани от създаденото през м. г. общинско звено "Чистота", да се извършват изцяло със собствена общинска техника и съдове?
Отговор: Звено "Чистота" има необходимост минимум от пет специализирани автомобила, както и от четири товарни автомобила и една фадрома. Необходими са и съдове за сметосъбиране - около 1000 бр. от 1100 литра и над 4000 бр. от 250 литра. Това изисква сериозни средства. Намерението ни е, когато се изпълни проектът за закупване на автомобили за сметосъбиране и Община Видин получи предвидените в него два специализирани автомобила, те веднага да се включат в работата на звено "Чистота". Впоследствие, когато приключи оборудването на това звено с необходимата техника и съдове, да го трансформираме в общинско предприятие.
Постепенно ще се търсят възможности и източници за финансиране за закупуване на още техника и на съдове. Възможно е това да стане и със собствени средства - Община Видин вече започна да генерира приходи. Въпросът, който обаче трябва да си изясним, е свързан с обстоятелството, че сме в процедура на финансово оздравяване, което налага да получим разрешение от министъра на финансите да извършим подобен разход със собствени средства. Според мен, този разход ще е оправдан, защото в перспектива ще намали дългосрочните ни разходи за наемане на външна техника.

Въпрос: Най-новата общинска структура е общинското звено "Охрана" - функционира ли вече в пълен обем?
Отговор: Звено "Охрана" започна да работи на 25 юли, когато пое охраната на Общинския пазар, на Крайдунавския парк и на парк "Рова" - съставът вече е попълнен и звеното разполага с един ръководител и двадесет охранители. Служителите от звено "Охрана" са оборудвани с необходимите униформени облекла с обозначение, че са общинска охрана, имат служебни карти за идентификация и бадж, което ги прави разпознаваеми от хората.
Служителите от звено "Охрана" охраняват и детските градини в извънработно време, когато там няма персонал и има прояви на вандализъм, но нямат полицейски функции - нямат право да задържат и да снемат самоличност. Изграждане на звено "Охрана", изграждане на общинска полиция, сформиране на доброволно формирование и видеонаблюдение - са включени в цялостната ни концепция за повишаване на сигурността на територията на Община Видин.

Въпрос: Предвиждате ли създаването на други общински структури?
Отговор: Неотдавна представихме проект на финансово-оздравителния ни план, като на 7 септември беше и общественото обсъждане - за съжаление, нямаше никакъв интерес от местната общност. В него бяхме заложили да създадем фондация, която по-гъвкаво да управлява нашите културни и исторически паметници с цел привличане на повече туристи. Впоследствие променихме това наше виждане, защото фондацията не е изцяло общинска структура - в окончателния вариант на плана за финансово-оздравяване като наше намерение ще бъде записано изграждането на общинско предприятие "Туризъм".
Видин има много богати традиции, в нашия културен календар - почти всеки месец имаме различни събития, които обогатяват културния живот и предизвикват интереса на хора от цяла България, а и на чужди граждани. Това, което искаме да постигнем със създаването на общинско предприятие "Туризъм", е да изготвим цялостен продукт и за Видин. Много се надявам, в бъдеще време за Видин да се говори не само като за туристическа дестинация, а за туристическа марка. За това е нужна реклама, популяризиране на нашите ценности, на нашите културни забележителности, посрещане на туристите, посещение на обекти, социализирането на тези обекти и превръщането им в атракции. Считам, че туризмът е една ниша в нашата икономика с много големи възможности за развитие, за разкриване на много работни места и, естествено, за формиране на съществен приход.

Въпрос: Докъде стигна процесът по изготвянето на финансово-оздравителния план на община Видин?
Отговор: Финансово-оздравителният план беше изготвен и 14 дни всеки можеше да се запознае с него на сайта на Община Видин. Беше проведено обществено обсъждане, впоследствие той беше представен в Общинския съвет, след което го изпратихме на Министерство на финансите. Такива са изискванията в Закона за публичните финанси. Бяха ни дадени указания за конкретизиране на мерките, които трябва да бъдат осъществени във връзка със заложените в плана показатели за финансова самостоятелност, за финансова устойчивост, за ефективност, за инвестиционна активност.
В случаите, когато Общината има просрочени задължения, какъвто е случаят с Видинска община, към оздравителния план се прилага и програма за изплащане на просрочените задължения. Съгласно Закона за публичните финанси, план за финансово оздравяване, който предвижда ползването на временен безлихвен заем, се съгласува предварително с министъра на финансите и впоследствие се приема от Общинския съвет.
Ние сме заложили в нашия финансово-оздравителен план безлихвен кредит от централния бюджет в размер на 6 млн. лв. за периода на плана - три години, 2017г. - 2019 г.
От встъпването ми в длъжност като кмет на община Видин започнахме да изпълняваме подобен план без да го е имало като документ. Беше ни отпуснат безлихвен кредит от централния бюджет в размер на 2 млн. лв. за погасяване на просрочените задължения и излизане от състоянието на запори, което ни формираше допълнителни разходи, достигащи в някои случаи до 50 на сто от основното задължение.
Другият мотив да поискаме този безлихвен заем беше, че Общината беше длъжник по договори за извършени услуги и дейности от юридически лица - фирми в реалния сектор и по този начин Общината се беше превърнала в препятствие пред развитието на бизнеса във Видин. Трябваше да се разплатим с тях, което успяхме да го осъществим и като цяло намалихме задълженията на Община Видин с 5 млн. лв. по данни към края на август.

Въпрос: Един от приоритетите, които обявихте, че ще следвате през своя мандат, е привличане на инвеститори, приета беше и наредба за насърчаване на инвестициите. Какви са резултатите досега?
Отговор: Наредбата за насърчаване на инвестициите беше един от първите документи, които по наше предложение прие Общинският съвет. Това предизвика интереса на потенциалните инвеститори - провели сме много срещи, в момента имаме разговори с инвеститори, които имат инвестиционни намерения на територията на Община Видин.
Обсъждали сме проекти за изграждане на завод за вестникарска хартия, завод за производство на скрепителни елементи, предприятие за електротелфери, сега водим разговори с инвеститор, възнамеряващ да разкрие производство за т. нар. бели сажди, които са компонент за изработване на автомобилни гуми, който прави гумите по-здрави и екологично по-чисти. За да се реализира такава инвестиция, е необходимо наличие на вода, която да се използва в технологичния процес и впоследствие да се заусти - затова изискахме информацията от потенциалните инвеститори и изпратихме писмо с химическия състав на отработената вода до РИОСВ - Монтана за становище.
Трудният въпрос за решаване във връзка с привличането на инвеститори в община Видин е липсата на урбанизирана територия за инвестиции - промишлена, индустриална зона или нещо подобно. Всички терени с подобно предназначение, които са с изградени комуникации - пътна инфраструктура, ВиК, електричество - при приватизацията са преминали в частни ръце. Общината не разполага с такива терени. Затова усилията ни са насочени към изграждането на Северна промишлена зона, като това може да стане със средства по линия на Целенасочената инвестиционна програма за подкрепа на Северозападна България, където за Община Видин са определени 23,5 млн. лева, именно за урбанизирането на тази индустриална територия.
Важна в сферата на разкриването на работни места е и активността на Общината при работата по програми и мерки. В момента проектите в сферата на временната заетост, по които работи Община Видин, са седем на брой, и има разкрити 260 работни места. Разкриване на работни места има и по Националната програма за саниране на многофамилните жилищни сгради, където първите пет обекта в град Видин са в процес на изпълнение и ни предстои провеждане на обществени поръчки за избор на изпълнител за още девет обекта.
Предстои ни и реализирането на проекта за доизграждане на пречиствателната станция за отпадъчни води и с това - финализиране и на проекта за "водния цикъл" на Видин. Община Видин е една от 39-те общини в България, които имат възможност да усвоят сериозни средства по Оперативна програма "Региони в растеж" - ние можем да се възползваме от 38 139 000 лв. Преди около месец приключи цялостният процес по одобряването на проектите, с които кандидатства Община Видин, като много сме удовлетворени от проекта за реконструкция на две видински училища - СУ "Цар Симеон Велики" и ПМГ "Екзарх Антим Първи", които, освен всичко друго, заложено в проекта, ще се сдобият и с нови, съвременни физкултурни салони.
Ще бъде изградена нова пешеходна зона в централната градска част, ще бъде осъществена енергийна ефективност на частни жилищни сгради, които не са в обхвата на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради - критерият ще е да са сгради с под 36 апартамента. Ще бъде реализирана енергийна ефективност и на сградата на общинската администрация. Община Видин е предвидила и 3,4 млн. лв. в обхвата на ОП "Региони в растеж" за социална инфраструктура, като този проект ще бъде реализиран през 2019 г.

Въпрос: Като заместник-областен управител пряко отговаряхте за проекта за интермодален терминал. Докъде е стигнал процесът?
Отговор: Това е проект, който се осъществява от Министерството на транспорта и информационните технологии, и по-точно - от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". Продължавам да съм част от работната група за реализация на този проект. Определена е територията, върху която интермодалният терминал трябва да бъде изграден - тя се намира в района на стария Ферибот. Изготвено е техническото задание за предпроектното проучване и предстои комасиране, обединение на площите, защото те са собственост на различни министерства, за да се получи необходимата площ около 300 дка.
В момента се работи по изготвяне на проект за европейско финансиране по европейска програма "Свързана Европа". Ръководител на работната група е генералният директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" Ангел Забуртов. Наскоро, с еврокомисаря, отговарящ за транспортен коридор Ориент - Източно Средиземноморие, са водени разговори за изграждането на интермодалните терминали в определените точки на р. Дунав - Видин и Русе, а за Черно море - в гр. Бургас. Така че и проектът за изграждане на интермодален терминал е в процес на реализиране и да се надяваме, че ще бъде осъществен в най-скоро време.
/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:42 на 03.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация