Венец Димитров - филмов и телевизионен
Венец Димитров - филмов и телевизионен оператор
На 24 юни 1937 г. е роден филмовият и телевизионен оператор проф. Венец Димитров /1937-2022/.
Бил е асистент-оператор в Студията за игрални филми "Бояна" (1957-1962). Поканен от режисьора Ярослав Гилар, Венец Димитров заснема своя първи игрален филм „Последното нещо” в Чехословакия. Работи като оператор във филмова студия "Барандов" в Прага, Чехословакия (1968-1969) и главен оператор в "Телевизия Кошице" в Чехословакия (1969-1971). Бил е оператор-постановчик в Студията за игрални филми "Бояна" (1971-1989), филмов и телевизионен оператор в Студията за телевизионни филми "Екран" (1989-1990). Ръководител на катедра "Филмово и телевизионно операторство" и декан на факултет "Екранни изкуства" (1990-1993). Заместник-ректор на Национална академия за театрално и филмово изкуство "Кръстьо Сарафов" (1994-2000). От 1974 г. е преподавател в катедра "Филмово и телевизионно операторство" в Национална академия за театрално и филмово изкуство "Кръстьо Сарафов" и за 44 години преподавателска дейност е бил художествен ръководител на 7 дипломирани випуска с над 90 български и чуждестранни студенти. До смъртта си е "професор-доайен", ръководител дипломни проекти на завършващите катедрата "Филмово и телевизионно операторство". Първият филм на Венец Димитров като оператор в България е „Игрек 17“ на режисьора Вили Цанков през 1972 г. Оператор е на повече от 23 игрални филма, сред които "Преброяване на дивите зайци" (1973), "Сватбите на Йоан Асен" (1975), "Циклопът" (1976), "Пътят към София" (1979), "Борис I" (1985) и на повече от 40 късометражни филма. Автор е на книгата "Проблеми на операторското творчество" (1996), на биографичната книга "Живот с вкус на кино" (2015), на книгата "Мисли без смисъл" (2017) и на статии и анализи по въпросите на филмовото образование и творчество в българския и чуждестранен печат и специализирани издания. Носител на наградата "Златен век" – звезда, грамота за значим принос в развитието и утвърждаването на българската култура и национална идентичност на Министерство на културата (22 май 2018).
На снимката: София (20 юни 1986) Филмовият оператор проф. Венец Димитров Пресфото-БТА снимка: Димитър Алтънков/архив
Абонирайте се
Влезте във Вашата БТА
Бил е асистент-оператор в Студията за игрални филми "Бояна" (1957-1962). Поканен от режисьора Ярослав Гилар, Венец Димитров заснема своя първи игрален филм „Последното нещо” в Чехословакия. Работи като оператор във филмова студия "Барандов" в Прага, Чехословакия (1968-1969) и главен оператор в "Телевизия Кошице" в Чехословакия (1969-1971). Бил е оператор-постановчик в Студията за игрални филми "Бояна" (1971-1989), филмов и телевизионен оператор в Студията за телевизионни филми "Екран" (1989-1990). Ръководител на катедра "Филмово и телевизионно операторство" и декан на факултет "Екранни изкуства" (1990-1993). Заместник-ректор на Национална академия за театрално и филмово изкуство "Кръстьо Сарафов" (1994-2000). От 1974 г. е преподавател в катедра "Филмово и телевизионно операторство" в Национална академия за театрално и филмово изкуство "Кръстьо Сарафов" и за 44 години преподавателска дейност е бил художествен ръководител на 7 дипломирани випуска с над 90 български и чуждестранни студенти. До смъртта си е "професор-доайен", ръководител дипломни проекти на завършващите катедрата "Филмово и телевизионно операторство". Първият филм на Венец Димитров като оператор в България е „Игрек 17“ на режисьора Вили Цанков през 1972 г. Оператор е на повече от 23 игрални филма, сред които "Преброяване на дивите зайци" (1973), "Сватбите на Йоан Асен" (1975), "Циклопът" (1976), "Пътят към София" (1979), "Борис I" (1985) и на повече от 40 късометражни филма. Автор е на книгата "Проблеми на операторското творчество" (1996), на биографичната книга "Живот с вкус на кино" (2015), на книгата "Мисли без смисъл" (2017) и на статии и анализи по въпросите на филмовото образование и творчество в българския и чуждестранен печат и специализирани издания. Носител на наградата "Златен век" – звезда, грамота за значим принос в развитието и утвърждаването на българската култура и национална идентичност на Министерство на културата (22 май 2018).
На снимката: София (20 юни 1986) Филмовият оператор проф. Венец Димитров Пресфото-БТА снимка: Димитър Алтънков/архив
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимка
Моля потвърдете изтеглянето на снимката/ите