site.btaИсторията на локомотива от парната машина до електровоза представя бивш машинист в благоевградския музей

BOBSTH 09:12:31 10-12-2016
NZ0910BO.005
Благоевград - локомотиви - изложба - любопитно

Историята на локомотива от парната машина до електровоза представя бивш машинист в благоевградския музей


Благоевград, 10 декември /Емил Михайлов, БТА/
Фотодокументалната изложба "От парната машина до електровоза. История на локомотива" бе открита снощи в залата за временни експозиции на Регионалния исторически музей /РИМ/ в Благоевград.
Идеята за любопитната експозиция е на ентусиаста-колекционер и изследовател на железопътния транспорт Христо Тричков. Той е последният машинист, карал влак по закритата в началото на 60-те години на миналия век теснолинейна железопътна линия от Кочериново до Рилския манастир. "Ние винаги сме подкрепяли като институция, ангажирана с обществения интерес, хора, които са запалени към историята в една или друга сфера и се стремят да я съхранят и популяризират", каза при представянето на Христо Тричков специалистът от музея Кирил Алексиев. Неговият професионален и хоби интерес е изучаването на железопътния транспорт и в частност - локомотивите, посочи той. В резултат на дългогодишните усилия на Христо Тричков в изложбата сега са показани над 110 снимки, репродукции и картини, които представят исторически събития и личности, свързани с развитието на железопътния транспорт, локомотивите, машините и технологиите в тази сфера.
Христо Тричков разказа пред репортер на БТА, че се е пенсионирал през 1990 г. след повече от три десетилетия работа като локомотивен машинист. Любовта му към локомотивите си остава безгранична. Изложбата показва само малка част от наученото и събраното за тях, което притежава като снимков и документален архив и иска да сподели с другите. Авторът на експозицията представя развитието на железопътния транспорт от парната машина до електрическия локомотив. Десетки са фотосите на различни локомотиви - американски, английски, германски, японски, руски и какви ли още не, както и за някои от важните събития от железопътното дело в България и по света. Посетителят може да види и първият рекламен афиш на някогашния "Ориент експрес", и цар Борис Трети като локомотивен машинист, и първата жена - локомотивен машинист в България - Василка Георгиева, и най-луксозният съвременен японски туристически влак, и много други любопитни неща. Тричков е на една от снимките със своите съвипускници от ж. п.-училището, сред които е и легендарният български футболист Никола Котков. С него са били и в една спортна рота, защото бъдещият локомотивен машинист е бил и добър спортист - национален шампион по бокс в категория "полутежка".
"Приказката свърши" - казва Христо Тричков с нескрита болка пред фотосите от деня, когато през 1960 г. за последен път кара влака на Рилската теснолинейка, украсен с черни знамена. Сега всячески подкрепя усилията на своя приятел и не по-малък от него самия ентусиаст Методи Панайотов, написал и книги за Рилската железница и Балабановата фабрика в родното си село Бараково. Той се е заел да възстанови част от железния път с локомотив и вагони от някогашната теснолинейка. И както увери и при откриването на изложбата в благоевградския музей, се надява това скоро да стане факт.


/НЗ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:44 на 05.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация