site.bta"Избор-о-мат" помага на германците да определят „своята“ партия

"Избор-о-мат" помага на германците да определят „своята“ партия
"Избор-о-мат" помага на германците да определят „своята“ партия
Снимка: AP/Jean-Francois Badias

Колко добре познавате предизборната платформа на партията, за която мислите да гласувате? Дали тя действително отговаря на възгледите ви?

Германските гласоподаватели могат по-лесно да се ориентират сред програмите на 35-те партии, участващи в изборите за Европейски парламент, с помощта на "Избор-о-мат" (Wahl-O-Mat) – приложение, което с помощта на 38 въпроса "напасва" възгледите на избирателя с позициите, които бъдещите евродепутати обещават да защитават в следващия Европейски парламент.  

Инструментът се използва от 2002 г. при над 50 федерални, регионални и европейски изборни процеса, като рекордът в използването му досега е поставен при изборите за Бундестага през 2021 г. – 21,3 милиона пъти. Общо от пускането на "Избор-о-мата" до него е било прибегнато над 85 милиона пъти.

Приложението, управлявано от Федералната централа за политическо образование (bpb), се активира четири седмици преди датата на вота, като на избирателите се дава възможност да отговорят на въпросите по три начина: "съгласен", "несъгласен", "неутрален", а партиите верифицират отговорите, които биха дали.

Въпросите за изборите за Европейски парламент тази година обхващат широк спектър теми - от правото на аборт до риболовните квоти, бежанската политика на ЕС и отбраната.

След като потребителят отговори, той или тя може да провери до каква степен (в проценти) вижданията му съвпадат с позициите на конкретна партия (например "Съюз90/Зелени" или "Алтернатива за Германия") или коя от партиите най-добре отразява неговите възгледи.

На инструмента, интегриран в сайтовете на повечето дигитални медии, се възлагат надежди да привлече повече млади избиратели към изборния процес, които той изглежда оправдава – над една трета от потребителите му към 2018 г. са били на възраст под 30 години.

Използваните въпроси се разработват от екип от 30 експерти и младежи, които са кандидатствали специално за тази задача, уточнява ДПА.

Финансирането на инструмента се осигурява от данъчни приходи.

"Избор-о-мат"-ът не дава пряка препоръка за това как да се гласува, а има за цел да помогне на гражданите да разберат по-добре какво предлагат партиите, посочи Томас Крюгер, президентът на Централата за политическо образование при представянето на инструмента за настоящите Евроизбори. Само около 6 процента от потребителите са посочили, че ще гласуват според резултата, посочен от "Избор-о-мат"-а.

Същевременно редица медии и организации вече сами разработват подобни платформи, някои от които следват принципите на приложенията за запознанства, а други се насочват към определени теми, например борба с бедността, миграция или климат.

А с "Избор-о-мат"-а вече се пробва и "ЧатДжиПиТи" (ChatGPT), чиито възгледи изглежда съвпадат (сред партиите, участвали в Евроизборите от 2019 г.) най-силно с тезите на "Волт Германия" и "Партията за защита на животните", а най-слабо - с позициите на крайнодясната "Алтернатива за Германия".

/ПТА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 09:44 на 27.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация